С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 21 юни 2019, 12:06, 3265 прочитания

Как южнокорейският поп завладя света

Корейският поп е един от най-успешните национални културни проекти през последните няколко десетилетия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Корейският поп вече не е просто тренд, а е културен феномен с почитатели в цял свят.
  • Индустрията, която се оценява на милиарди долари, се е развила до сегашното си ниво едва за няколко десетилетия.
    Корейската музикална сцена има и тъмна страна, която обаче все по-често излиза пред очите на публиката.
Корейският поп (известен като К-рор) е един от най-успешните национални културни проекти през последните няколко десетилетия. Дори човек да не е чувал за BoA, Exo, Wonder Girls, BTS, TVXQ или CL, вероятността да не помни хита Gangnam Style е малка. Песента продължава да е сред най-популярните клипове в YouTube с почти три милиарда гледания. Корейският поп вече не е просто тренд. Той е културен феномен, който завладява целия свят.
Индустрия за милиарди долари, която е успяла да се развие до сегашното си ниво за по-малко от няколко десетилетия. В резултат на внезапния си растеж корейската поп култура получи нов псевдоним – Hallyu. Този неологизъм описва разпространението на южнокорейската култура извън пределите на страната след 90-те години на миналия век и e показателен за факта, че азиатската държава е своеобразен Холивуд на континента. Корейската популярна култура заля първоначално източноазиатския пазар, а чрез социалните мрежи достигна и до широка публика по целия свят.
Индустрия за милиарди

Една от най-популярните К-pop групи в момента е BTS. В свое проучване от 2018 г. изследователският център Hyundai изчислява, че приносът на бандата към корейската икономика годишно възлиза на 3.6 млрд. долара. През 2017 г. всеки тринадесети турист, или общо 800 хил. души, е посетил Южна Корея заради музикалната банда. Ако BTS запазят популярността си, може да се очаква да генерират икономически ползи в размер на 41.8 трлн. вона (36 млрд. долара) през следващите 10 години. Миналата година групата също така стана първата К-pop група, която оглави класацията Топ 200 на Billboard за албуми. Това е показателно за факта, че BTS наред с други популярни музикални групи от страната се превръщат в ценен икономически актив.
"Корейската култура е такава, че ти сам искаш тя да ти бъде продадена, защото става част от живота ти. Навлизането в този тип популярна култура става неусетно – преминаваш от същността на своята в тази на корейската", коментира директорът в хонконгската телевизия Phoenix TV Люи Чангъл.
K-pop културата несъмнено увеличаваше влиянието си с помощта на YouТube през последното десетилетие, но едва през 2018 г. тази музикална индустрия и свързаните с нея бизнеси бяха признати за доминиращ играч на глобалните музикални сцени, особено на Запад.
Тя вече не се ограничаваше до нишовата азиатска публика, а успехът на BTS е поредното доказателство за това. Освен Billboard те достигнаха първите места и на много други музикални класации в Европа, Северна Америка и Австралия. Световното им турне Love Yourself беше изключително успешно, а седмината певци дори изнесоха реч пред Общото събрание на ООН. BTS получиха и награда от правителството на Южна Корея за разпространението на корейската култура и език по света.


Групата има сключени търговски партньорства с брандове като Hyundai, LG, Line Friends и други световни марки, разширявайки обхвата си не само чрез музиката, но и с редица други начинания. Те далеч не са единствените – парчета на изпълнителите Red Velvet, BLACKPINK, Mamamoo и TWICE също окупират първите места на музикалните класации. Корейските изпълнители започнаха да резонират повече и с американската телевизионна аудитория, тъй като не само BTS, но и Monsta X, GOT7 и NCT 127 се появяваха в различни предавания в страната през изминалата година.
Корейският поп засили експанзията си и на испански говорещите пазари – изпълнителите създават все повече парчета с латино ритми и правят все повече и все по-големи концерти в латиноамериканските страни. Китайският пазар остава до голяма степен затворен за корейските изпълнители, но вторият по големина музикален пазар в света – Япония, е повече от отворен. През 2018 г. японската класация Oricon Chart класира 20 корейски албума сред стоте най-продавани в страната. Момичешките корейски групи като TWICE и BLACKPINK обявиха турнета в страната. Всъщност TWICE беше толкова успешна през 2018 г. – не само в Япония, но и в цяла Азия, че лейбълът зад групата JYP Entertainment отчете най-добрата си година досега във финансов аспект и надмина по пазарна капитализация другите две компании в голямата тройка на корейските звукозаписи компании - SM Entertainment и YG Entertainment.

Tъмната страна
Корейската музикална индустрия има и тъмна страна, която обаче все по-често излиза пред очите на публиката. От една страна, експлоатацията на изпълнителите се е превърнала в неизбежна характеристика на К-pop бизнеса, който все повече прилича на конвейер за звезди.

От друга, скандалите покрай певците се случват все по-често. В началото на март например един от най-големите идоли на корейската поп музика -
Ли Сеун-Хюн, обяви, че "ще напусне развлекателната индустрия на страната". Това се случи, след като стана ясно, че той е разследван от властите по подозрения, че е нарушил законите на страната, засягащи сексуалните престъпления и проституцията. Певецът, известен със сценичното име Сеунгри от групата Big Bang, както и повечето К-pop звезди, трябва да спазват висок стандарт на поведение.



Тези очаквания са наложени както от мениджърите, така и от феновете на изпълнителите. Техните лейбъли имат правото да налагат ограничения с кого излизат публично на срещи, какви дрехи носят и как се държат пред публика. При тях абсолютно всеки момент от публичния живот трябва да е идеален пример за "най-доброто от нацията". Има и реална причина за това - повечето развлекателни компании са публични и се търгуват на борсата.

Така всяко новинарско заглавие за публичен скандал в шоубизнеса може да доведе до падането на стойността на акциите на корпорацията. За да се минимализират щетите, често концерти биват отменяни, пускането на нови албуми или песни - забавяно, а кариери - предсрочно приключвани.


Бляскавата витрина на популярните изпълнители и групи се поддържа от железни правила за постоянно създаване, развитие и популяризиране на нови изпълнители. Обучението започва от детска възраст, а издателите имат пълен контрол върху професионалния и личния живот на звездите. Жестоката конкуренция и желанието за успех на всяка цена създават негативна спирала, в която етичните доводи рядко са водещи. Изпълнителите често са обвързани със смазващи клаузи за продължителни договори.
Конкуренцията за влизане в строго йерархичната система поставя изпълнителите в подчинено положение спрямо всевластните лейбъли. Съкрушителни скандали за сексуална експлоатация, проституция и трафик на хора неведнъж се превръщат във водещи новини. Индустрията често е асоциирана с изнасилвания, прикрити под булото на "спонсорство", които нерядко водят до самоубийства на млади, известни и успешни изпълнители.

Широкият обхват на Hallyu е преднамерен - южнокорейската развлекателна индустрия инвестира сериозно в музикалните и телевизионните предавания, така че е наложително те да достигнат до публика извън Южна Корея, за да оцелеят. А днес – седем години след лятото, в което излезе Gangnam Style на Psy, когато една национална култура се превърна в глобална субкултура, корейската експанзия не показва никакви признаци на забавяне.

Капитал брой 25

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Възкръсналата империя на Ковачки
  • Климатичният завой на България
  • Обратно броене в БСП

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Възходът и падението на General Electric Възходът и падението на General Electric

Гигантът има динамична 127-годишна история, като от икона на американската икономика се превръща в обект на разследване за масивна финансова измама

23 авг 2019, 1292 прочитания

Пробуждането на къмпингите Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

23 авг 2019, 1677 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 5702 прочитания

23 авг 2019, 4480 прочитания

23 авг 2019, 3083 прочитания

23 авг 2019, 2610 прочитания

23 авг 2019, 2014 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Арабаджиеви: След арест - продажба

Арестуваните Ветко и Маринела Арабаджиеви са продали "Виктория палас" в Слънчев бряг. Фирмата купувач се свързва с Красимир и Николай Маринови, по-известни като братята Маргини.

Плащай, за да живееш

Пациентите с масови заболявания доплащат 300 млн. лв., за да получат лекарства от здравната каса

Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

През Пулия с колела

Нагоре-надолу из Южна Италия - маршрути, места, полезни съвети

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата