Влияе ли Google на политиката
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Влияе ли Google на политиката

Google не е и първата компания, обект на разследвания на Project Veritas, проект на журналиста Джеймс О‘Кийф. Проблемът е, че в работата си той използва силно редактирани видеоматериали, което поставя въпроса за тяхната обективност

Влияе ли Google на политиката

Компанията за пореден път си навлече гнева на Републиканската партия в САЩ

Йоан Запрянов
2150 прочитания

Google не е и първата компания, обект на разследвания на Project Veritas, проект на журналиста Джеймс О‘Кийф. Проблемът е, че в работата си той използва силно редактирани видеоматериали, което поставя въпроса за тяхната обективност

© Reuters


Американският технологичен гигант Google повдигна за пореден път въпроси дали се опитва чрез алгоритмите си да влияе на политическия процес в САЩ. Този път проблемът за компанията дойде от видео на консервативния сайт за разследвания Project Veritas, който пусна клип, записан със скрита камера. В него участва Джен Дженай, директор отговорни иновации в компанията. Видеото бе свалено от YouTube заради нарушение на личната неприкосновеност на Дженай. YouTube също е собственост на Alphabet, компанията - майка на Google.

В клипа Дженай коментира, че макар да обича сенатора и кандидат за президент на САЩ през 2020 г. от Демократическата партия Елизабет Уорън, тя не е съгласна с мнението ѝ, че Google и другите технологични компании трябва да бъдат разделени. Причината е: "Всички тези по-малки компании няма да имат ресурсите, които имаме ние, а ще трябва да предотвратят следващата Тръмп ситуация."

Други изтекли вътрешни документи от разследването твърдят, че Google влияе на алгоритмите си, така че да пренасочва потребителите, които търсят консервативни мнения, към либерални такива.

Двете страни на монетата

Това не е първото подобно обвинение към Google. Според редица консервативни конгресмени и сенатори Google, Facebook и други компании от Силициевата долина имат силно изразен либерален уклон. Сенатор Тед Круз от Републиканската партия посочва, че при миналия цикъл избори служители на Google са дарили 1.3 млн. долара на кампанията на Хилъри Клинтън и общо нула долара на тази на Доналд Тръмп.

Google не е и първата компания, обект на разследвания на Project Veritas, проект на журналиста Джеймс О‘Кийф. Такива е имало и срещу Twitter, където служители на компанията признават, че дадени потребители получават "бан в сянка", при който могат да продължат да публикуват, но техните постове се виждат от ограничен или никакъв брой хора.

Проблемът от другата страна на монетата е, че Project Veritas използва силно редактирани видеоматериали. Според критиците на О‘Кийф той монтира материалите по прекалено груб начин, като променя хронологията на разговора, слага отговори към различни въпроси и цялостно се опитва да манипулира посоката на разследването.

Влиянието на алгоритмите

Критиците на Google от Републиканската партия растат постоянно като брой. По време на изслушване с друг директор от компанията, Маги Станфил, Круз повдигна въпроса дали Google действително е неутрална платформа, като същият въпрос бе повдиган и от други представители на партията при предишни гостувания на хора от компанията в Конгреса.

Един от аргументите в тази посока е, че при търсене в Google подсказките за консервативни политици и коментатори са с негативна "окраска", а при търсене за либерални политици се скриват отрицателните подсказки. Така например Google отказва да дава подсказки за скандала с имейлите на бившия държавен секретар и кандидат за президент на САЩ Хилъри Клинтън.

Друг аргумент на консерваторите е, че когато потребителите търсят либерални коментари и медии, търсачката и другите продукти на фирмата автоматично ги подканват към още такива източници. При търсене на консервативни коментатори като Дейв Рубин и Бен Шапиро обаче подсказките и насоките продължават да са към сайтове с либерален уклон.

Критики има и от страна на президента Доналд Тръмп, който твърди, че отношението на компанията към неговата администрация е много по-лошо, отколкото към предишната на Барак Обама – например без обявления за предстоящите речи, каквито е имало на американската заглавна страница по време на двата мандата на Обама.

Google твърди, че алгоритмите на компанията са безпристрастни, но не напълно – те са направени така, че да скриват конспиративни теории, фалшиви новини и други, когато бъдат засечени.

Възможна ли е регулация

Разследвания като това на Project Veritas рядко получават подобен интерес от страна на политиците, но много от тях, особено от Републиканската партия, смятат, че технологичните компании влияят на избирателния процес по косвени начини. В началото на юни стана ясно и че федералните регулатори в САЩ подготвят мащабно разследване върху технологичните гиганти Google, Facebook, Amazon и Apple.

Една от причините е, че те са монополисти на съответните си пазари, а друга е, че имат прекалено голяма възможност да влияят на обществения дебат. Трети голям проблем, особено сред Google и Facebook, е, че фирмите използват огромно количество лични данни на своите потребители. Освен опасност за тях някои политици смятат, че тази информация дава възможност на компаниите да влияят съзнателно или подсъзнателно на техните политически избори.

Така през последните години от невъзможна регулацията на гигантите стана особено вероятна. Все още няма конкретни законодателни предложения за реформа, но едно от притесненията на компаниите е, че призивите за регулации идват и от Републиканската, и от Демократическата партия. Промените обаче не биха минали лесно, защото през последните години именно IT гигантите от Силициевата долина се превърнаха в най-големите лобисти във Вашингтон. За последната година например за лобиране те са изхарчили общо над 5 млрд. долара.

Американският технологичен гигант Google повдигна за пореден път въпроси дали се опитва чрез алгоритмите си да влияе на политическия процес в САЩ. Този път проблемът за компанията дойде от видео на консервативния сайт за разследвания Project Veritas, който пусна клип, записан със скрита камера. В него участва Джен Дженай, директор отговорни иновации в компанията. Видеото бе свалено от YouTube заради нарушение на личната неприкосновеност на Дженай. YouTube също е собственост на Alphabet, компанията - майка на Google.

В клипа Дженай коментира, че макар да обича сенатора и кандидат за президент на САЩ през 2020 г. от Демократическата партия Елизабет Уорън, тя не е съгласна с мнението ѝ, че Google и другите технологични компании трябва да бъдат разделени. Причината е: "Всички тези по-малки компании няма да имат ресурсите, които имаме ние, а ще трябва да предотвратят следващата Тръмп ситуация."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    trial_jezz avatar :-|
    trial_jezz

    Бря, не може да бъде! А къде е статийката в Дневник и 300-те коментара по темата? Надухте ни главата за възможната "руска връзка" с по пет статии на ден. По тази тема - мълчание...
    Защо ли?! ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK