С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 16 юни 2019, 12:20, 1260 прочитания

Как компаниите се справят с изменението на климата

Предприетите действия варират от пълно отричане на проблема, през неохотно ангажиране до смели амбиции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази година 16-годишната природозащитничка от Швеция Грета Турнберг се обърна към световния елит на Икономическия форум в Давос с призива да се положат повече усилия за справяне с климатичните промени и за ограничаване на глобалното затопляне до 1.5 градуса по Целзий в сравнение с нивата от прединдустриалната епоха. Тя не беше единствената – централни банкери, акционери, клиенти и служители призовават компаниите да предприемат по-мащабни действия в тази насока, пише The Economist. В някои офиси този призив бива игнориран, но към днешна дата 210 компании, които общо струват над 6 трлн. долара, са се ангажирали да намалят въглеродния си отпечатък в съответствие с целите на Парижкото споразумение за климата. Сред тях са автомобилни производители като Renault и лидерът при храните Mars.

Действията на компаниите


Предприетите действия от страна на компаниите се базират на данните за замърсяване на независимата екологична организация CDP, като те варират от пълно отричане на проблема, през неохотно ангажиране до смели амбиции.

Секторът за производство на изкопаеми горива е сред най-нерешителните. През последните три десетилетия компаниите протестираха срещу усилията за ограничаване на глобалното затопляне, въпреки че продуктите на тази индустрия са добавили толкова въглероден диоксид в атмосферата, колкото общо са изхвърлени през последните 250 години. Най-голям принос към това има изгарянето на въглища, докато петролните компании са сред най-отговорните в сектора.

Най-големият листнат на фондова борса износител на петрол – ExxonMobil, обаче изостава от конкурентите си. Компанията си постави за цел да увеличи производството на петрол и газ с 25% от 2017 до 2025 г. Други петролни компании като норвежката Equinor и англо-холандската Royal Dutch Shell пък приоритизират производството на по-малко замърсяващия газ като нисковъглероден метод за заместване на въглищата, като също така дават обещания да намалят драстично въглеродния си отпечатък. За жалост усилията на компаниите от сектора като цяло са недостатъчни. Доказателство за това е фактът, че двадесет и четирите най-големи листнати петролни компании са инвестирали едва 1.3% от капиталовите си разходи в развитие на технологии за възобновяема енергия.



На фона на това в началото на миналата седмица Royal Dutch Shell представи плановете си за увеличаване на разходите и изплащане на по-големи дивиденти след 2020 г. Този ход идва като потвърждение на увереността на компанията, че е на прав път, въпреки несигурните перспективи за цените на петрола и газа, пише Reuters.

В актуализираната си стратегия англо-холандският гигант заяви, че възнамерява да изпълни предишните си ангажименти за увеличаване на генерираните парични средства, както и че ще реализира една от най-големите програми за обратно изкупуване на акции в света до края на следващата година.

Въпреки бавното и неравномерно възстановяване на цените на петрола Royal Dutch Shell отчете най-голяма печалба сред конкурентите си миналата година и значително увеличи приходите си спрямо предишни години. "Успехът на нашата стратегия и силата на доставките ни днес ни дават увереност за бъдещето", каза в изявление главният изпълнителен директор на Shell Бен ван Бюрден.

Трудни сектори

Индустрии като металургията и стоманодобива, наред с тези за производство на енергия, допринасят за повече от половината от всички емисии на въглероден диоксид, свързани с енергопотреблението. Въпреки това обаче те са недоволни от цената, която трябва да плащат за отделяните емисии, като смятат, че обременителните регулации са предпоставка за изтичането на парични потоци към страни с по-либерални правила за емисиите. Все пак в сектора има няколко компании, които впечатляват с добрия пример, който могат да дадат на конкурентите си.

Една от тях е индийската Dalmia Cement, която е намалила количеството отделян въглероден диоксид при производството на тон цимент с близо една трета. Компанията им за цел до 2030 г. да използва само възобновяема енергия, както и да сведе вредните емисии до нула до 2040 г.

Добре представящите се

Сред компаниите, чийто бизнес е в опасност от сривове, свързани с климата, попадат автомобилните производители, които са все по-нетърпеливи да опровергаят "мръсната" си репутация, като увеличават производството на електрически превозни средства. Фирмите за потребителски стоки като Unilever и Nestlé пък се харесват на екосъобразните потребители, тъй като имат "щадящи климата марки".

Най-отговорни към климатичните промени са технологичните гиганти, както и ветерани на пазара като Walmart. Най-голямата верига за хранителни и потребителски стоки в света работи в тясно партньорство с неправителствени организации като WWF. Ритейл гигантът обеща през 2017 г., че доставчиците й ще помогнат за намаляване на отделяните емисии въглероден диоксид с 1 млрд. тона до 2030 г. Това е равностойно на спирането от движение на всички автомобили в САЩ за една година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компания от групата на "Химимпорт" купува двата германски магазина "Хит" в София 5 Компания от групата на "Химимпорт" купува двата германски магазина "Хит" в София

Новият собственик вече влезе в ритейла, като придоби и веригата "Хоуммакс"

21 юли 2019, 2148 прочитания

По-ниските лихви свиват маржовете на банките в САЩ По-ниските лихви свиват маржовете на банките в САЩ

Цената на акциите на Wells Fargo падна, тази на книжата на Goldman Sachs се повиши, докато инвеститорите се фокусират върху въздействието от решенията на Фед

21 юли 2019, 920 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Приходите на всички компании в България през 2018 г. нарастват до 360 млрд. лв.

По данни на НАП печалбата на дружествата се увеличава с 2.7%. Класацията на "Капитал" на най-големите компании също показва силен ръст в оборотите с 9%, но по-слаби печалби

Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

Трусовете на продуцентския пазар

Новият телевизионен сезон започва без някои ключови предавания

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността