С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
22 25 юни 2019, 14:21, 11221 прочитания

Турция, България и Volkswagen: интригата продължава

Съседната страна заигра активно, а окончателното решение къде да бъде заводът на автогиганта трябва да бъде взето следващия месец

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Турция взима преднина пред България като предпочитана дестинация за новия завод на Volkswagen. В неофициалната битка между двете държави за огромната инвестиция очевидно съседната държава е включила всички възможни лостове, ако се съди по публикациите в германски медии.

Окончателното решение на автогиганта от Волфсбург обаче все още не e взето, като предстои това да стане в следващите няколко седмици, научи "Капитал" от запознати с преговорите. Те считат, че България все така има шанс да привлече тази инвестиция.


Няколко плюса за Турция

Според две престижни германски издания - Handelsblatt и Frankfurter Allgemeine Zeitung, изборът на Volkswagen Group се насочва към град Измир в Турция заради няколко определящи фактора. На първо място е държавната субсидия, с която правителството в Анкара може да подпомогне проекта за 1.4 млрд. евро. Става дума за трицифрена сума в милиони евро, плюс земята и строеж на част от съоръженията. Заради европейските правила за държавната помощ България не може да предложи подобни условия, въпреки че е сложила на масата възможния максимум.

На второ място е фактът, че страната има много по-устойчиви традиции в автопроизводството. През годините там са инвестирали и германски производители, и много други, въпреки че последната голяма инвестиция в този сектор е от 1997 г. Една от локациите, предложени в Измир, е завод на Opel.



И на трето, но не последно място е предимство, което Турция има пред всички останали дестинации наоколо: голям вътрешен автомобилен пазар. С 80 млн. население и над 120 хил. продадени автомобила само от Volkswagen миналата година турският пазар е един от най-важните в Европа и Близкия изток. Турски държавни агенции например са едни от големите клиенти на модела Passat на Volkswagen.

Тук България не може да се конкурира. Обемът на българския пазар на нови автомобили е нищожен спрямо турския, като през миналата година тук са продадени общо към 40 000 леки коли, от които малко над 3000 са Volkswagen.

Силата на старото приятелство

Предимството на страната ни е членството в ЕС, който сам по себе си е най-големият вътрешен пазар в света. Това се очакваше да бъде най-силния ни лост заедно с политическите проблеми в самата Турция.

Това обаче може би се обръща. Въпреки възраженията в някои партийни и бизнес среди в Германия срещу инвестиции в Турция Volskwagen обмисля внимателно политическата страна на решението си и евентуалния риск за имиджа си, коментира Handelsblatt. "А и компанията е свикнала с взимането на деликатни решения", обяви изданието, като посочва инвестициите на VW в Китай например. Един германски журналист и един български източник предположиха, че изборите в Истанбул, на които триумфира опозицията, също ще бъдат от полза в преговорите, защото ще дадат възможност на германския концерн да се спаси от обвинения в съдействие на авторитарна власт.

Очевидно върви силна кампания от турска страна с активизиране на дълголетните търговски контакти с германската индустрия. Достатъчно е да бъде посочено изказването на премиера на Долна Саксония и член на Надзорния съвет на Volkswagen Щефан Вейл (провинцията е вторият най-голям акционер в групата). Неотдавна той обяви, че "приятелите на демокрацията в Турция искат от нас да не се отказваме от страната". Според Handelsblatt турският президент Реджеп Тайип Ердоган умишлено не е споменавал името на Volkswagen по време на местните избори в страната в последните месеци.

До средата на юли

Един от признаците, че Турция излиза напред в състезанието е промененият профил на завода, коментира Handelsblatt. От завод под управлението на Skoda, в който да се сглобяват два модела - Skoda Karoq и SEAT Ateca, се върви към т.нар. multi-brand тип, тоест ще произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата, включваща Volkswagen, Audi, Skoda, SЕАТ и други. Според германското издание все повече надделява идеята в него да се правят Volkswagen Passat и Skoda Superb.

Именно по тази причина преговорите и планирането на новия завод този месец беше прехвърлено към групата майка Volkswagen, след като първоначално за инвестицията трябваше да отговаря Skoda. По сведения на "Капитал" представители на групата този месец са били в България, за да поемат разговорите с двете локации - София и Пловдив, а германските издания говорят за посещение лично на изпълнителния директор на Volkswagen Херберт Дийс в Измир. Това не може да бъде потвърдено от "Капитал", но проверка в сайта radarbox24 показва, че един от корпоративните самолети на групата - Dassault Falcon 7X, е бил в Истанбул на 19 юни.

Крайното решение къде да бъде производственото предприятие ще бъде взето в близките седмици, като надзорният съвет на Volkswagen Group ще бъде важна част от него. Handelsblatt цитира свой източник от компанията, според когото целта е това да стане преди лятната почивка в основния завод във Волфсбург, която започва в средата на юли.

Въпреки предимствата на Турция окончателно решение все още не е взето, а компанията ще обмисля варианти до последния момент. Само преди няколко дни Херберт Дийс е заявил на вътрешна мениджърска среща, че "продължават преговорите с различни локации в България и Турция".

Източници на "Капитал" смятат, че става дума за много силна турска кампания в последния месец, но не считат, че финалното решение е факт. Първоначално посочените две локации тук остават на картата - индустриална зона Раковски (част от "Тракия икономическа зона") до Пловдив и бившият комбинат "Кремиковци". Handelsblatt също цитира мениджър от германската компания, според когото България е атрактивна, защото "като част от Европейския съюз гарантира определена правна сигурност".
Заводът

Volkswagen Group обяви в края на миналата година, че търси място за нов свой завод в Източна Европа, който да започне работа през 2022 г. Директната капиталова инвестиция ще е над 1.4 млрд. евро и включва откриването на около 5000 директно заети работни места плюс стотици инженерни, а впоследствие и още хиляди допълнителни като доставчици и обслужващи индустрии. Капацитетът му ще е 1000 коли на ден, тоест над 360 000 на година.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ryanair свива прогнозата си за 2020 г. и може да затвори бази и линии Ryanair свива прогнозата си за 2020 г. и може да затвори бази и линии

От София нискотарифната компания пуска нова линия до Марсилия през този зимен сезон и засега не предвижда свиване на програмата

16 юли 2019, 1118 прочитания

Американските производители на марихуана търсят растеж във Великобритания Американските производители на марихуана търсят растеж във Великобритания

Лондон легализира канабиса само за медицински цели, но страната би спечелила, ако допусне употребата за развлечение

16 юли 2019, 1033 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
AbbVie купува производителя на ботокс Allergan за 63 млрд. долара

По този начин американската компания навлиза на разрастващия се пазар за медицинска естетика

Да управляваш 520 000 души

Франк Апел, главен изпълнителен директор на Deutsche Post DHL Group

Великанът на входа на София

Рибният бизнесмен Петко Русинов инвестира в жилищна сграда с 31.5 хил. кв. м РЗП до Околовръстното в "Младост 4"

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми

Тарантино и другите

По-интересните заглавия от ваканционния афиш