С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 5 юли 2019, 11:04, 2582 прочитания

Греъм Фъргюсън: Ще заложим на търговия на дребно, паркинги и развитие на недвижими имоти, за да не вдигаме таксите

Директор по корпоративно развитие на Manchester Airport Group (MAG) пред "Капитал" за концесията на летище София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил
Греъм Фъргюсън е директор по корпоративно развитие на Manchester Airport Group (MAG) и отговаря за идентифицирането на нови възможности за управление на летища по целия свят, за чието развитие компанията би могла да допринесе. Той започва кариерата си в най-голямата британска летищна група през 2012 г., работейки за летище Лондон Станстед, собственост на компанията, като директор на Управителния съвет и началник на правния отдел. След това става търговски директор за товарни превози на всички летища на MAG във Великобритания.
Още по темата:
Майкъл Сьорслев, Copenhagen Airports International: Ще преместим всички нискотарифни оператори на Терминал 2, веднага след като го ремонтираме
Едуард Аркрайт, Groupe ADP: Би било голяма изненада, ако България избере друг за концесионер
Тиери Део и д-р Ралф Гафал,Munich Airport International: Ще се съсредоточим върху летищни дейности, а не върху недвижими имоти

Смятате ли, че процедурата за Летище София е правилно структурирана? Има ли риск от свръхофериране от страна на участниците, което да доведе до ръст на летищните такси?

- Ние участваме в концесионния процес на Летище София в продължение на три години и смятаме концесията за балансирана и отразяваща международно признатите стандарти.


MAG взе решението значително да надхвърли задължителното фиксирано ниво на инвестиция, предлагайки капиталови разходи за почти 1.5 млрд. евро. София трябва да бъде конкурентоспособна в международен план, което изисква инвестиции в инфраструктура, време и ресурси за отключване на бъдещия й потенциал.
Обмислихме, но отхвърлихме стратегия за по-ниски инвестиции и по-висока концесионна такса, защото смятаме, че без необходимите инвестиции, които да стимулират растежа, финансовият натиск върху летището от по-високата концесионна такса би бил неустойчив в средносрочен план.

Предимството на конкурентния тръжен процес е, че различните оферти могат да бъдат оценени според заслугите си и могат да надхвърлят минималните изисквания.

Каква е политиката ви към таксите на летището? Как ще растат през годините?



- Нашият фокус е върху растежа и обема, а не върху по-високите такси. В летищата на MAG поради конкуренцията, с която се сблъскваме от страна на летище Heathrow и други лондонски аерогари, разработихме модел за развитие на авиацията, който ни позволява да мислим като авиокомпания, създавайки разнообразна мрежа от световни превозвачи - както предлагащи пълна услуга, така и лоу-кост.

Първият ни приоритет всъщност е да направим летище София по-малко зависимо от таксуването на авиокомпаниите, с по-разнообразен профил на приходите - от динамична търговия на дребно, подобрени съоръжения за паркиране и развитие на недвижими имоти. Това ще ни позволи допълнително да стимулираме растежа на въздухоплаването, да направим повече нови маршрути жизнеспособни и да подобрим работата на Летище София в дългосрочен план.

Откъде смятате, че ще дойде увеличението на пътниците на летище София? Как ще изпълните ангажимента си, ако увеличението на пътниците не се случи?

- MAG нямаше да наддават за концесията на това летище, ако не виждахме високия потенциал за увеличаване на броя на пътниците. Стратегическо местоположение, нарастваща икономическа сила на страната, вътрешни инвестиции, туризмът - всички фактори, които изглеждат все по-положителни за България и София. Като резултат от тях, ние виждаме ръст на българските пътници по международните линии и ръст на инвеститорите и туристите, пътуващи към страната.

Поставяме голям акцент върху инвестициите в съоръжения, диверсифицирайки приходите на летището, за да намалим зависимостта от таксите, плащани от авиокомпаниите, както и върху тясното сътрудничество с авиокомпаниите, за да се гарантира, че те разбират потенциала за растеж на София и България. Авиокомпаниите, с които говорихме, признават този потенциал.

Какъв стимул ще използвате, за да разширите програмите на нискотарифните превозвачи? Можете ли да ни дадете пример за нови превозвачи, които можем да очакваме?

- MAG има активни взаимоотношения с над 80 авиокомпании, те включват някои от най-големите нискотарифни превозвачи в Европа, включително и най-голямата база на Ryanair в света на летище Stansted. В резултат на това MAG напълно разбира нуждата от иновативни нискотарифни превозвачи. Оперативно, това включва възможност за бързо изтегляне от пистата до стоянката и спазването на сроковете на работа. От търговска гледна точка това означава съвместна работа с авиокомпаниите по дългосрочни стратегии за растеж и ниски такси за авиокомпаниите. MAG е провела разговори с няколко превозвача за опериране или разширяване на дейността на летище София. Офертата ни включва писма за подкрепа от редица от най-големите световни авиокомпании.

Ще има ли полети на дълги разстояния? Ако да - към кои държави и кога?

- Да, имаме опит в работата с превозвачи на дълги разстояния. Анализирахме най-търсените дълги маршрути до и от София, където има голям брой пътници, които в момента трябва да летят с прекачване. Тези възможности включват Чикаго, Шанхай, Торонто, Мумбай и Пекин и ние ще ги направим приоритети от първия ден. Нашето партньорство с BCEG означава, че имаме уникално предимство да привлечем китайски превозвачи.

Бихте ли разказали повече за вашите бъдещи инвестиции - какви ще са вашите 10 най-големи проекта?

- Подходът на MAG и BCEG по отношение на бъдещите инвестиции предвижда почти 1.5 млрд. евро, за да отключи напълно потенциала на летище София. Нашият непосредствен фокус ще бъде върху планирането на нов, емблематичен Терминал 3, който ще отразява българската архитектура и ще бъде вдъхновен от планините около София. Също така осъзнаваме, че има незабавни задачи, които да свършим, за да подобрим преживяването на пътуването през София - цялостно обновяване на Терминали 1 и 2, по-добри паркинги, нови ресторанти и магазини и със сигурност подобрени тоалетни!

Как развитието на недвижимите имоти във вашия проект ще повлияе на възвръщаемостта на концесията?

- Ние виждаме недвижимите имоти като критичен компонент на дългосрочното развитие на летищата. Създаването на оживен район около летището е наистина важно за стимулиране и улесняване на растежа. Това е моделът, който използвахме, с нашите партньори BCEG на летището в Манчестър и който виждаме, че работи добре.

Защо решихте да инвестирате в стадион и каква ще бъде неговата възвръщаемост?

- MAG и BCEG ще улеснят развитието на Airport City Sofia и един национален футболен стадион ще може да се възползва от отличните връзки по суша, жп и въздух, както и от летищните хотели, поради което сме предвидили място за стадион в генералния план. Въпреки че е извън концесията и се предвижда летището да действа като "разработчик", а не като пряк "инвеститор", Airport City Sofia има потенциал да генерира значителен икономически растеж за района на София.

Какво е участието на двамата партньори в консорциума?

- MAG е мажоритарен партньор - водещият кандидат и операторът на летището. BCEG е партньорът строител.

Разговаряли ли сте с Ryanair на тема концесията на летище София и имате ли общи планове в случай, че победите?

- Да, MAG има много близки отношения с Ryanair - ние оперираме London Stansted, най-голямата база на Ryanair досега, и един от най-бързо развиващите се маршрути от София. Подробностите за нашата дискусия за София са конфиденциални, но мога да кажа, че Ryanair признава потенциала на София.

Може ли да ни дадете списък на летищните си концесии?

- Оперираме летищата в Манчестър, London Stansted и East Midlands във Великобритания, като също притежаваме и MAG-USA за летищни услуги с присъствие в осем американски летища. Нашият мажоритарен акционер от частния сектор, IFM Investors, също има интереси в 16 летища в световен мащаб, включително Мелбърн и Бризбейн в Австралия и Виена в Австрия, в допълнение към няколко други инвестиции в транспортния сектор. MAG обработва над 60 милиона пътници годишно, докато летищата, в които IFM притежава собственост, обработват около 180 милиона пътници всяка година в Австралия и Европа.

Ако не спечелите търга, имате ли интерес към други активи в България? Възможно ли е летище Пловдив?

-На 100% сме фокусирани върху летище София.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Едуард Аркрайт: Би било голяма изненада, ако България избере друг за концесионер

Едуард Аркрайт, зам. изпълнителен директор на Groupe ADP и председател на борда на директорите на TAV пред "Капитал" за концесията на летище София .

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10