"Кока-Кола ХБК" спира да продава Lavazza само две години след като взе марката
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Кока-Кола ХБК" спира да продава Lavazza само две години след като взе марката

Българският екип, отговарящ за продажбата на кафе в "Кока-Кола ХБК", ще работи за веригата Costa

"Кока-Кола ХБК" спира да продава Lavazza само две години след като взе марката

Раздялата ще стане на 15 септември, а дистрибуцията на италианското кафе вероятно ще се върне към "Софсток"

Мара Георгиева
17952 прочитания

Българският екип, отговарящ за продажбата на кафе в "Кока-Кола ХБК", ще работи за веригата Costa

© Анелия Николова


Групата "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани" и Lavazza обявиха, че преустановяват сътрудничеството си на всички пазари, на които си партнират, включително и българския. Договори за дистрибуция между Lavazza и "Кока-Кола ХБК" има още в Гърция, Швейцария и Унгария.

В официалното съобщение не се посочват причините за това решение. Раздялата за България ще е факт от 15 септември.

Видимо е, че партньорството за България продължи под три години. Според източници от пазара тук "Кока-Кола" не е успяла да задържи през договор клиентите заведения, така продажбите на Lavazza са намалели и за компанията продуктът не е бил печеливш. Затова почти сигурно Lavazza ще се завърне към многогодишния си дистрибутор - фирма "Софсток" на Мирослав Печев. Напоследък той често влиза в публичното внимание с други сделки - като "Гранд хотел България" и голфа до Елин Пелин.

Мирослав Печев
Фотограф: Надежда Чипева

Официално за раздялата

"Кафето ще продължи да играе ключова роля в стратегията ни занапред. Въпреки това се съгласихме, че сега е правилният момент пътищата ни да се разделят, а ние изследваме нови възможности и партньорства в тази област", коментира Продромос Николаидис, Group Coffee Director в "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани", цитиран в прессъобщението.

"България е стратегическа държава за нас и ние ще засилим бизнес активностите си тук с по-директен подход в маркетинга, изграждане на солидни партньорства с местни експерти в кафе бизнеса и като продължим да изпълняваме без прекъсване договорите от "Кока-Кола ХБК", заяви Мауро Мантовани, глобален главен търговски директор на Lavazza Group, цитиран в официалното съобщение.

Заедно под две години

"Кока-Кола ХБК" пое дистрибуцията на Lavazza от 1 октомври 2017 г. Дотогава почти четвърт век вносител на кафето в България беше фирма "Софсток" на Мирослав Печев.

"Решението за промяната бе взето от фамилията Лаваца, с която имаме добри отношения и към която ще запазя уважение за цял живот. Семейството обаче реши, че кафето Lavazza ще бъде не във високия, а в средния сегмент, за да генерира по-големи обороти, и може би за тази цел са направили партньорство с "Кока-Кола" относно дистрибуцията. Разделихме се като приятели", коментира тогава за "Капитал" Мирослав Печев, мажоритарен собственик на "Софсток".

След раздялата с Lavazza, за която от "Софсток" са знаели година преди това, компанията остана в бизнеса с кафе и в края на ноември 2017 обяви, че е новият официален представител на неаполитанското кафе Kimbo за България.

Според неофициална информация "Софсток" отново ще стане дистрибутор на Lavazza за България. За "Капитал" от компанията заявиха, че на този етап нито потвърждават, нито отричат това.

През август 2018 Coca-Cola купи британската кафе верига Costa Coffee за 5.1 млрд. долара. По неофициална информация българският екип, отговарящ за продажбата на кафе в "Кока-Кола ХБК", ще бъде насочен към развиване на бранда Costa.

Продажбите на кафе само в магазинната мрежа (без кафенета, ресторанти и заведения) за 2018 се оценяват на 219 млн. лева, а лидер за целия пазар е марката Nescafe с 42% дял в стойност.

По неофициална информация Lavazza е лидер в сегмента "кафе на зърна" с над 8% дял в стойност. Продажбите в търговската мрежа на изпечено и смляно кафе (тук влиза и кафето на зърна) се оценяват на 85.5 млн. лева за миналата година.


1 коментар
  • 1
    mvn51595132 avatar :-|
    Кум Лисан

    Всъщност откакто Лаваца мина към Кока кола се забелязва отлива и от заведенията. Голяма част от тях минаха именно на Кимбо, което всъщност говори за ролята на Софсток в дистрибуцията. В случая Лаваца се полакомиха...и сгрешиха.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK