Кой взима летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой взима летище София

Министърът на транспорта Росен Желязков отказа да отговаря на каквито и да било въпроси

Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта

Калина Горанова
20001 прочитания

Министърът на транспорта Росен Желязков отказа да отговаря на каквито и да било въпроси

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Изненадващо обединението между фонда Meridiam и строителната Strabag беше обявено за концесионер
  • Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта и третата поред оферта за годишно плащане към държавата
  • Досегашният фаворит Airport de Paris обяви пред "Капитал", че най-вероятно ще обжалва. Така концесията се отдалечава след поне година

Автор: Капитал

Неочаквано за тези, които вярват в силата и категоричността на числата, държавата в лицето на Министерство на транспорта даде концесията на летище София за следващите 35 години на обединението между фонда Meridiam и строителната Strabag. Двете компании ще си партнират в бизнеса в столицата с оператора на летище Мюнхен, като компанията няма участие в обединението, но покрива изискването на държавата да има ангажимент от летищен оператор.

Изненадата по отношение на законите на математиката е предизвикана от това, че офертата на френското Airport de Paris, които участват съвместно с доскорошния оператор на летище Ataturk в Истанбул TAV остана на втора позиция, въпреки че даде най-висока оферта за концесионно възнаграждение към държавата и по-силна оферта от победителя по отношение на предложените инвестиции. Победителят пък на практика е кандидатът, предложил трета по размер цена сред петте кандидата и най-ниска оферта по отношение на инвестициите.

Класирането беше съобщено лично от министъра на транспорта Росен Желязков. Той отказа да отговаря на каквито и да било въпроси. А те са много. Като например с какво най-ниската оферта за инвестиции спечели надпреварата, и то благодарение на техническата си оферта, в която се калкулират въпросните инвестиции (виж таблицата). Появиха се и твърдения на два независими източника, че роля в избора на концесионер има мястото за завода на Volkswagen, което е обсъдено на високо германско-българско ниво. Не на последно място сред въпросите е и твърдението на един източник на "Капитал", че вечерта преди обявяването на решението на министъра подредбата е била различна.

Но много по-достоверно за българската реалност е твърдението, че изборът е излобиран от местни силни интереси. Най-често спряганите имена са на Делян Пеевски и Кирил Домусчиев. Връзки с местни лица бяха отречени пред "Капитал" от обединението, но за тях говорят трима източници, близки до процедурата. Колко и дали въобще има участие ще си проличи от действията на държава и съд в процедурата и от бъдещото стопанисване на летището.

Стъкмистика на класирането

Победителят беше избран с оферта да заплаща на държавата 24.5 млн. евро годишно възнаграждение и да инвестира в следващите 35 години от концесията 608 млн. евро (плюс исканата от всички сума от 550 млн. лв. първоначално плащане). Въпросната оферта е третата по сила на база годишното плащане към държавата, което е с тежест 55% и се нарежда на последно място като абсолютна стойност на инвестициите (виж таблицата).

Голямата изненада в подредбата е изпадането до второ място на оператора на френското летище Airport de Paris (ADP). Обединението между ADP и TAV изостана, въпреки че като цена и инвестиции има много по-силно предложение от победителя. Следват още изненади в подреждането, като на трето място е германската Fraport. Четвърти са летището в Манчестър заедно с партньорите си от Китай и последни са строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген.

По думите на министъра комисията е взела решението си на база "изпълнимост, достоверност и устойчивост на модела за развитие". Техническата част в крайна сметка се оказала съществена, като тя дава 45% от точките (останалите 55% са за концесионното възнаграждение). Трима са кандидатите, получили максимален брой точки на техническите си предложения, обяви министъра. Това са офертата на кандидата-победител, и тези на Fraport и летище Манчестър, като това им дава по 100 точки, като Fraport и Манчестър дадоха най-ниски оферти по отношение на концесионното възнаграждение и на практика са безобидни за победителя. Няма как да не направи впечатление, че тези които остават назад, и то с много, в техническата оценка са именно кандидатите дали най-високи оферти за концесионно възнаграждение.

Точките бяха изпратени на кандидатите почти по едно и също време с обявяването на победителя пред медиите. Някои от тях обаче вече коментираха, че от обясненията в протокола не виждат с какво офертата на победителя е по-добра от всяка една от останалите. Суперстранно стои оценката и в частта финансиране, тъй като кандидатите са обявили, че се финансират от топ банки (по информация на "Капитал" Meridiam е посочил Unicredit, Манчестър - Raiffeisen, ADP - Citi, а SSB - Credit Suisse), но получават различни оценки.

Тиери Део, председател и главен изпълнителен директор на Meridiam: "Проучихме авиационния сектор в България, за да подготвим предложението си, като вземем предвид местния контекст, но нямаме връзка с г-н Пеевски и не сме обвързвали нашата кандидатура с никой друг български бизнесмен."
Източник: Meridiam

Кой печели

Ако изборът бъде потвърден от съд и правителство, то това значи, че поне на първо време столичното летище ще бъде ръководено от летището в Мюнхен. Той ще е нает оператор и реално няма да участва в инвестицията и винаги ще стои рискът да си тръгне от София. За разлика от кандидатурите на Airport de Paris, Манчестър и Fraport, където летищните оператори са водещи в кандидатурите.

При победителя основният дял е на фонда Meridiam. Той е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. Инвеститорите на Meridiam в европейската му платформа са предимно пенсионни фондове, застрахователни компании или инвестиционни, както и мултинационални компании от Европа, Азия и САЩ.

За летище София си партнира със строителя Strabag, като кандидатът отказа да даде детайли за разпределението на дяловете между двата участника. По информация на "Капитал" обаче строителната компания държи 20%. Strabag има един не много успешен опит на летище София в миналото, като собственик в компанията е олигархът Олег Дерипаска. В България напоследък "Щрабаг България" печели поръчки, като това според представители на строителния сектор става с посредничеството на Иван Мирински, който е "строителният" човек на Пеевски.

По отношение на връзките, които източници на "Капитал" откриват с местни бизнесмени по линия на Strabag и на инвестициите в недвижими имоти Тиери Део, председател и главен изпълнителен директор на Meridiam отговори така: "Проучихме авиационния сектор в България, за да подготвим предложението си, като вземем предвид местния контекст, но нямаме връзка с г-н Пеевски и не сме обвързвали нашата кандидатура с никой друг български бизнесмен."

Реално изборът на държавата не беше лесен. Получиха се пет оферти, но по всяка от тях можеха да се намерят слаби пунктове и рискове. Например много щедрата цена на ADP можеше да доведе до рязко вдигане на летищните такси, Мюнхен и Копенхаген реално са силни имена, но могат бързо да отлетят, тъй като са само оператори, но нямат дял в консорциумите. Стои и въпрос има ли и колко голямо турско участие. Fraport пък можеше да стане монополист. Но сега станахме свидетели как държавата избира по-ниски числа на сочения от седмици от всички любимец, без да дава достатъчно ясни обяснения за избора.

Какво следва

На теория договорът може да бъде подписан още на 31 юли, но реално победителят ще има 3-месечен срок преговори и подписване и после година за встъпването си във владение и предаването на актива от страна на държавата. Това е експресният вариант за развитие на нещата. Кандидатите имат 10 работни дни за обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и впоследствие пред Върховния административен съд, който ще има месец да се произнесе. Обжалването може да отнеме от 2-3 месеца до година и дори повече. Официалната позиция на четирите загубили тепърва предстои, като обжалване най-вероятно ще има.

От Groupe ADP вече коментираха пред "Капитал" класирането така: "Някои елементи от оценяването, касаещи техническите предложения, изглеждат твърде спорни и предизвикват въпроси. Следователно Groupe ADP обмисля да обжалва решението пред българските правозащитни органи."

Съдът може да пренареди. Във всеки случай най-рано догодина ще има нов стопанин на летището, а в по-консервативния сценарий - 2021 г. Кой ли? Вероятно вече посоченият.

Летищата на Meridiam

Сред летищните активи на Meridiam са централният терминал La Guardia (САЩ), Ivato и Nosy Be (Мадагаскар) и Аман (Йордания). Летище Мюнхен пък отскоро управлява терминал 2 на международното летище в Кайро и работи по проектирането, развитието и експлоатацията на Palmerola International Airport (PIA), новото летище на Хондурас. Освен това летище Мюнхен е избрано за оператор на терминал 1/терминал А на Newark Liberty International Airport (EWR) и терминал 1 на John F. Kennedy International Airport (JFK), и двете в САЩ.

В София инвестициите ще станат на 4 фази на база нарастването броя на пътниците, които през фаза 4 след 2043 г. се предвижда да са над 18 млн. През Фаза 2 до 2030 г. и 12.3 млн. пътници ще е най-голямото развитие за целия период на концесията. Тогава ще се изгради терминал 3, който ще замени терминал 1. Новият терминал ще бъде с 55 хил. кв. метра площ на 800 метра от метростанцията и ще бъде завършен през 2030 г.
Темата накратко
  • Изненадващо обединението между фонда Meridiam и строителната Strabag беше обявено за концесионер
  • Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта и третата поред оферта за годишно плащане към държавата
  • Досегашният фаворит Airport de Paris обяви пред "Капитал", че най-вероятно ще обжалва. Така концесията се отдалечава след поне година

Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter

    Доколкото разбирам следва обжалване. Наистина странен избор. Турските и китайските интереси може би изиграха лоша шега. В момента могат да се спечелят точки със САЩ, ако не им се дава път, особено на китайците. Честно казано се съмнявам да има общо със завода на ФВ, малко в повече ми идва тази теза.

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Наистина много странен избор на концесионер, който превъзхожда останалите само и единствено благодарение на връзките си (най-вероятно чрез Strabag) с местни олигарси. В една мафиотска държава като България обаче, това се очакваше. Офертата на френския летищен оператор ADP превъзхождаше всички други, така че те логично ще обжалват. Единственият им негатив обаче е, че френската компания е пред приватизация и най-вероятния им купувач според FT е другия френски гигант Vinci, който вече държи 100% от летището в Белград. Не знам това дали би било добре за Летище София. При всички случаи обаче, лошата новина е че агонията по намирането на концесионер на софийското летище продължава, а мафиотските номера на Бойко Борисов и неговите олигарси изпращат лош сигнал за всеки който би си помислил да инвестира в една толкова несигурна държава като нашата.

  • 3
    deputat241 avatar :-|
    Депутат 241

    Точно това беше правилният избор!

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "skyfighter":

    Е, ако има - още по-лошо. Такава отстъпка да направим, за да не ни изберат. Странно е.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "Депутат 241":

    С кое е правилен избор? Ниски инвестиции, слабата обвързаност на оператора в Мюнхен с офертата, връзките с олигархията или липсата на опит на Мюнхенския оператор в други европейски държави?

  • kdo52372883

    Пак ли #Свинята е замесена?! Вече ми се повръща от тоя... има ли въобще поне една каца мед в тая държава, в която да не са напъхани лакомите тлъсти ръчици?!?

  • 7
    cosmo avatar :-|
    cosmo

    Вече такситата от Враждебна ще са само ЖЪЛТИ ОПЕЛИ !!!

    Боко спри се !!! Ненаяде се дебелото !!!

  • 8
    gosko22 avatar :-|
    gosko22

    Корупцията не е явна тя е очевадна.
    Държавата се САМОПРЕЦАКВА, ,защото държавата не съществува. Решенията се взимат от хората а те са корумпирани а парите който харчат и активите които дават на концесия не са техни. Нормално е да вземат най големия рушвет и да приемат най-лошата оферта.
    Нормално е и прокуратурата да ги вкара в затвора но с нея са партиика.

  • 9
    2.5 avatar :-|
    2.5

    Шефчето от Meridiam прави добро впечатление.
    Да видим какво ще се получи най-накрая.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK