С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 юни 2019, 11:27, 1964 прочитания

Несподелената любов на Fiat Chrysler

Сливането на Fiat Chrysler и Renault не се случи, а причините за това са няколко

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • В края на май Fiat Chrystler официално поиска сливане с Renault, което можеше да доведе до създаването на третия най-голям производител на автомобили в света.
  • Предложението за сливане на стойност 33 млрд. евро не успя да преодолее значителни предизвикателства във Франция, Италия и Япония.
  • Основните причини за провала на сделката бяха натискът от страна на френското правителство и нестабилните отношения в алианса между Renault и Nissan.
Изоснови. Това е точната дума, която описва скорошното предложение за сливане между Fiat Chrystler и Renault в мегасделка на стойност 33 млрд. евро, което беше широко отразявано в медиите от Детройт до Токио. То имаше потенциала да промени изоснови световната автомобилна индустрия. Сливането щеше да създаде третият най-голям производител на автомобили по продажби след японската Toyota и германския Volkswagen. То обаче не успя да се случи, а обвиненията за провала на преговорите започнаха почти веднага след новината за края им.

Всички сливания изискват балансирането на различни интереси, докато участниците в преговорите са повече или по-малко удовлетворени. В случая с Renault и Fiat Chrystler обаче до консенсус не се стигна заради многото замесени участници с крайно различни интереси начело с влиятелната роля на френското правителство, което притежава дял от 15% във френския производител.


В крайна сметка Fiat оттегли предложението си, когато бордът на Renault поиска повече време. Това, което всъщност доведе до краха на сделката, беше комбинацията от сложните отношения между френската компания и японския ѝ партньор Nissan в рамките на алианса Renault-Nissan-Mitsubishi, исканията на френското правителство и значителните политически предизвикателства във Франция, Италия и Япония.

Френският национален шампион

Renault често се описва като перлата на короната на френската индустрия. Правителството беше под политически натиск – от една страна, то се сблъска с липсата на съгласие между профсъюзите и желанието да гарантира добре платените работни места в заводите на компанията, от друга, имаше нужда от повече време, за да се достигне до споразумение и с Nissan. Националната гордост също беше заложена на карта, като се има предвид силната връзка, която ще се създаде с италианско-американската организация при едно потенциално сливане.



Франция държи 15% от акциите в компанията, което я прави най-големият единичен акционер във групата и ѝ дава определени права в управителния борд на компанията. В офертата за сливане Fiat предлагаше всяка компания да има еднаква собственост в новото предприятие. Така делът на френското правителство щеше да бъде намален до 7.5%, но то все пак щеше да запази представителя си в борда на директорите.

Очакваше се, че френските профсъюзи ще имат голямо влияние, а представителят на синдикатите в борда на Renault посочи, че и той ще се въздържи от гласуването. Те бяха скептични по отношение на предложението на Fiat, опасявайки се от по-големи съкращения. От 2005 г. насам Renault е загубилa най-малко 22 хил. работни места във Франция. Френският профсъюз предупреди миналата седмица, че орязването на дела на правителството в Renault може да даде на Fiat властта да ощети операциите във Франция за сметка на тези в Италия.

В началото на юни френският финансов министър Бруно льо Мер се срещна с ръководителите на Renault. Той постави условията на френската държава, за да се съгласи на сливането с Fiat – корпоративен щаб в Париж и съкращения на работни места в САЩ и Италия, преди такива да има във Франция. Италианската компания изглеждаше готова да отговори на повечето от исканията на френското правителство. Председателят на автомобилния производител Джон Елкан обаче възнамеряваше да създаде компания, на която да не се гледа като на политически обвързана – възприятие, което е един от най-големите проблеми в отношенията между Renault и японския ѝ партньор Nissan.

Развод по френски

В продължение на 20 години Renault и японският автомобилен производител Nissan имаха успешна връзка, обменяйки технологии и дизайни. Сега автомобилопроизводителите са изправени пред смущения поради променящите се технологии, екологичните изисквания и спада в световните продажби. За наследствени производители като двете компании съюзите и сливанията са от съществено значение за бъдещето.

Връзката между фирмите обаче е под въпрос, откакто бившият архитект на алианса Карлос Гон беше арестуван през ноември по обвинения във финансови измами. Гон на практика беше най-голямата връзка между двете компании, както и с третата фирма в алианса – Mitsubishi. Настоящите им лидери, председателят на Renault Жан-Доминик Сенар и главният изпълнителен директор на Nissan Хирото Сайкава, са прекалено предпазливи в отношенията помежду си – това е и един от знаците за края на партньорството.

В момента Renault държи 43.4% от Nissan, но от японската фирма искат този дял да бъде намален, а в замяна представителите на Nissan в Renault ще подкрепят сливането между френския производител и Fiat Chrysler. Renault има проблем и с подетата реформа от страна на Nissan за промени във вътрешното управление на японската компания. Според източници на Reuters френският производител иска да има по-голяма власт при взимането на решения. От Nissan обаче не са съгласни с това искане на Renault. Първите преговори между Renault и Fiat Chrysler бяха проведени зад гърба на Nissan - японската компания заяви, че е била информирана за предложението за сливане само часове преди официалното ѝ обявяване.

"Регионалният мащаб е по-важен от глобалния обхват - регионално ориентираните автомобилни производители обикновено са по-лесни за управление и обикновено имат по-добри резултати в тази индустрия", коментира анализаторът от Bernstein Макс Уорбърън.

Миналата седмица, в навечерието на първата среща на борда на алианса Renault-Nissan-Mitsubishi, Сайкава излезе с изявление, което изглеждаше като предупреждение. "Потенциалното сливане на Fiat и Renault ще изисква фундаментален преглед на съществуващите ни отношения, за да се гарантира, че интересите на Nissan са защитени", каза той. Двамата представители на Nissan в борда на Renault по-късно заявиха, че възнамеряват да се въздържат, ако гласуването за сливане се проведе незабавно – това решение впоследствие доведе и до оттеглянето на офертата от страна на Fiat.

Сянката на политиката

За Джон Елкан, който контролира 29-процентовия дял на фамилия Анели във Fiat Chrysler чрез холдинга Exor, сливането на италианско-американския автомобилен производител с френския му конкурент беше спасителен пояс.

Автопроизводителите търсят повече партньорства и съюзи, принудени от необходимостта от оцеляване в индустрия, където капиталовата интензивност се сблъсква с технологични смущения. И все пак въпреки промените в индустрията бариерите пред успешното сливане на производителите остават - несъвместими корпоративни култури, профсъюзи и политици с противоположни национални интереси.

Всъщност сливането между Renault и Fiat Chrysler можеше до доведе до затопляне на отношенията между Франция и Италия, които достигнаха най-ниската си точка, когато популистката реторика на управляващата италианска коалиция се сблъска с прагматичните политики на Макрон.

Двете европейски страни имат сходни интереси - запазване на работните места в страните им и предотвратяване на американската и китайската инвазия на европейски автомобилен пазар.

Проблемът и за двете правителства е, че идеалът за европейски шампион може в крайна сметка да се сблъска с техните национални интереси. Синдикатите от двете страни на Алпите искат да знаят дали обещанията да не се съкращават работни места могат да бъдат спазени. Затова и Париж, и Рим се опитаха да извлекат колкото се може повече гаранции и предимства при договарянето на сделката.

Безспорно е обаче, че макар да се провалиха, преговорите за сливане между Fiat Chrysler и Renault съживиха активността в сектора. Инвестиционните банкери, които се въртят около други потенциални играчи като собственика на Peugeot – PSA, смятат, че ще започне вълна на консолидация в автомобилния сектор.

"Мащабът е по-важен от всякога – дори Fiat, който миналата година продаде малко под 5 млн. автомобила, е твърде малък, за да оцелее сам", коментира анализаторът в Bank of America Merrill Lynch.

Капитал брой 24

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Изборите: Технология на подчинението
  • Ще стигне ли военният бюджет за всички
  • А1 и НАП: Развален телефон за 80 млн. лв.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Главболгарстрой" отвори представителен офис в Брюксел "Главболгарстрой" отвори представителен офис в Брюксел

Инициативата ще осигури на компанията достъп до идеи, модерни подходи и технологии в строителната индустрия

8 дек 2019, 522 прочитания

Маратонът: месеци тичане в EXCEL Маратонът: месеци тичане в EXCEL

По-лесно е да пробягаш 42 километра, отколкото да организираш голямо спортно събитие

7 дек 2019, 878 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
А1 и НАП: Развален телефон за 80 млн. лв.

Приходната агенция и мобилният оператор са в данъчен спор от далечната 2012 г., a засега резултатът е в полза на данъчните

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10