С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 23 юни 2019, 13:16, 7631 прочитания

"Дамасцена" инвестира още 5 млн. лв. в амфитеатър и етнографски комплекс край Павел баня

Производителят на розово масло планира да увеличи туристите си до 150 хил. годишно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Производителят на розово масло "Дамасцена" инвестира още 5 млн. лв. в етнографския си комплекс в село Скобелево карй Павел баня. Средствата са вложени в изграждане на амфитеатър с 500 места, който беше открит в петък. С това общите инвестирани средства са 10 млн. лв., като плановете са те да нараснат с още 2 млн. лв.

"Амфитеатърът трябва да направи мястото още по-привлекателно, както за чуждестранните, така и за българските туристи", каза пред "Капитал" мениджърът на "Дамасцена" Атанас Радев. Амфитеатърът в Сколебево е точно копие на античните съоръжения от тракийско време и погледнат отвисоко, наподобява на кошница с рози. Изграден е по идея на собственика на компанията Стоян Стоянов, който е първият частен производител на розово масто в България. Новата сцена е технически обезпечена на професионално ниво и позволява тук да се провеждат различни културни събития - концерти, театрални постановки и дори оперни спектакли. На втория етаж на амфитеатъра ще отвори врати нов ресторант с 365 места.


"Идеята за амфитеатъра се роди преди 3 години, като желанието ни беше, от една страна, да показваме българските обичаи на чужденците, а от друга – да изградим добра сцена за разнообразни събития", обясни Стоянов. Само през миналата година етнографският комплекс е посрещнал 50 000 гости, като 60% от тях са били чужденци. От чуждестранните гости най-много са тези от Китай.

Общата инвестиция в създаването на комплекса "Дамасцена" вече надхвърля 10 млн. лева. Изграждането му започва през 2000 година на мястото на наследствената къща на собственика Стоянов, който първоначално открива малък етнографски център до първата си розоварна. Интересът на туристите се оказва по-голям от очаквания и собственикът решава да създаде нови атракции.

В момента в комплекса има три ресторанта и нова розоварна с капацитет на производство до 300 кг розово масло на сезон. Така от средата на май до средата на юни туристите могат да наблюдават в дестилерията процеса на розоварене и да правят съпоставка между съвременния начин на производство и този, съществувал преди 400 години. В розовата градина на комплекса се отглеждат около 150 вида рози.



Мениджмънтът си е поставил за задача през следващите 2-3 години броят на туристите, посетили комплекса, да стигне 150 000 души годишно. "Доказахме през годините, че такъв бизнес модел може да бъде успешен дори в малко село като Скобелево", допълват те и казват, че хвърлят усилия в тази посока, за да имат целогодишна дейност, тъй като бизнесът само с рози е сезонен.

"Искаме да развием мястото целогодишно, защото производството на розово масло е сезонна дейност.", казва Атанас Радев, управител на "Дамасцена"

Фотограф: Сашка Панайотова


"Дамасцена" е сред най-големите производители и търговци на розово масло. Отглежда около 500 дка розови масиви, които се намират в близост до етнографския комплекс. В компанията работят 120 души на трудов договор, но през активния сезон, когато става розоберът, броят им достига 500 души. Приходите на групата за 2018 г. са 20 млн. лева. Над 90% от продукцията е за експорт – предимно Франция, Германия, САЩ, Турция, Китай, Индия, Япония, Индонезия. Компанията изнася розово масло в около 14 страни, като за 2018 г. е произвела 300 кг розово масло. Около 20% от продукцията си тя влага в собствени козметични продукти, които се предлагат в самия етнографски комплекс и в онлайн магазина му – предимно кремове и натурална розова вода. Компанията е инвестирала около 1 млн. лева в цех за производство на козметични продукти, чиято номенклатура непрекъснато расте. Един от най-новите продукти на "Дамасцена" е автентичен български парфюм с розово масло, като целта е той да бъде наложен на световните пазари. Налагането на козметичните продукти на външните пазари е сред основните цели на компанията.

Добра реколта, ниска масленост
Тази година беше добра като реколта, но маслеността на розата не беше толкова добра, казва Радев. Средният добив е достигнал 350 кг от декар. "Тази година имахме по-нисък добив от миналогодишния, но пък всички дейности се случиха навреме", казват от компанията. От там прогнозират цени на розовото масло малко по-високи от миналогодишните. През 2018 г. розовото масло се е търгувало на цени от 6500 - 7000 евро на килограм в зависимост от продаваните обеми. Цената на розовото масло се диктува най-вече от условията през годината. Когато тя е лоша, както през 2014 г., цената на килограм розово масло стига дори до 11 000 евро за килограм, отбелязват розопроизводителите.

Къмпинг за каравани
Сред планираните инвестиции в етнографския комплекс "Дамасцена" са изграждането на хотел през следващите 1-2 години и прекарване на сондаж за минерална вода. Върху площ от 500 дка ще бъде изграден парк с диви животни. Откриването му е насрочено за края на следващата година. Планираната инвестиция е около 2 млн. лева. Също догодина зад комплекса ще бъде открит и караван парк – обособени места за каравани и палатки с обща площ от около 250 дка. "Искаме да развием мястото целогодишно, защото производството на розово масло е сезонна дейност."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Дяловите инвестиции в Централна и Източна Европа растат, но не и в България Дяловите инвестиции в Централна и Източна Европа растат, но не и в България

През 2018 г. фондовете с фокус върху региона са набрали 1.8 млрд. евро и са вложили 2.7 млрд. евро

21 авг 2019, 452 прочитания

Депозитите нарастват, но лихвите остават ниски Депозитите нарастват, но лихвите остават ниски

По-голямо предлагане на жилища и потенциално забавяне на растежа на цените прогнозира БНБ

21 авг 2019, 668 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Как търговската война между САЩ и Китай удари автомобилните производители

Бизнесът е принуден да компенсира икономическия национализъм и високите мита

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА