Как търговската война между САЩ и Китай удари автомобилните производители
24 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как търговската война между САЩ и Китай удари автомобилните производители

Продажбите в Китай се свиха за първи път от 1990 г. насам, отчасти заради несигурността, породена от търговската война.

Как търговската война между САЩ и Китай удари автомобилните производители

Бизнесът е принуден да компенсира икономическия национализъм и високите мита

4322 прочитания

Продажбите в Китай се свиха за първи път от 1990 г. насам, отчасти заради несигурността, породена от търговската война.

© В© John Sommers Ii / Reuters


Брандовете също не са защитени от търговските конфликти, когато става въпрос за физически стоки. За да продължат да се развиват, те трябва да докажат, че не могат да бъдат заменени, обяснява Елспет Чунг, директор в компанията за измерване на пазарната стойност на различни марки BrandZ, пред Financial Times. "Не става въпрос за продукта, а за това от какво клиентите се нуждаят в ежедневието си", казва тя. За да се компенсират високите тарифи, наложени от САЩ и Китай, цените растат. Марките ще трябва да оправдаят това. Например американските компании в Китай вече усещат лошите последици върху себе си", добавя тя.

Жертвите

През миналата годна продажбите на автомобили в Китай се свиха за първи път от 1990 г. насам, отчасти заради несигурността, породена от търговската война, която принуждава потребителите да се въздържат от покупки. Автомобилите вече на са третата по важност вносна стока от САЩ в Китай - от 10 млрд. долара за 2017 г. към миналата година стойността се е смалила с една четвърт до 6.65 млрд. долара по данни на Census.

Автомобилният производител Ford например се сблъска със спад на продажбите в Китай и загуби мястото си в класацията на 100-те най-високо оценени световни марки. Компаниите за луксозни превозни средства като Mercedes-Benz, която има най-голям пазарен дял в Китай (28% от общите продажби) усеща забавяне на растежа. Все още обаче е рано да се каже, че тези компании ще изчезнат от китайския пазар заради високите мита. Скот Милър, който е главен консултант в Центъра за стратегически и международни науки във Вашингтон, смята, че икономическият национализъм е много голям риск. "Никога не бих подценил силата на национализма в Китай", казва той.

Трудният пазар

Не само автомобилните производители страдат покрай търговската война. Американски компании като Uber и Amazon преди се опитаха да навлязат на пазара в Китай, но се провалиха. Причината - не успяха да надвият китайските си конкуренти. Пазарният дял на компанията на Джеф Безос падна до 1% и тя взе решение да се изтегли от страната.

Ако правителството в Китай насърчи потребителите да не пазаруват от американските компании и ако към това прибавим силната конкуренция от китайски компании, това би могло да "довърши" американските фирми. Те едва ли ще могат да се утвърдят на пазара именно поради тези причини. На 6 юни, след като президентът Тръмп включи Huawei в черния списък за търговия, защото определи компанията като "заплаха за националната сигурност", Китай глоби Ford за антитръстови нарушения. А това изглежда като отмъщение.

"Това е най-неприятното, което може да стане. Китайските потребители са склонни да бъдат доста големи патриоти", казва Милър. Трудно е да се прецени краткосрочната вреда за стойността на американските марки в Китай, но е сигурно, че икономическият национализъм ще нанесе тежък удар на продажбите и репутацията им в дългосрочен план. През 2016 и 2017 г. Китай ефективно бойкотира стоки от Южна Корея заради това, че държавата се съгласи да приеме американски противоракетен щит.

Прецедентът съществува, както и потенциалният риск. Отмъщението е само една от възможностите пред Китай. Крейг Алън, президентът на Американо-китайския бизнес съвет, е песимистично настроен. "Марките са потърпевши от отношенията между двете държави. Няма да отнеме много време по-високите мита да ударят компаниите, а впоследствие да повлияят и на потребителите в САЩ", казва той.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK