С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 19 юли 2019, 12:39, 14649 прочитания

Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Изненадващо обединението между фонда Meridiam и строителната Strabag беше обявено за концесионер
  • Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта и третата поред оферта за годишно плащане към държавата
  • Досегашният фаворит Airport de Paris обяви пред "Капитал", че най-вероятно ще обжалва. Така концесията се отдалечава след поне година
Неочаквано за тези, които вярват в силата и категоричността на числата, държавата в лицето на Министерство на транспорта даде концесията на летище София за следващите 35 години на обединението между фонда Meridiam и строителната Strabag. Двете компании ще си партнират в бизнеса в столицата с оператора на летище Мюнхен, като компанията няма участие в обединението, но покрива изискването на държавата да има ангажимент от летищен оператор.

Изненадата по отношение на законите на математиката е предизвикана от това, че офертата на френското Airport de Paris, които участват съвместно с доскорошния оператор на летище Ataturk в Истанбул TAV остана на втора позиция, въпреки че даде най-висока оферта за концесионно възнаграждение към държавата и по-силна оферта от победителя по отношение на предложените инвестиции. Победителят пък на практика е кандидатът, предложил трета по размер цена сред петте кандидата и най-ниска оферта по отношение на инвестициите.


Класирането беше съобщено лично от министъра на транспорта Росен Желязков. Той отказа да отговаря на каквито и да било въпроси. А те са много. Като например с какво най-ниската оферта за инвестиции спечели надпреварата, и то благодарение на техническата си оферта, в която се калкулират въпросните инвестиции (виж таблицата). Появиха се и твърдения на два независими източника, че роля в избора на концесионер има мястото за завода на Volkswagen, което е обсъдено на високо германско-българско ниво. Не на последно място сред въпросите е и твърдението на един източник на "Капитал", че вечерта преди обявяването на решението на министъра подредбата е била различна.

Но много по-достоверно за българската реалност е твърдението, че изборът е излобиран от местни силни интереси. Най-често спряганите имена са на Делян Пеевски и Кирил Домусчиев. Връзки с местни лица бяха отречени пред "Капитал" от обединението, но за тях говорят трима източници, близки до процедурата. Колко и дали въобще има участие ще си проличи от действията на държава и съд в процедурата и от бъдещото стопанисване на летището.

Стъкмистика на класирането



Победителят беше избран с оферта да заплаща на държавата 24.5 млн. евро годишно възнаграждение и да инвестира в следващите 35 години от концесията 608 млн. евро (плюс исканата от всички сума от 550 млн. лв. първоначално плащане). Въпросната оферта е третата по сила на база годишното плащане към държавата, което е с тежест 55% и се нарежда на последно място като абсолютна стойност на инвестициите (виж таблицата).

Голямата изненада в подредбата е изпадането до второ място на оператора на френското летище Airport de Paris (ADP). Обединението между ADP и TAV изостана, въпреки че като цена и инвестиции има много по-силно предложение от победителя. Следват още изненади в подреждането, като на трето място е германската Fraport. Четвърти са летището в Манчестър заедно с партньорите си от Китай и последни са строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген.

По думите на министъра комисията е взела решението си на база "изпълнимост, достоверност и устойчивост на модела за развитие". Техническата част в крайна сметка се оказала съществена, като тя дава 45% от точките (останалите 55% са за концесионното възнаграждение). Трима са кандидатите, получили максимален брой точки на техническите си предложения, обяви министъра. Това са офертата на кандидата-победител, и тези на Fraport и летище Манчестър, като това им дава по 100 точки, като Fraport и Манчестър дадоха най-ниски оферти по отношение на концесионното възнаграждение и на практика са безобидни за победителя. Няма как да не направи впечатление, че тези които остават назад, и то с много, в техническата оценка са именно кандидатите дали най-високи оферти за концесионно възнаграждение.

Точките бяха изпратени на кандидатите почти по едно и също време с обявяването на победителя пред медиите. Някои от тях обаче вече коментираха, че от обясненията в протокола не виждат с какво офертата на победителя е по-добра от всяка една от останалите. Суперстранно стои оценката и в частта финансиране, тъй като кандидатите са обявили, че се финансират от топ банки (по информация на "Капитал" Meridiam е посочил Unicredit, Манчестър - Raiffeisen, ADP - Citi, а SSB - Credit Suisse), но получават различни оценки.

Тиери Део, председател и главен изпълнителен директор на Meridiam: "Проучихме авиационния сектор в България, за да подготвим предложението си, като вземем предвид местния контекст, но нямаме връзка с г-н Пеевски и не сме обвързвали нашата кандидатура с никой друг български бизнесмен."

[Meridiam]
Кой печели

Ако изборът бъде потвърден от съд и правителство, то това значи, че поне на първо време столичното летище ще бъде ръководено от летището в Мюнхен. Той ще е нает оператор и реално няма да участва в инвестицията и винаги ще стои рискът да си тръгне от София. За разлика от кандидатурите на Airport de Paris, Манчестър и Fraport, където летищните оператори са водещи в кандидатурите.

При победителя основният дял е на фонда Meridiam. Той е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. Инвеститорите на Meridiam в европейската му платформа са предимно пенсионни фондове, застрахователни компании или инвестиционни, както и мултинационални компании от Европа, Азия и САЩ.

За летище София си партнира със строителя Strabag, като кандидатът отказа да даде детайли за разпределението на дяловете между двата участника. По информация на "Капитал" обаче строителната компания държи 20%. Strabag има един не много успешен опит на летище София в миналото, като собственик в компанията е олигархът Олег Дерипаска. В България напоследък "Щрабаг България" печели поръчки, като това според представители на строителния сектор става с посредничеството на Иван Мирински, който е "строителният" човек на Пеевски.

По отношение на връзките, които източници на "Капитал" откриват с местни бизнесмени по линия на Strabag и на инвестициите в недвижими имоти Тиери Део, председател и главен изпълнителен директор на Meridiam отговори така: "Проучихме авиационния сектор в България, за да подготвим предложението си, като вземем предвид местния контекст, но нямаме връзка с г-н Пеевски и не сме обвързвали нашата кандидатура с никой друг български бизнесмен."

Реално изборът на държавата не беше лесен. Получиха се пет оферти, но по всяка от тях можеха да се намерят слаби пунктове и рискове. Например много щедрата цена на ADP можеше да доведе до рязко вдигане на летищните такси, Мюнхен и Копенхаген реално са силни имена, но могат бързо да отлетят, тъй като са само оператори, но нямат дял в консорциумите. Стои и въпрос има ли и колко голямо турско участие. Fraport пък можеше да стане монополист. Но сега станахме свидетели как държавата избира по-ниски числа на сочения от седмици от всички любимец, без да дава достатъчно ясни обяснения за избора.

Какво следва

На теория договорът може да бъде подписан още на 31 юли, но реално победителят ще има 3-месечен срок преговори и подписване и после година за встъпването си във владение и предаването на актива от страна на държавата. Това е експресният вариант за развитие на нещата. Кандидатите имат 10 работни дни за обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и впоследствие пред Върховния административен съд, който ще има месец да се произнесе. Обжалването може да отнеме от 2-3 месеца до година и дори повече. Официалната позиция на четирите загубили тепърва предстои, като обжалване най-вероятно ще има.

От Groupe ADP вече коментираха пред "Капитал" класирането така: "Някои елементи от оценяването, касаещи техническите предложения, изглеждат твърде спорни и предизвикват въпроси. Следователно Groupe ADP обмисля да обжалва решението пред българските правозащитни органи."

Съдът може да пренареди. Във всеки случай най-рано догодина ще има нов стопанин на летището, а в по-консервативния сценарий - 2021 г. Кой ли? Вероятно вече посоченият.
Летищата на Meridiam

Сред летищните активи на Meridiam са централният терминал La Guardia (САЩ), Ivato и Nosy Be (Мадагаскар) и Аман (Йордания). Летище Мюнхен пък отскоро управлява терминал 2 на международното летище в Кайро и работи по проектирането, развитието и експлоатацията на Palmerola International Airport (PIA), новото летище на Хондурас. Освен това летище Мюнхен е избрано за оператор на терминал 1/терминал А на Newark Liberty International Airport (EWR) и терминал 1 на John F. Kennedy International Airport (JFK), и двете в САЩ.

В София инвестициите ще станат на 4 фази на база нарастването броя на пътниците, които през фаза 4 след 2043 г. се предвижда да са над 18 млн. През Фаза 2 до 2030 г. и 12.3 млн. пътници ще е най-голямото развитие за целия период на концесията. Тогава ще се изгради терминал 3, който ще замени терминал 1. Новият терминал ще бъде с 55 хил. кв. метра площ на 800 метра от метростанцията и ще бъде завършен през 2030 г.

Капитал #29

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Кой взима летище София
  • Мая Манолова вече загрява за битката с Фандъкова
  • Загуби ли България битката за завода на Volkswagen

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Paysafe открива втори офис в София, в който ще работят 200 души 1 Paysafe открива втори офис в София, в който ще работят 200 души

Компанията има 1200 служители в България и ще продължава да наема още хора

19 авг 2019, 1989 прочитания

"Спиди" ще използва електрически триколки за доставки в София, Варна и Пловдив "Спиди" ще използва електрически триколки за доставки в София, Варна и Пловдив

Компанията обмисля да въведе и специализирани електромобили за дейността си

19 авг 2019, 1871 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Резултатите на Microsoft отново надминаха очакванията на пазара

Бъдещият растеж на компанията изглежда все по-зависим от успешния й облачен бизнес

Обезлесяването в Бразилия: "Капитан Моторна резачка" срещу Амазонската гора

Бразилският президент Болсонаро отхвърля наложения му прякор, но при неговото управление загубата на дървесна покривка опасно се ускорява

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство