С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 юни 2019, 16:58, 2021 прочитания

Дружествата на София са пораснали на хартия заради счетоводни и ценови промени

Градският транспорт, "Софийски имоти" и "Пазари Възраждане" са общинските дружества с най-високи печалби през 2018 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Почти всички общински търговски дружества в София отчитат увеличение на приходите през 2018 г. спрямо 2017 г. Оборотите им достигат 867 млн. лв., като увеличението е 136 млн. лв., или 18.6%. Това съобщи председателят на комисията по икономическа политика към Столичния общински съвет Николай Стойнев. Той не показа отчетите на дружествата, а само обобщи резултатите.

Почти половината от това увеличение обаче е на хартия, защото 60 млн. лв. от новите приходи са просто прехвърлени средства от общината към "Център за градска мобилност". Друга голяма част от увеличението се дължи на решенията на държавния регулатор да вдигне цената на парното и електроенергията, които "Топлофикация София" произвежда. Тази рана на общината продължава обаче да отчита загуби от десетки милиони, дори без да се поглежда към стотиците милиони левове задължения.


ЦГМ напред

Най-внушително е двукратното увеличение на приходите на Центъра за градска мобилност - от 50 на 110 млн. лв. Това обаче не се дължи на повишената ефективност на дружеството. Директорът на ЦГМ Христиан Петров обясни за "Капитал", че голямата разлика е от промяна на методологията за осчетоводяване на паричните потоци. От септември 2017 г. към приходите на дружеството се числят продажбите на карти и билети за градския транспорт, както и субсидията от държавата и общината. Досега те не са се осчетоводявали от ЦГМ, а от Столичната община.

ЦГМ отговаря за зоните за платено паркиране, а от няколко години и за буферните паркинги до метростанциите. Отскоро центърът е задължен да ремонтира настилки и тротоари в районите със синя и зелена зона, както и да финансира довършването на няколко буферни паркинга, които от години стоят неизползвани. Първият е до метростанция "Васил Левски", трябва да заработи до няколко месеца и да осигури 193 места. Останалите са до Централна гара и в кв. "Надежда".



ЦГМ е и лидер сред общинските фирми по отчетена печалба - 6.36 млн. лв. В топ 3 влизат още "Софийски имоти" (1.4 млн. лв.) и "Пазари Възраждане" (1 млн. лв.)

"Топлофикация" свива загубите

Най-голямото и тежко задлъжняло общинско дружество "Топлофикация" отчита увеличение на приходите с 14% до 435 млн. лв., както и свиване на загубата от 35 млн. лв. до около 20 млн. лв., стана ясно от изказването на Николай Стойнев. Това противоречи на числата от отчета на компанията, с които "Капитал" разполага, където общите приходи са стигнали 473 млн. лв., а разходите са 494 млн. лв. Загубата в този случай наистина е близо до 20 млн. лв.

Без значение дали приходите растат с 14% или 20%, причината не е в по-добро управление или вдигната събираемост, а във вдигането на цените на тока от когенерации, който "Топлофикация" произвежда, и увеличението на цената на парното заради газа - и двете са зависими от КЕВР. Това значи, че държавата през регулатора е увеличил чрез тези два инструмента приходите на дружеството.

Това обаче все още държи компанията дълбоко на червено, а Стойнев изобщо не коментира дълговете на "Топлофикация" (около 800 млн. лв.) Финансовото състояние на компанията най-вероятно ще бъде обсъдено на заседанието на Столичния общински съвет този четвъртък, когато ще бъдат гласувани отчетите.

Стойнев предпочете да открои дейността на общински фирми като "Пазари Възраждане", "Софийски имоти", "Софинвест", "Лозана", "Егида" и др., които през последните години бяха оздравени - с финансова помощ от общината и благодарение на привлечено европейско финансиране. Изцяло със средства на две общински дружества - "Софийски имоти" и "Спортна София", е изграден първият нов парк на София за последните 40 години - парк "Възраждане". В рамките на първия етап бяха завършени игрищата на "Спортна София" и прилежащия парк, а тази година ще бъде готов вторият – открити басейни и СПА комплекс, в които за първи път София ще използва минерална вода. Новата инвестиция е около 10 млн. лв.

По отношение на общинското здравеопазване председателят на ресорната комисия към СОС д-р Веселин Милев заяви, че всички общински лечебни заведения вече са на печалба. През 2018 година най-много инвестиции са направени в двете акушеро-гинекологични болници "Света София" и "Шейново". Той посочи, че предстоящите инвестиции ще са за развитие на доболничната помощ - дентални и медицински центрове, както и в диагностично-консултативни центрове.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum

Единствената награда за българска кампания тази година е на Saatchi&Saatchi

23 окт 2019, 1027 прочитания

Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers

Британската група за доставки на храна предпочита да се продаде на гиганта в сектора Takeaway

23 окт 2019, 799 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Salesforce купува аналитичната Tableau Software за 15.7 млрд. долара

Компанията за облачни услуги отново се връща към разширението чрез придобивания

Още от Капитал
Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10