С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
22 25 юни 2019, 14:21, 12159 прочитания

Турция, България и Volkswagen: интригата продължава

Съседната страна заигра активно, а окончателното решение къде да бъде заводът на автогиганта трябва да бъде взето следващия месец

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Турция взима преднина пред България като предпочитана дестинация за новия завод на Volkswagen. В неофициалната битка между двете държави за огромната инвестиция очевидно съседната държава е включила всички възможни лостове, ако се съди по публикациите в германски медии.

Окончателното решение на автогиганта от Волфсбург обаче все още не e взето, като предстои това да стане в следващите няколко седмици, научи "Капитал" от запознати с преговорите. Те считат, че България все така има шанс да привлече тази инвестиция.


Няколко плюса за Турция

Според две престижни германски издания - Handelsblatt и Frankfurter Allgemeine Zeitung, изборът на Volkswagen Group се насочва към град Измир в Турция заради няколко определящи фактора. На първо място е държавната субсидия, с която правителството в Анкара може да подпомогне проекта за 1.4 млрд. евро. Става дума за трицифрена сума в милиони евро, плюс земята и строеж на част от съоръженията. Заради европейските правила за държавната помощ България не може да предложи подобни условия, въпреки че е сложила на масата възможния максимум.

На второ място е фактът, че страната има много по-устойчиви традиции в автопроизводството. През годините там са инвестирали и германски производители, и много други, въпреки че последната голяма инвестиция в този сектор е от 1997 г. Една от локациите, предложени в Измир, е завод на Opel.



И на трето, но не последно място е предимство, което Турция има пред всички останали дестинации наоколо: голям вътрешен автомобилен пазар. С 80 млн. население и над 120 хил. продадени автомобила само от Volkswagen миналата година турският пазар е един от най-важните в Европа и Близкия изток. Турски държавни агенции например са едни от големите клиенти на модела Passat на Volkswagen.

Тук България не може да се конкурира. Обемът на българския пазар на нови автомобили е нищожен спрямо турския, като през миналата година тук са продадени общо към 40 000 леки коли, от които малко над 3000 са Volkswagen.

Силата на старото приятелство

Предимството на страната ни е членството в ЕС, който сам по себе си е най-големият вътрешен пазар в света. Това се очакваше да бъде най-силния ни лост заедно с политическите проблеми в самата Турция.

Това обаче може би се обръща. Въпреки възраженията в някои партийни и бизнес среди в Германия срещу инвестиции в Турция Volskwagen обмисля внимателно политическата страна на решението си и евентуалния риск за имиджа си, коментира Handelsblatt. "А и компанията е свикнала с взимането на деликатни решения", обяви изданието, като посочва инвестициите на VW в Китай например. Един германски журналист и един български източник предположиха, че изборите в Истанбул, на които триумфира опозицията, също ще бъдат от полза в преговорите, защото ще дадат възможност на германския концерн да се спаси от обвинения в съдействие на авторитарна власт.

Очевидно върви силна кампания от турска страна с активизиране на дълголетните търговски контакти с германската индустрия. Достатъчно е да бъде посочено изказването на премиера на Долна Саксония и член на Надзорния съвет на Volkswagen Щефан Вейл (провинцията е вторият най-голям акционер в групата). Неотдавна той обяви, че "приятелите на демокрацията в Турция искат от нас да не се отказваме от страната". Според Handelsblatt турският президент Реджеп Тайип Ердоган умишлено не е споменавал името на Volkswagen по време на местните избори в страната в последните месеци.

До средата на юли

Един от признаците, че Турция излиза напред в състезанието е промененият профил на завода, коментира Handelsblatt. От завод под управлението на Skoda, в който да се сглобяват два модела - Skoda Karoq и SEAT Ateca, се върви към т.нар. multi-brand тип, тоест ще произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата, включваща Volkswagen, Audi, Skoda, SЕАТ и други. Според германското издание все повече надделява идеята в него да се правят Volkswagen Passat и Skoda Superb.

Именно по тази причина преговорите и планирането на новия завод този месец беше прехвърлено към групата майка Volkswagen, след като първоначално за инвестицията трябваше да отговаря Skoda. По сведения на "Капитал" представители на групата този месец са били в България, за да поемат разговорите с двете локации - София и Пловдив, а германските издания говорят за посещение лично на изпълнителния директор на Volkswagen Херберт Дийс в Измир. Това не може да бъде потвърдено от "Капитал", но проверка в сайта radarbox24 показва, че един от корпоративните самолети на групата - Dassault Falcon 7X, е бил в Истанбул на 19 юни.

Крайното решение къде да бъде производственото предприятие ще бъде взето в близките седмици, като надзорният съвет на Volkswagen Group ще бъде важна част от него. Handelsblatt цитира свой източник от компанията, според когото целта е това да стане преди лятната почивка в основния завод във Волфсбург, която започва в средата на юли.

Въпреки предимствата на Турция окончателно решение все още не е взето, а компанията ще обмисля варианти до последния момент. Само преди няколко дни Херберт Дийс е заявил на вътрешна мениджърска среща, че "продължават преговорите с различни локации в България и Турция".

Източници на "Капитал" смятат, че става дума за много силна турска кампания в последния месец, но не считат, че финалното решение е факт. Първоначално посочените две локации тук остават на картата - индустриална зона Раковски (част от "Тракия икономическа зона") до Пловдив и бившият комбинат "Кремиковци". Handelsblatt също цитира мениджър от германската компания, според когото България е атрактивна, защото "като част от Европейския съюз гарантира определена правна сигурност".
Заводът

Volkswagen Group обяви в края на миналата година, че търси място за нов свой завод в Източна Европа, който да започне работа през 2022 г. Директната капиталова инвестиция ще е над 1.4 млрд. евро и включва откриването на около 5000 директно заети работни места плюс стотици инженерни, а впоследствие и още хиляди допълнителни като доставчици и обслужващи индустрии. Капацитетът му ще е 1000 коли на ден, тоест над 360 000 на година.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Microsoft изкупува обратно акции за 40 млрд. долара Microsoft изкупува обратно акции за 40 млрд. долара

Компанията увеличава с 11% тримесечния дивидент

19 сеп 2019, 82 прочитания

IKEA купува 80% в седем румънски вятърни централи IKEA купува 80% в седем румънски вятърни централи

Сделката е на стойност 136 млн. евро

19 сеп 2019, 492 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
AbbVie купува производителя на ботокс Allergan за 63 млрд. долара

По този начин американската компания навлиза на разрастващия се пазар за медицинска естетика

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"