С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 юли 2019, 11:04, 2646 прочитания

Едуард Аркрайт: Би било голяма изненада, ако България избере друг за концесионер

Едуард Аркрайт, зам. изпълнителен директор на Groupe ADP и председател на борда на директорите на TAV пред "Капитал" за концесията на летище София .

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил
Едуард Аркрайт е зам. изпълнителен директор на Groupe ADP и председател на борда на директорите на TAV. Аркрайт завършва Института за политически науки в Париж и Висшето училище за икономически и търговски науки (ESSEC), притежава и магистърска степен по съвременна история. Между 1997 г. и 2002 г., работи в администрацията на френския сенат, а след това и във финансовата комисия към сената. От 2002 г. до 2007 г. заема различни позиции в Министерството на финансите на Франция. От 2007 г. работи за финансово-инвестиционната група Caisse des Dépôts. Едуард Аркрайт се присъединява към Groupe ADP през декември 2012 г. на длъжност Старши съветник на председателя и главен изпълнителен директор. Между 2013 г. и 2016 г. заема длъжност финансов директор и отговаря за стратегията и администрацията. Бил е също и главен изпълнителен директор на направление Развитие, инженерство и трансформация.
Още по темата:
Майкъл Сьорслев, Copenhagen Airports International: Ще преместим всички нискотарифни оператори на Терминал 2, веднага след като го ремонтираме
Греъм Фъргюсън, Manchester Airport Group : Ще заложим на търговия на дребно, паркинги и развитие на недвижими имоти, за да не вдигаме таксите
Тиери Део и д-р Ралф Гафал,Munich Airport International: Ще се съсредоточим върху летищни дейности, а не върху недвижими имоти

Има ли риск от свръх офериране от страна на участниците, което да доведе до ръст на летищните такси? Можете ли да гарантирате, че казусът в Загреб, където ADP и TAV имат около 35% участие, с последвалото смъкване на концесионните такси няма да се повтори в София?

- Така нареченият "риск от свръхофериране" е риск за притежателите на дялове в консорциума. Ние се базираме на 70 години опит, ноу-хау и доказани в цял свят умения в управлението на летища във всички звена на стойностната верига, Groupe ADP има капацитета да осъществи своя бизнес план. Финансовото предложение на Groupe ADP демонстрира нашия ангажимент и увереност в потенциала на България.


Рамката на въздухоплавателните такси на летище София е обвързана с разходите. Те зависят от разходите, поемани от концесионера и се одобряват от Министерството на транспорта, от ДП РВД и от авиокомпаниите.
Резултатите, постигнати от нас в Загреб са изключителни. Нов терминал с площ от 65 000 кв. метра беше финансиран, изграден и успешно открит през март 2017 г. Само за четири години (от 2014 г. до 2018 г.), бяха открити 15 нови дестинации, а трафикът се увеличи с 43%. Освен това, през 2017 г. международното летище в Загреб спечели титлата "Най-подобрено летище" в проучването "Качество на летищата", проведено от Международния съвет на летищата. През 2018 г. международното летище в Загреб бе удостоено с приз "Най-добро европейско летище" в своя мащаб и категория.

Каква е политиката ви към таксите на летището? Как ще растат през годините?

- Промяната в летищните такси винаги се контролира от национални и европейски регулации, а не еднолично от летищния оператор. Освен това, основна наша цел за летище София е да развиваме трафика, както и да направим възможно откриването на нови дестинации. Резултатите, които сме постигнали на други летища демонстрират нашата експертиза в тази област: откакто поехме концесията на летището в Загреб, трафикът нарасна с 43%, а в Скопие – с впечатляващите 258%!



Ще се придържаме към устойчива еволюция на летищните такси, водени от желанието да подкрепяме ръста на трафика. Ние сме оптимизирали нашата програма за капиталови инвестиции и план за финансиране, тъй като те са определящи за размера на летищните такси. Предложеното увеличение на летищните такси ще бъде напълно устойчиво и съобразено с това, че летище София е било и ще продължи да бъде много конкурентно спрямо другите летища в региона. Дейността ни ще бъде координирана с всички заинтересовани страни, включително разбира се с авиокомпаниите и Министерството на транспорта, на което предложената система носи директни ползи.

За да елиминира въздействието на първоначалното развитие на летищните такси върху трафика, Groupe ADP ще приложи по-нататъшни мерки в подкрепа на трафика: ние сме в непрекъснат контакт с над 250 авиокомпании и активно ще се ангажираме с тях, за да промотираме София като дестинация. Също така ще се постараем схемите за насърчаване да бъдат такива, че дори нискотарифните авиокомпании да се справят успешно с ревизираните такси.

Откъде смятате, че ще дойде увеличението на пътниците на летище София? Как ще изпълните ангажимента си, ако увеличението на пътниците не се случи?

- В средносрочен план темпото на ръст на трафика ще бъде основно стимулирано от развиващите се региони, особено Азия, поради различни фактори: икономическо развитие и увеличение на населението от средната класа, нарастване на потребността да се пътува, прогресивна либерализация на въздушния транспорт и стимулиране на нискотарифните превозвачи.

Прогнозата на Airbus показва, че ръстът в трафика на Централно и Източноевропейския пазар през следващите 20 години ще бъде около 3.9% на годишна база вътре в региона и на вътрешните пазари. Като се вземе предвид силния потенциал на пазара обаче, ние очакваме ръстът в България да бъде по-висок спрямо повечето други държави в Централна и Източна Европа.

Освен това, нашият бизнес план, посочен в концесионното ни предложение е достатъчно добре развит, за да изпълним намерението ни в случай, че увеличението на трафика не се случи.

Какъв стимул ще използвате, за да разширите програмите на нискотарифните превозвачи? Можете ли да ни дадете пример за нови превозвачи, които можем да очакваме?

- Нискотарифните авикомпании ще са основният двигател на растежа на летище София. Очаква се техният настоящ дял от 58% да продължи да нараства.

Например, в Македония, Groupe ADP има много устойчива и взаимнополезна връзка с Wizzair, което води до разширяване на операциите на двете летища в страната, конкретно в Скопие и Охрид. Нискотарифната авиокомпания има 4 самолета, базирани в Скопие за 6 години, а пети предстои да се позиционира там през лятото. Wizzair превози 1.4 милиона пътници от и до македонските летища през 2018 г. и ще предлага 38 международни маршрута от двете летища през 2019 г.

Ние сме създали близки бизнес отношения с всички авиолинии, опериращи на летище София, и очакваме с нетърпение да работи с тях за повишаването на свързаността на софийското летище.

Ще има ли полети на дълги разстояния? Ако да - към кои държави и кога?

- Потенциалът за развитие на входящия и изходящия туризъм е голям, а в комбинация с усилията на на ADP, ще създадат възможност за полети на дълги разстояния в краткосрочен до средносрочен план на летище София.
София има потенциал да се развие като целогодишна дестинация, привличаща едновременно туризъм в бизнес и развлекателно направление. Конкурентното съотношение цена – качество на предлаганите продукти и услуги, както и подобрената репутация на София и стратегическо разположение между Европа, Близкия Изток и Северна Африка, привличат все повече и повече чуждестранни туристи.

Бихте ли разказали повече за вашите бъдещи инвестиции - какви ще са вашите 10 най-големи проекта?

- Groupe ADP предлага да изпълни амбициозен инвестиционен проект за летище София и да подсигури дългогодишната икономическа устойчивост на концесията, надминавайки очакванията и изискванията на отдаващата страна, но в разумна финансова рамка.

Съгласно договора концесионерът ще създава и инвестира през първите години на концесията, в разширяването и подновяването на Терминал 2. Работата по тази част от инфраструктурата ще позволи скорошно изваждане от активна дейност на Терминал 1 и прехвърлянето на авиокомпаниите, които в момента оперират там, защото той не отговаря на техните нужди, както и на тези на пътниците.

Освен това, до 2030 г. ще се изгради Терминал 3, отговарящ на най-съвременните тенденции. Терминалът ще бъде разширен до 2040г., за да отговаря на очакваното нарастване на трафика и неговите нужди.
Относно полетите, операционната ефективност ще бъде постигната през подобрени писти, трасета за рулиране и зони за престой и обслужване на самолетите, което ще доведе до намаляване на времето за рулиране, бързо обслужване на самолетите и гъвкавост за разнообразни по размер самолети. Останалите подобрения ще включват развитие на паркинг зоните (наземна и няколко етажни), увеличаване на пътния капацитет и осигуряване на лесен достъп до станцията на метрото. Другите планове за разширения включват развитието на товарните и логистични дейности.

Как развитието на недвижимите имоти във вашия проект ще повлияе на възвръщаемостта на концесията?

- Развитието на недвижимото имущество в нашия проект ще допринесе за доходите на концесионера, както може да се види в представения бизнес план и това е една от многото причини за високия процент на споделените към държавата приходи.

Как ще коментирате твърдението, че ако победите ще прехвърлите използваното оборудване на летище Ataturk в София?

- Цялото летищно оборудване в момента е собственост на Турция. Затова няма абсолютно никаква причина това оборудване да бъде прехвърлено в София. То не е наше.

Ако България избере друг участник за победител, какво смятате да предприемете?

- Нашата оферта носи най-голяма добавена стойност за българските заинтересовани страни от гледна точка на инвестиции, икономически ползи, социално развитие и откриване на работни места, както и технически подобрения. Финансовата ни оферта превъзхожда с голяма разлика. Разработваме техническото си предложение през изминалите три години. Затова, подобно развитие на ситуацията би било голяма изненада.

Можете ли да ни дадете списък на вашите концесии на летища?

- Groupe ADP управлява 25 летища на концесия в 13 държави. Ние сме лидер в авиоиндустрията, като обслужваме 281 млн. Пътници в Европа, Близкия Изток, Южна Америка и Африка, като имаме регионални бази и в Северна Америка и Азия. Летищната мрежа, която управляваме в Париж и по света, която може да бъде видяна в графиката по-долу, демонстрираща мрежата ни след 31 декември 2018 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 831 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 588 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Греъм Фъргюсън: Ще заложим на търговия на дребно, паркинги и развитие на недвижими имоти, за да не вдигаме таксите

Директор по корпоративно развитие на Manchester Airport Group (MAG) пред "Капитал" за концесията на летище София

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10