Как южнокорейският поп завладя света
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как южнокорейският поп завладя света

Ако BTS запазят популярността си, може да се очаква да генерират икономически ползи в размер на 41.8 трлн. вона (36 млрд. долара) през следващите 10 години

Как южнокорейският поп завладя света

Корейският поп е един от най-успешните национални културни проекти през последните няколко десетилетия

Пламена Кацарова
5953 прочитания

Ако BTS запазят популярността си, може да се очаква да генерират икономически ползи в размер на 41.8 трлн. вона (36 млрд. долара) през следващите 10 години

© Reuters


Темата накратко
  • Корейският поп вече не е просто тренд, а е културен феномен с почитатели в цял свят.
  • Индустрията, която се оценява на милиарди долари, се е развила до сегашното си ниво едва за няколко десетилетия.
  • Корейската музикална сцена има и тъмна страна, която обаче все по-често излиза пред очите на публиката.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Корейският поп (известен като К-рор) е един от най-успешните национални културни проекти през последните няколко десетилетия. Дори човек да не е чувал за BoA, Exo, Wonder Girls, BTS, TVXQ или CL, вероятността да не помни хита Gangnam Style е малка. Песента продължава да е сред най-популярните клипове в YouTube с почти три милиарда гледания. Корейският поп вече не е просто тренд. Той е културен феномен, който завладява целия свят.

Индустрия за милиарди долари, която е успяла да се развие до сегашното си ниво за по-малко от няколко десетилетия. В резултат на внезапния си растеж корейската поп култура получи нов псевдоним – Hallyu. Този неологизъм описва разпространението на южнокорейската култура извън пределите на страната след 90-те години на миналия век и e показателен за факта, че азиатската държава е своеобразен Холивуд на континента. Корейската популярна култура заля първоначално източноазиатския пазар, а чрез социалните мрежи достигна и до широка публика по целия свят.

Индустрия за милиарди

Една от най-популярните К-pop групи в момента е BTS. В свое проучване от 2018 г. изследователският център Hyundai изчислява, че приносът на бандата към корейската икономика годишно възлиза на 3.6 млрд. долара. През 2017 г. всеки тринадесети турист, или общо 800 хил. души, е посетил Южна Корея заради музикалната банда. Ако BTS запазят популярността си, може да се очаква да генерират икономически ползи в размер на 41.8 трлн. вона (36 млрд. долара) през следващите 10 години. Миналата година групата също така стана първата К-pop група, която оглави класацията Топ 200 на Billboard за албуми. Това е показателно за факта, че BTS наред с други популярни музикални групи от страната се превръщат в ценен икономически актив.

"Корейската култура е такава, че ти сам искаш тя да ти бъде продадена, защото става част от живота ти. Навлизането в този тип популярна култура става неусетно – преминаваш от същността на своята в тази на корейската", коментира директорът в хонконгската телевизия Phoenix TV Люи Чангъл.

K-pop културата несъмнено увеличаваше влиянието си с помощта на YouТube през последното десетилетие, но едва през 2018 г. тази музикална индустрия и свързаните с нея бизнеси бяха признати за доминиращ играч на глобалните музикални сцени, особено на Запад.

Тя вече не се ограничаваше до нишовата азиатска публика, а успехът на BTS е поредното доказателство за това. Освен Billboard те достигнаха първите места и на много други музикални класации в Европа, Северна Америка и Австралия. Световното им турне Love Yourself беше изключително успешно, а седмината певци дори изнесоха реч пред Общото събрание на ООН. BTS получиха и награда от правителството на Южна Корея за разпространението на корейската култура и език по света.

Групата има сключени търговски партньорства с брандове като Hyundai, LG, Line Friends и други световни марки, разширявайки обхвата си не само чрез музиката, но и с редица други начинания. Те далеч не са единствените – парчета на изпълнителите Red Velvet, BLACKPINK, Mamamoo и TWICE също окупират първите места на музикалните класации. Корейските изпълнители започнаха да резонират повече и с американската телевизионна аудитория, тъй като не само BTS, но и Monsta X, GOT7 и NCT 127 се появяваха в различни предавания в страната през изминалата година.

Корейският поп засили експанзията си и на испански говорещите пазари – изпълнителите създават все повече парчета с латино ритми и правят все повече и все по-големи концерти в латиноамериканските страни. Китайският пазар остава до голяма степен затворен за корейските изпълнители, но вторият по големина музикален пазар в света – Япония, е повече от отворен. През 2018 г. японската класация Oricon Chart класира 20 корейски албума сред стоте най-продавани в страната. Момичешките корейски групи като TWICE и BLACKPINK обявиха турнета в страната. Всъщност TWICE беше толкова успешна през 2018 г. – не само в Япония, но и в цяла Азия, че лейбълът зад групата JYP Entertainment отчете най-добрата си година досега във финансов аспект и надмина по пазарна капитализация другите две компании в голямата тройка на корейските звукозаписи компании - SM Entertainment и YG Entertainment.

Tъмната страна

Корейската музикална индустрия има и тъмна страна, която обаче все по-често излиза пред очите на публиката. От една страна, експлоатацията на изпълнителите се е превърнала в неизбежна характеристика на К-pop бизнеса, който все повече прилича на конвейер за звезди.

От друга, скандалите покрай певците се случват все по-често. В началото на март например един от най-големите идоли на корейската поп музика - Ли Сеун-Хюн, обяви, че "ще напусне развлекателната индустрия на страната". Това се случи, след като стана ясно, че той е разследван от властите по подозрения, че е нарушил законите на страната, засягащи сексуалните престъпления и проституцията. Певецът, известен със сценичното име Сеунгри от групата Big Bang, както и повечето К-pop звезди, трябва да спазват висок стандарт на поведение.

Тези очаквания са наложени както от мениджърите, така и от феновете на изпълнителите. Техните лейбъли имат правото да налагат ограничения с кого излизат публично на срещи, какви дрехи носят и как се държат пред публика. При тях абсолютно всеки момент от публичния живот трябва да е идеален пример за "най-доброто от нацията". Има и реална причина за това - повечето развлекателни компании са публични и се търгуват на борсата.

Така всяко новинарско заглавие за публичен скандал в шоубизнеса може да доведе до падането на стойността на акциите на корпорацията. За да се минимализират щетите, често концерти биват отменяни, пускането на нови албуми или песни - забавяно, а кариери - предсрочно приключвани.

Бляскавата витрина на популярните изпълнители и групи се поддържа от железни правила за постоянно създаване, развитие и популяризиране на нови изпълнители. Обучението започва от детска възраст, а издателите имат пълен контрол върху професионалния и личния живот на звездите. Жестоката конкуренция и желанието за успех на всяка цена създават негативна спирала, в която етичните доводи рядко са водещи. Изпълнителите често са обвързани със смазващи клаузи за продължителни договори.

Конкуренцията за влизане в строго йерархичната система поставя изпълнителите в подчинено положение спрямо всевластните лейбъли. Съкрушителни скандали за сексуална експлоатация, проституция и трафик на хора неведнъж се превръщат във водещи новини. Индустрията често е асоциирана с изнасилвания, прикрити под булото на "спонсорство", които нерядко водят до самоубийства на млади, известни и успешни изпълнители.

Широкият обхват на Hallyu е преднамерен - южнокорейската развлекателна индустрия инвестира сериозно в музикалните и телевизионните предавания, така че е наложително те да достигнат до публика извън Южна Корея, за да оцелеят. А днес – седем години след лятото, в което излезе Gangnam Style на Psy, когато една национална култура се превърна в глобална субкултура, корейската експанзия не показва никакви признаци на забавяне.

Темата накратко
  • Корейският поп вече не е просто тренд, а е културен феномен с почитатели в цял свят.
  • Индустрията, която се оценява на милиарди долари, се е развила до сегашното си ниво едва за няколко десетилетия.
  • Корейската музикална сцена има и тъмна страна, която обаче все по-често излиза пред очите на публиката.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK