Книжарниците Waterstones купуват конкурента Barnes & Noble

Книжният сектор се консолидира, за да конкурира Amazon

Преди десетилетие Waterstones, верига книжарници във Великобритания, почти напуска бизнеса. Под ръководството на Джеймс Даунт обаче компанията изоставя традиционните модели на управление и доказва, че все още има печалба в сектор, доминиран силно от гиганта в електронната търговия Amazon.

Сега компанията купува Barnes & Noble - най-голямата книжна верига в САЩ, пише Financial Times.

Сумата по сделката е 683 млн. долара. Преди това Waterstones придоби веригата Foyles във Великобритания за неназована сума.

Двете компании ще продължат да се ръководят отделно, а целта е Barnes & Noble да продължи да се разширява чрез някои от вече успешните стратегии, приложени при Waterstones, като повече власт на мениджърите във всеки обект. В момента всеки управител сам решава колко и каква стока да закупи според предпочитанията на потребителите в региона, което прави цялата структура възможно най-малко централизирана. Стратегията намалява разходите и трудностите при обработката на непродадена стока.

Ефектът Amazon

Търговците на книги бяха едни от първите, усетили пълната сила на ефекта Amazon. Постоянният ръст на електронната търговия доведе до затваряне на молове и серия от фалити сред по-дребните търговци в различни сектори.

Сделката между Waterstones и Barnes & Noble е знак за някои, че Amazon е достигнал върха си на влияние сред потребителите и че физическите книжарници ще оцелеят и дори ще процъфтяват. Според Джеймс Даунт онлайн търговията има своите ограничения, особено при търговията с книги. "Човек иска да се наслаждава, да доведе децата си и да се забавлява, докато си купува книга", допълва той.

Освен че трансформира начина, по който книгите се продават, оценяват и продават, Amazon е в пряка конкуренция и с издателите чрез собствената си издателска дейност - във физически, електронни и аудиоформати. В същото време обаче компанията на Джеф Безос дава възможността на издателите да достигнат до по-голяма аудитория и да продават по-лесно.

"Мисля, че Amazon отвори света към книгите, за което мога само да благодаря", казва Джейн Фридман, съосновател на ритейлъра за електронни книги Open Road.

Промените, направени от издателите в отговор на Amazon – консолидацията и оптимизацията на процесите в сектора – всъщност помагат на сектора да стане по-ефективен и печеливш.

Дигитализацията

Традиционната книга също устоява на дигиталните промени. След период на бърз растеж в момента пазарът на електронни книги е в застой, сочат данните на Nielsen.

Технологиите обаче позволяват на все повече хора да самоиздават електронни книги с по-малко разходи. За да отговори на предизвикателствата на пазара, издателската индустрия инвестира силно в дигитализацията си предимно в областта на маркетинга чрез използване на социални мрежи или оптимизиране при търсене в интернет.

Скептиците поставят под въпрос доколко ефективно се използва потенциалът на социалните медии. Според тях стремежът за създаване на следващия хит в социалната мрежа измества фокуса от изграждането на устойчиви онлайн общности, които да стимулират четенето.