С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 7 юни 2019, 11:09, 4418 прочитания

Трансферни цени: Да се споразумеем предварително

България е една от малкото държави в ЕС, в които все още липсва уредба на реда за издаването на предварителни споразумения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Предварителните споразумения за ценообразуване ще улеснят взаимоотношенията между държавата и бизнеса и ще дадат повече сигурност.
- Двустранните и многостранните споразумения значително намаляват или елиминират двойното данъчно облагане.
Да се съберем заедно е начало. Да останем заедно е прогрес. Да работим заедно е успех. Известният цитат на Хенри Форд е универсално приложим дори и за сложна материя като данъчните правила в областта на ценообразуването по сделките между свързани лица (т.нар. трансферно ценообразуване).

България е поела по пътя на въвеждане на мерките на проекта BEPS на ОИСР и Г-20. Това бе официално оповестено на страницата на Министерския съвет през 2016 г., като се посочва, че в резултат се очаква увеличаване на данъчните приходи на страната. Същевременно обаче е възможно да се увеличат случаите на международно двойно икономическо данъчно облагане заради увеличената активност на данъчните органи в България и по света. Това ще бъде валидно особено за случаите на едностранни действия на данъчните органи в едната държава и корекции на финансовия резултат съгласно данъчните регулации на трансферното ценообразуване.


С развитието на данъчните практики в международен план в последните години пред българската законодателна рамка се отваря нова възможност за сътрудничество и партньорство между администрацията и данъкоплатците. Инструментът, който би довел до подобряване и улесняване на взаимоотношенията между държавата и бизнеса, както и до цялостното усъвършенстване на правилата по трансферно ценообразуване, се нарича предварително споразумение за ценообразуване (ПСЦ), на английски – advance pricing agreement (APA).

Какво представлява

ПСЦ е споразумение между един или повече данъкоплатци и една или повече данъчни администрации за потвърждаване на прилаганата от данъкоплатеца политика за трансферно ценообразуване. Целта е да се потвърди предварително съответствие на условията на сделките между свързани лица с принципа на независимите пазарни отношения за определен период от време. Предмет на ПСЦ в повечето случаи е по-скоро методологията за ценообразуване, отколкото конкретната цена по сделките между свързани лица.
Като видове ПСЦ може да бъдат договорени: само с администрацията на една държава (например НАП или Министерството на финансите) – т. нар. едностранни ПСЦ, или с повече от една държава – при трансгранични сделки между свързани лица - например НАП и германските данъчни власти – при сделка между германски холдинг и българско дъщерно дружество – т.нар. двустранни/многостранни ПСЦ.
Предварителното споразумение е с обвързващ характер за данъчните администрации, при условие че данъкоплатецът изпълни основните предположения, заложени в споразумението (които може да са предмет на последващ контрол). Тези споразумения са универсален инструмент в глобалната данъчна практика, който осигурява правна сигурност за данъкоплатците и ограничава риска от двойно данъчно облагане. В същото време постигането на общо споразумение между данъкоплатците и данъчните администрации допринася за еднакво разбиране, откритост и взаимно доверие между страните.



Настояща уредба

Към настоящия момент България остава една от малкото държави - членки на ЕС, в които все още липсва уредба на реда за издаване на ПСЦ – другите са Кипър, Естония и Малта. В ЕС общият брой на всички APA в сила в края на 2017 г. е 839, а общият брой на получените искания за издаване на такива е 478.

Като част от въвеждането на пакета за данъчна прозрачност на ЕК и директива на ЕС през 2017 г. бяха приети промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК). Част от тези промени касаеха въвеждането на автоматичен обмен с държавите - членки на ЕС, на информация за издадени, изменени или подновени ПСЦ. В тази връзка беше въведена дефиниция на ПСЦ в българското законодателство. Не беше обаче регламентирано издаването им, като въвеждането на такава процедура е въпрос на вътрешна данъчна политика и стратегия на администрацията. На практика България може да получава издадени ПСЦ в други държави членки, но към момента не може и не изпраща български ПСЦ предвид липсата на ред за издаването им тук.

Защо сега

Трансферното ценообразуване се превръща във все по-голям приоритет за българската данъчна администрация. По линия на проекта BEPS и инициативите на ЕС има засилен интерес на данъчните администрации по света към прякото облагане, в частност данъчното облагане на печалбите на мултинационалните групи. В България през последните две-три години има чувствително нарастване на данъчния контрол (проверки и ревизии) с фокус ценообразуването по сделки със свързани лица. На публични събития от НАП представят последователна стратегия за развитие на практиката по трансферно ценообразуване. Говори се за разминаване между очаквани и реализирани данъчни приходи (gap analysis) при сделки между свързани лица в размер на 260 млн. лв. годишно. И в тази връзка - за необходимостта от по-задълбочен анализ и мерки за противодействие.

На 15 май Министерският съвет одобри проект на промени в ДОПК, с който се въвежда директива на ЕС за подобряване на процедурата по взаимно споразумение като механизъм за разрешаване на спорове във връзка с международното данъчно облагане. С текстовете се предлага и въвеждането на задължителна документация за трансферно ценообразуване в България. Последното е ясен сигнал, че НАП ще задълбочи данъчния контрол на сделките със свързани лица, създавайки допълнителни изисквания относно доказването на съответствието с пазарните цени.
Безспорно е назрял моментът да се даде възможност и за повече сигурност и предвидимост на данъкоплатците в тази динамична среда на засилващ се данъчен контрол на трансферното ценообразуване. ПСЦ е нещо, което държавата може да предложи на бизнеса като допълнителна данъчно-политическа мярка в тази връзка. Въвеждането на процедура за издаване на ПСЦ в българското законодателство ще бъде естествено продължение на изброените данъчни инициативи в международен и национален план.

Предимства

Основен плюс е, че двустранните и многостранните APA значително намаляват или елиминират възможността за двойно данъчно облагане/необлагане. В процедурата по издаване на ПСЦ на практика участват всички заинтересовани страни и те постигат общо споразумение и синхронизирано виждане за данъчното третиране на сделките между свързани лица.

Въвеждането на ПСЦ би могло да подобри още условията за чуждестранни инвестиции, дори може да е решаващ фактор при избора на България като инвестиционна дестинация.

В допълнение, чрез подобни споразумения данъкоплатците имат възможност да представят избраната от тях методология за ценообразуване още преди сделките да бъдат извършени. Възможността за обсъждане на сложни въпроси в предварителен етап, а не при последващ данъчен контрол (ревизия/проверка), би довела до по-голяма откритост между бизнеса и НАП и по-ефективна комуникация.

Процедурата по ПСЦ може също така да спести на данъкоплатците и данъчните администрации време и ресурси в сравнение с извършването на данъчни проверки, ревизии или процедури по обжалване. След като веднъж е издадено ПСЦ, може да са необходими по-малко ресурси при последващи проверки на данъчните декларации на данъкоплатеца, тъй като е налична повече информация за него. Това води и до намаляване на административната тежест за данъкоплатците и дава възможност на администрацията да извършва фокусиран данъчен контрол. APA е алтернатива на решаването на данъчни спорове с администрацията в областта на трансферното ценообразуване, като всъщност целта му е да ги предотврати. Така въвеждането на ПСЦ може да донесе ползи и за НАП, и за бизнеса едновременно.

То ще е и в съответствие с актуалните практики на НАП за насърчаване на доброволното плащане на данъци и партньорство с данъкоплатците. Базисният административен капацитет за провеждане на процедурата по издаване на ПСЦ също е налице. През последните години НАП демонстрира качествено подобрено ниво на експертиза в областта на трансферното ценообразуване.

* Авторите са данъчни консултанти в "Делойт България"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

"Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба 1 "Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба

Най-осезаемо е повишението в средния приход на потребител

12 ное 2019, 753 прочитания

Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара

Компанията ще инвестира свежия капитал в разрастване на екипа

12 ное 2019, 593 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
В какво се превръщат найлоновите пликчета

Софийската "Интегра пластикс" инвестира 40 млн. евро във фабрика за преработка на пластмасови отпадъци

Още от Капитал
Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10