Как компаниите се справят с изменението на климата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как компаниите се справят с изменението на климата

Как компаниите се справят с изменението на климата

Предприетите действия варират от пълно отричане на проблема, през неохотно ангажиране до смели амбиции

Пламена Кацарова
2261 прочитания

© Надежда Чипева


Тази година 16-годишната природозащитничка от Швеция Грета Турнберг се обърна към световния елит на Икономическия форум в Давос с призива да се положат повече усилия за справяне с климатичните промени и за ограничаване на глобалното затопляне до 1.5 градуса по Целзий в сравнение с нивата от прединдустриалната епоха. Тя не беше единствената – централни банкери, акционери, клиенти и служители призовават компаниите да предприемат по-мащабни действия в тази насока, пише The Economist. В някои офиси този призив бива игнориран, но към днешна дата 210 компании, които общо струват над 6 трлн. долара, са се ангажирали да намалят въглеродния си отпечатък в съответствие с целите на Парижкото споразумение за климата. Сред тях са автомобилни производители като Renault и лидерът при храните Mars.

Действията на компаниите

Предприетите действия от страна на компаниите се базират на данните за замърсяване на независимата екологична организация CDP, като те варират от пълно отричане на проблема, през неохотно ангажиране до смели амбиции.

Секторът за производство на изкопаеми горива е сред най-нерешителните. През последните три десетилетия компаниите протестираха срещу усилията за ограничаване на глобалното затопляне, въпреки че продуктите на тази индустрия са добавили толкова въглероден диоксид в атмосферата, колкото общо са изхвърлени през последните 250 години. Най-голям принос към това има изгарянето на въглища, докато петролните компании са сред най-отговорните в сектора.

Най-големият листнат на фондова борса износител на петрол – ExxonMobil, обаче изостава от конкурентите си. Компанията си постави за цел да увеличи производството на петрол и газ с 25% от 2017 до 2025 г. Други петролни компании като норвежката Equinor и англо-холандската Royal Dutch Shell пък приоритизират производството на по-малко замърсяващия газ като нисковъглероден метод за заместване на въглищата, като също така дават обещания да намалят драстично въглеродния си отпечатък. За жалост усилията на компаниите от сектора като цяло са недостатъчни. Доказателство за това е фактът, че двадесет и четирите най-големи листнати петролни компании са инвестирали едва 1.3% от капиталовите си разходи в развитие на технологии за възобновяема енергия.

На фона на това в началото на миналата седмица Royal Dutch Shell представи плановете си за увеличаване на разходите и изплащане на по-големи дивиденти след 2020 г. Този ход идва като потвърждение на увереността на компанията, че е на прав път, въпреки несигурните перспективи за цените на петрола и газа, пише Reuters.

В актуализираната си стратегия англо-холандският гигант заяви, че възнамерява да изпълни предишните си ангажименти за увеличаване на генерираните парични средства, както и че ще реализира една от най-големите програми за обратно изкупуване на акции в света до края на следващата година.

Въпреки бавното и неравномерно възстановяване на цените на петрола Royal Dutch Shell отчете най-голяма печалба сред конкурентите си миналата година и значително увеличи приходите си спрямо предишни години. "Успехът на нашата стратегия и силата на доставките ни днес ни дават увереност за бъдещето", каза в изявление главният изпълнителен директор на Shell Бен ван Бюрден.

Трудни сектори

Индустрии като металургията и стоманодобива, наред с тези за производство на енергия, допринасят за повече от половината от всички емисии на въглероден диоксид, свързани с енергопотреблението. Въпреки това обаче те са недоволни от цената, която трябва да плащат за отделяните емисии, като смятат, че обременителните регулации са предпоставка за изтичането на парични потоци към страни с по-либерални правила за емисиите. Все пак в сектора има няколко компании, които впечатляват с добрия пример, който могат да дадат на конкурентите си.

Една от тях е индийската Dalmia Cement, която е намалила количеството отделян въглероден диоксид при производството на тон цимент с близо една трета. Компанията им за цел до 2030 г. да използва само възобновяема енергия, както и да сведе вредните емисии до нула до 2040 г.

Добре представящите се

Сред компаниите, чийто бизнес е в опасност от сривове, свързани с климата, попадат автомобилните производители, които са все по-нетърпеливи да опровергаят "мръсната" си репутация, като увеличават производството на електрически превозни средства. Фирмите за потребителски стоки като Unilever и Nestlé пък се харесват на екосъобразните потребители, тъй като имат "щадящи климата марки".

Най-отговорни към климатичните промени са технологичните гиганти, както и ветерани на пазара като Walmart. Най-голямата верига за хранителни и потребителски стоки в света работи в тясно партньорство с неправителствени организации като WWF. Ритейл гигантът обеща през 2017 г., че доставчиците й ще помогнат за намаляване на отделяните емисии въглероден диоксид с 1 млрд. тона до 2030 г. Това е равностойно на спирането от движение на всички автомобили в САЩ за една година.

Тази година 16-годишната природозащитничка от Швеция Грета Турнберг се обърна към световния елит на Икономическия форум в Давос с призива да се положат повече усилия за справяне с климатичните промени и за ограничаване на глобалното затопляне до 1.5 градуса по Целзий в сравнение с нивата от прединдустриалната епоха. Тя не беше единствената – централни банкери, акционери, клиенти и служители призовават компаниите да предприемат по-мащабни действия в тази насока, пише The Economist. В някои офиси този призив бива игнориран, но към днешна дата 210 компании, които общо струват над 6 трлн. долара, са се ангажирали да намалят въглеродния си отпечатък в съответствие с целите на Парижкото споразумение за климата. Сред тях са автомобилни производители като Renault и лидерът при храните Mars.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Стига сте хвърляли вината в добивните компании. Те не са виновни, че стоката им се търси. И да спрат да произвеждат, положението пак ще си е същото - ще ги заменят други. Цената трябва да я плащат потребителите на енергия, а не тези, които я добиват.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK