// K2: Бизнесът / Компании
Как търговската война между САЩ и Китай удари автомобилните производители
Бизнесът е принуден да компенсира икономическия национализъм и високите мита
Жертвите
Автомобилният производител Ford например се сблъска със спад на продажбите в Китай и загуби мястото си в класацията на 100-те най-високо оценени световни марки. Компаниите за луксозни превозни средства като Mercedes-Benz, която има най-голям пазарен дял в Китай (28% от общите продажби) усеща забавяне на растежа. Все още обаче е рано да се каже, че тези компании ще изчезнат от китайския пазар заради високите мита. Скот Милър, който е главен консултант в Центъра за стратегически и международни науки във Вашингтон, смята, че икономическият национализъм е много голям риск. "Никога не бих подценил силата на национализма в Китай", казва той.
Трудният пазар
Не само автомобилните производители страдат покрай търговската война. Американски компании като Uber и Amazon преди се опитаха да навлязат на пазара в Китай, но се провалиха. Причината - не успяха да надвият китайските си конкуренти. Пазарният дял на компанията на Джеф Безос падна до 1% и тя взе решение да се изтегли от страната.
Ако правителството в Китай насърчи потребителите да не пазаруват от американските компании и ако към това прибавим силната конкуренция от китайски компании, това би могло да "довърши" американските фирми. Те едва ли ще могат да се утвърдят на пазара именно поради тези причини. На 6 юни, след като президентът Тръмп включи Huawei в черния списък за търговия, защото определи компанията като "заплаха за националната сигурност", Китай глоби Ford за антитръстови нарушения. А това изглежда като отмъщение.
"Това е най-неприятното, което може да стане. Китайските потребители са склонни да бъдат доста големи патриоти", казва Милър. Трудно е да се прецени краткосрочната вреда за стойността на американските марки в Китай, но е сигурно, че икономическият национализъм ще нанесе тежък удар на продажбите и репутацията им в дългосрочен план. През 2016 и 2017 г. Китай ефективно бойкотира стоки от Южна Корея заради това, че държавата се съгласи да приеме американски противоракетен щит.
Прецедентът съществува, както и потенциалният риск. Отмъщението е само една от възможностите пред Китай. Крейг Алън, президентът на Американо-китайския бизнес съвет, е песимистично настроен. "Марките са потърпевши от отношенията между двете държави. Няма да отнеме много време по-високите мита да ударят компаниите, а впоследствие да повлияят и на потребителите в САЩ", казва той.
Още по темата
Huawei е затворила бизнеса си със соларни панели в САЩ
Компанията понася пореден удар заради забраната за търговия с американски компании
27 юни 2019Американски компании заобикалят ембаргото срещу Huawei
Фирми намират правни вратички, за да продължат да внасят стоки от Китай с по-ниско мито
26 юни 2019Китай се опитва да ограничи стартъпите за електрически автомобили
Нови правила ще намалят достъпа на стартиращите компании до производствените предприятия
17 юни 2019Как компаниите се справят с изменението на климата
Предприетите действия варират от пълно отричане на проблема, през неохотно ангажиране до смели амбиции
16 юни 2019Несподелената любов на Fiat Chrysler
Сливането на Fiat Chrysler и Renault не се случи, а причините за това са няколко
14 юни 2019
Производството в завода в Пирдоп е намаляло леко заради спирания за ремонт
11 дек 2019, 474 прочитания

Компанията е лидер при шоколадовите барове с над 60% пазарен дял
11 дек 2019, 650 прочитания
11 дек 2019, 11457 прочитания
11 дек 2019, 1399 прочитания
11 дек 2019, 1322 прочитания
11 дек 2019, 1303 прочитания
11 дек 2019, 938 прочитания
Европейският производител сключи първите договори за новия си модел A321XLR