Едуард Аркрайт: Би било голяма изненада, ако България избере друг за концесионер
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Едуард Аркрайт: Би било голяма изненада, ако България избере друг за концесионер

Едуард Аркрайт: Би било голяма изненада, ако България избере друг за концесионер

Едуард Аркрайт, зам. изпълнителен директор на Groupe ADP и председател на борда на директорите на TAV пред "Капитал" за концесията на летище София .

Калина Горанова
3164 прочитания

© ADP


Профил

Едуард Аркрайт е зам. изпълнителен директор на Groupe ADP и председател на борда на директорите на TAV. Аркрайт завършва Института за политически науки в Париж и Висшето училище за икономически и търговски науки (ESSEC), притежава и магистърска степен по съвременна история. Между 1997 г. и 2002 г., работи в администрацията на френския сенат, а след това и във финансовата комисия към сената. От 2002 г. до 2007 г. заема различни позиции в Министерството на финансите на Франция. От 2007 г. работи за финансово-инвестиционната група Caisse des Dépôts. Едуард Аркрайт се присъединява към Groupe ADP през декември 2012 г. на длъжност Старши съветник на председателя и главен изпълнителен директор. Между 2013 г. и 2016 г. заема длъжност финансов директор и отговаря за стратегията и администрацията. Бил е също и главен изпълнителен директор на направление Развитие, инженерство и трансформация.

Има ли риск от свръх офериране от страна на участниците, което да доведе до ръст на летищните такси? Можете ли да гарантирате, че казусът в Загреб, където ADP и TAV имат около 35% участие, с последвалото смъкване на концесионните такси няма да се повтори в София?

- Така нареченият "риск от свръхофериране" е риск за притежателите на дялове в консорциума. Ние се базираме на 70 години опит, ноу-хау и доказани в цял свят умения в управлението на летища във всички звена на стойностната верига, Groupe ADP има капацитета да осъществи своя бизнес план. Финансовото предложение на Groupe ADP демонстрира нашия ангажимент и увереност в потенциала на България.

Рамката на въздухоплавателните такси на летище София е обвързана с разходите. Те зависят от разходите, поемани от концесионера и се одобряват от Министерството на транспорта, от ДП РВД и от авиокомпаниите.

Резултатите, постигнати от нас в Загреб са изключителни. Нов терминал с площ от 65 000 кв. метра беше финансиран, изграден и успешно открит през март 2017 г. Само за четири години (от 2014 г. до 2018 г.), бяха открити 15 нови дестинации, а трафикът се увеличи с 43%. Освен това, през 2017 г. международното летище в Загреб спечели титлата "Най-подобрено летище" в проучването "Качество на летищата", проведено от Международния съвет на летищата. През 2018 г. международното летище в Загреб бе удостоено с приз "Най-добро европейско летище" в своя мащаб и категория.

Каква е политиката ви към таксите на летището? Как ще растат през годините?

- Промяната в летищните такси винаги се контролира от национални и европейски регулации, а не еднолично от летищния оператор. Освен това, основна наша цел за летище София е да развиваме трафика, както и да направим възможно откриването на нови дестинации. Резултатите, които сме постигнали на други летища демонстрират нашата експертиза в тази област: откакто поехме концесията на летището в Загреб, трафикът нарасна с 43%, а в Скопие – с впечатляващите 258%!

Ще се придържаме към устойчива еволюция на летищните такси, водени от желанието да подкрепяме ръста на трафика. Ние сме оптимизирали нашата програма за капиталови инвестиции и план за финансиране, тъй като те са определящи за размера на летищните такси. Предложеното увеличение на летищните такси ще бъде напълно устойчиво и съобразено с това, че летище София е било и ще продължи да бъде много конкурентно спрямо другите летища в региона. Дейността ни ще бъде координирана с всички заинтересовани страни, включително разбира се с авиокомпаниите и Министерството на транспорта, на което предложената система носи директни ползи.

За да елиминира въздействието на първоначалното развитие на летищните такси върху трафика, Groupe ADP ще приложи по-нататъшни мерки в подкрепа на трафика: ние сме в непрекъснат контакт с над 250 авиокомпании и активно ще се ангажираме с тях, за да промотираме София като дестинация. Също така ще се постараем схемите за насърчаване да бъдат такива, че дори нискотарифните авиокомпании да се справят успешно с ревизираните такси.

Откъде смятате, че ще дойде увеличението на пътниците на летище София? Как ще изпълните ангажимента си, ако увеличението на пътниците не се случи?

- В средносрочен план темпото на ръст на трафика ще бъде основно стимулирано от развиващите се региони, особено Азия, поради различни фактори: икономическо развитие и увеличение на населението от средната класа, нарастване на потребността да се пътува, прогресивна либерализация на въздушния транспорт и стимулиране на нискотарифните превозвачи.

Прогнозата на Airbus показва, че ръстът в трафика на Централно и Източноевропейския пазар през следващите 20 години ще бъде около 3.9% на годишна база вътре в региона и на вътрешните пазари. Като се вземе предвид силния потенциал на пазара обаче, ние очакваме ръстът в България да бъде по-висок спрямо повечето други държави в Централна и Източна Европа.

Освен това, нашият бизнес план, посочен в концесионното ни предложение е достатъчно добре развит, за да изпълним намерението ни в случай, че увеличението на трафика не се случи.

