С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 юли 2019, 11:17, 3246 прочитания

Майкъл Сьорслев: Ще преместим всички нискотарифни оператори на Терминал 2 веднага след като го ремонтираме

Майкъл Сьорслев, директор на Copenhagen Airports International, и Леонард Гроте, ръководител бизнес развитие на SSB пред "Капитал" за концесията на летище София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил
Майкъл Сьорслев е директор в Copenhagen Airports International от 2012 г. Работи там от 1996 г., като заема различни позиции, като консултант и специалист концесии. Леонард Гроте е ръководител бизнес поделението на SSB Sauerwein und Schaefer Bau AG.
Още по темата:
Едуард Аркрайт, Groupe ADP: Би било голяма изненада, ако България избере друг за концесионер
Греъм Фъргюсън, Manchester Airport Group : Ще заложим на търговия на дребно, паркинги и развитие на недвижими имоти, за да не вдигаме таксите
Тиери Део и д-р Ралф Гафал,Munich Airport International: Ще се съсредоточим върху летищни дейности, а не върху недвижими имоти

Фотограф: SSB
Смятате ли, че процедурата за Летище София е правилно структурирана? Има ли риск от свръхофериране, което да доведе до ръст на летищните такси?

- Опитът ни с българските власти е бил единствено и само положителен. Тръжната процедура е прозрачна и напълно отговаря на опита ни в други страни. Обнадеждени сме от ангажираността на Световната банка (IFC) и ЕБВР. Оферта, която подготвихме, е както финансово конкурентна, така и реалистична. Ускореното увеличаване на летищните такси с цел възвращаемост на концесионните разходи единствено би довело до намаляване на обема на пътникопотока и съответно по-ниски приходи както за летищния оператор, така и за държавата.


Каква е политиката ви към таксите на летището? Как ще растат през годините според вашата оферта?

- Летищните такси са регулирани. Но управленският подход на активите оказва силно влияние върху тях. Важно е да се знае, че не само пътниците, но и авиокомпаниите се вълнуват от таксите и данъците. Едно евентуално увеличение би довело до загуба на линии или превозвачи.

Откъде смятате, че ще дойде увеличението на пътниците на летище София? Как ще изпълните ангажимента си, ако увеличението на пътниците не се случи?



- Целта ни е да увеличим входящия трафик или броя пристигащи в София. Входящите пътници, било то с цел туристически или бизнес пътувания, носят полза както за летището така и за местната икономика. Това би могло да се постигне чрез запазване нивото на сегашните такси и постигайки по-голяма атрактивност на съоръженията и престоя на пътниците. Наш основен приоритет е откриването на нови линии с традиционни превозвачи, най-вече полети на дълги разстояния до САЩ и Азия, като същевременно увеличим и броя на нискотарифните линии. Поради тази причина незабавно бихме инвестирали в изграждането на трети терминал. Доста нереалистично би било да се опитаме да привлечем нови авиокомпании без подобряване на услугата и реално увеличаване на капацитета.

Какъв стимул ще използвате, за да разширите програмите на нискотарифните превозвачи? Можете ли да ни дадете пример за нови превозвачи, които можем да очакваме?

- Ще задържим таксите стабилни, което ще ни помогне да задържим и да привлечем нови нискотарифни авиокомпании. Летище Копенхаген има опит с грижите за нискотарифните пътници, които са под един покрив заедно с пасажерите на традиционни превозвачи, и това е нещо уникално и не се среща често.
Планираме да преместим всички нискотарифни оператори на Терминал 2 веднага след приключването на ремонта с цел подобряване на привлекателността на нискотарифните оператори.

Ще има ли полети на дълги разстояния? Ако да - към кои държави и кога?

- Считаме, че съществува реална възможност за осъществяване на директна връзка от София до Северна и Южна Америка и Азия. Възнамеряваме да извършим ремонта на съоръженията на Летище София в най-кратки срокове, да се съсредоточим върху преживяването на пасажерите и да увеличим броя на свързващите полети от София. Тези мерки ще увеличат привлекателността на Летище София за авиокомпаниите извън Европа. Според нашия анализ има достатъчно по обем трафик, който да обоснове откриването на полети на дълги разстояния. В момента пътниците от/за България плащат такси и данъци за свързващи полети през Германия, Франция или Обединеното кралство, вместо тези такси да се заплащат в София. Вече сме в напреднали фаза на преговорите за откриване на директни полети до САЩ и сме убедени, че ще успеем да ги доведем до София в най-скоро време.

Бихте ли разказали повече за вашите бъдещи инвестиции - какви ще са вашите 10 най-големи проекта?

- Предложението ни е за незабавно инвестиране на 695 млн. евро. През първата година ще обновим Терминал 2 – само за четири месеца след подписването на концесионния договор. Пътниците ще могат веднага да усетят ползите от нашите инвестиции. Едновременно с това ще започнем строежа на Терминал 3, като планираме откриването му да е до края на 2023 г., което е седем години по-рано от всяка друга оферта.

Съществуващият Терминал 2 ще се свърже с новия Терминал 3, създавайки едно цялостно покрито пространство, като на пътниците няма да се налага да излизат навън, за да сменят терминалите.

Смятаме да подобрим значително летищните услуги, извършвани от подизпълнители, като по този начин пътуващите ще получат най-модерни възможности за хранене и пазаруване на летището; ще актуализираме и увеличим обема на проверките за сигурност, за да направим достъпа до терминала по-удобен; ще изградим нов многоетажен паркинг и ново помещение за наемане на автомобили.

Ще създадем и Академия за въздухоплаване в София. Образованието и обучението е ключов аспект от нашата дългосрочна програма. Академията ще получи подкрепата на швейцарската образователна програма "Домино". Ние не притежаваме, нито сме оператори на конкурентно летище, което би възпрепятствало изпълнението на нашата цел, а именно превръщането на Летище София в регионален хъб.

Как развитието на недвижимите имоти във вашия проект ще повлияе на възвръщаемостта на концесията?

- Всички модерни летища предоставят и допълнителни периферни услуги. Предлагаме построяване на 5-звезден хотел (от ключово значение за полетите на дълги разстояние) съвместно със световноизвестна верига, както и модерен конферентен и изложбен център (от ключово значение за входящия трафик) като част от летищния комплекс. Това е в съзвучие с визията ни да превърнем Летище София в регионален хъб. Повече трафик и повече пътници водят до по-висока възвращаемост на инвестициите. Тези инвестиции няма да се отразят върху летищните такси, като ще разчитаме изцяло на увеличения пътникопоток.

Можете ли да изброите вашите концесии на летища?

- Copenhagen Airports A/S е собственик и оператор на летищата Копенхаген (CPH) и Роскилде (RKE) в Дания. Ние сме доказали способността си да осъществим успешен трансфер на ноу-хау на летища в Мексико, Китай и Обединеното кралство и на други летища по света, които консултираме.

Ако не спечелите търга, имате ли интерес към други активи в България? Възможно ли е летище Пловдив?

- Сигурни сме, че сме предложили силна и печеливша оферта за Летище София. Тя представлява сериозна инвестиция в България и отразява силната ни увереност в перспективността на българския пазар. Готови сме да проучим новите възможности в България и ще базираме нашите инвестиционни решения на специфичните фактори на всеки отделен актив.

Защо решихте да участвате отново в концесионна процедура в България след първоначалния ви лош опит?

- Понякога, при участие в тръжна процедура за конкретен актив, не винаги печелим, поради причини, извън нашия контрол. Не я разглеждаме като лошо преживяване.

Какъв е делът на летище Копенхаген в консорциума?

- Copenhagen Airports (CPH) е водещ акционер с представител в борда на директорите на проектната компания. CPH ще участва изцяло във вземането на решения относно бизнеса, инвестициите и дейността по време на целия период на концесията. Главният оперативен директор на проектната компания, както и други ръководни позиции, ще бъдат назначени от CPH.

Можете ли да ни дадете повече информация за собствеността и за най-големите акционери в Sauerwein & Schaefer Bau?

- Copenhagen Airports A/S е собственик и оператор на Летище Копенхаген (CPH) и Летище Роскилде (RKE), Дания. През 2018 е обслужила 300 милиона пътници с обща удовлетвореност на пътниците 81%.
SSB Sauerwein & Schaefer Bau AG (Швейцария) е международна фирма, разработваща и управляваща мащабни инвестиционни проекти. Фирмата предлага консултантски и проектантски услуги и пълният набор от дейности, необходими за успешното приключване на строителни проекти. SSB е основана през 1912 г.

ERG International (Турция) е собственик на капитала и оператор на активи и изпълнител на инженеринг, снабдяване и строителство на мащабни инфраструктурни и договорни проекти от създаването си през 1972 г. досега, включително строеж на летища, язовири, ВЕЦ, ТЕЦ и промишлени предприятия. В момент ERG работи по няколко инфраструктурни проекта, включително магистралата Анкара – Нигде.

Консорциумът има ли връзки с Делян Пеевски или друг български бизнесмен?

- Не. Внесли сме честна и прозрачна оферта, с финансовата подкрепа на най-големите швейцарски банки и датски финансови институции. Няма задкулисни интереси или скрито влияние. Всичките партньори притежават акционерен капитал в проекта и нямаме кухи фирми-партньори.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Американските компании са предпазливи за разходите заради търговската война Американските компании са предпазливи за разходите заради търговската война

Ръководителите предвиждат слаб спад на капиталовите инвестиции и през четвъртото тримесечие

17 ное 2019, 473 прочитания

Daimler ще съкрати 10% от мениджърите Daimler ще съкрати 10% от мениджърите

Компанията ще намали разходите за персонал с над 1 млрд. евро

17 ное 2019, 696 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Иван Георгиев: Руанда е новата звезда на картата на специалните кафета

Регионалният мениджър на "Starbucks България" за титлата Coffee Master и етичното закупуване на кафе

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10