Какъв стимул ще използвате, за да разширите програмите на нискотарифните превозвачи? Можете ли да ни дадете пример за нови превозвачи, които можем да очакваме?

- Нискотарифните авикомпании ще са основният двигател на растежа на летище София. Очаква се техният настоящ дял от 58% да продължи да нараства.

Например, в Македония, Groupe ADP има много устойчива и взаимнополезна връзка с Wizzair, което води до разширяване на операциите на двете летища в страната, конкретно в Скопие и Охрид. Нискотарифната авиокомпания има 4 самолета, базирани в Скопие за 6 години, а пети предстои да се позиционира там през лятото. Wizzair превози 1.4 милиона пътници от и до македонските летища през 2018 г. и ще предлага 38 международни маршрута от двете летища през 2019 г.

Ние сме създали близки бизнес отношения с всички авиолинии, опериращи на летище София, и очакваме с нетърпение да работи с тях за повишаването на свързаността на софийското летище.

Ще има ли полети на дълги разстояния? Ако да - към кои държави и кога?

- Потенциалът за развитие на входящия и изходящия туризъм е голям, а в комбинация с усилията на на ADP, ще създадат възможност за полети на дълги разстояния в краткосрочен до средносрочен план на летище София.

София има потенциал да се развие като целогодишна дестинация, привличаща едновременно туризъм в бизнес и развлекателно направление. Конкурентното съотношение цена – качество на предлаганите продукти и услуги, както и подобрената репутация на София и стратегическо разположение между Европа, Близкия Изток и Северна Африка, привличат все повече и повече чуждестранни туристи.

Бихте ли разказали повече за вашите бъдещи инвестиции - какви ще са вашите 10 най-големи проекта?

- Groupe ADP предлага да изпълни амбициозен инвестиционен проект за летище София и да подсигури дългогодишната икономическа устойчивост на концесията, надминавайки очакванията и изискванията на отдаващата страна, но в разумна финансова рамка.

Съгласно договора концесионерът ще създава и инвестира през първите години на концесията, в разширяването и подновяването на Терминал 2. Работата по тази част от инфраструктурата ще позволи скорошно изваждане от активна дейност на Терминал 1 и прехвърлянето на авиокомпаниите, които в момента оперират там, защото той не отговаря на техните нужди, както и на тези на пътниците.

Освен това, до 2030 г. ще се изгради Терминал 3, отговарящ на най-съвременните тенденции. Терминалът ще бъде разширен до 2040г., за да отговаря на очакваното нарастване на трафика и неговите нужди.

Относно полетите, операционната ефективност ще бъде постигната през подобрени писти, трасета за рулиране и зони за престой и обслужване на самолетите, което ще доведе до намаляване на времето за рулиране, бързо обслужване на самолетите и гъвкавост за разнообразни по размер самолети. Останалите подобрения ще включват развитие на паркинг зоните (наземна и няколко етажни), увеличаване на пътния капацитет и осигуряване на лесен достъп до станцията на метрото. Другите планове за разширения включват развитието на товарните и логистични дейности.

Как развитието на недвижимите имоти във вашия проект ще повлияе на възвръщаемостта на концесията?

- Развитието на недвижимото имущество в нашия проект ще допринесе за доходите на концесионера, както може да се види в представения бизнес план и това е една от многото причини за високия процент на споделените към държавата приходи.

Как ще коментирате твърдението, че ако победите ще прехвърлите използваното оборудване на летище Ataturk в София?

- Цялото летищно оборудване в момента е собственост на Турция. Затова няма абсолютно никаква причина това оборудване да бъде прехвърлено в София. То не е наше.

Ако България избере друг участник за победител, какво смятате да предприемете?

- Нашата оферта носи най-голяма добавена стойност за българските заинтересовани страни от гледна точка на инвестиции, икономически ползи, социално развитие и откриване на работни места, както и технически подобрения. Финансовата ни оферта превъзхожда с голяма разлика. Разработваме техническото си предложение през изминалите три години. Затова, подобно развитие на ситуацията би било голяма изненада.

Можете ли да ни дадете списък на вашите концесии на летища?

- Groupe ADP управлява 25 летища на концесия в 13 държави. Ние сме лидер в авиоиндустрията, като обслужваме 281 млн. Пътници в Европа, Близкия Изток, Южна Америка и Африка, като имаме регионални бази и в Северна Америка и Азия. Летищната мрежа, която управляваме в Париж и по света, която може да бъде видяна в графиката по-долу, демонстрираща мрежата ни след 31 декември 2018 г.

Профил

Едуард Аркрайт е зам. изпълнителен директор на Groupe ADP и председател на борда на директорите на TAV. Аркрайт завършва Института за политически науки в Париж и Висшето училище за икономически и търговски науки (ESSEC), притежава и магистърска степен по съвременна история. Между 1997 г. и 2002 г., работи в администрацията на френския сенат, а след това и във финансовата комисия към сената. От 2002 г. до 2007 г. заема различни позиции в Министерството на финансите на Франция. От 2007 г. работи за финансово-инвестиционната група Caisse des Dépôts. Едуард Аркрайт се присъединява към Groupe ADP през декември 2012 г. на длъжност Старши съветник на председателя и главен изпълнителен директор. Между 2013 г. и 2016 г. заема длъжност финансов директор и отговаря за стратегията и администрацията. Бил е също и главен изпълнителен директор на направление Развитие, инженерство и трансформация.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK