С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 19 юли 2019, 12:39, 15730 прочитания

Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Изненадващо обединението между фонда Meridiam и строителната Strabag беше обявено за концесионер
  • Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта и третата поред оферта за годишно плащане към държавата
  • Досегашният фаворит Airport de Paris обяви пред "Капитал", че най-вероятно ще обжалва. Така концесията се отдалечава след поне година
Неочаквано за тези, които вярват в силата и категоричността на числата, държавата в лицето на Министерство на транспорта даде концесията на летище София за следващите 35 години на обединението между фонда Meridiam и строителната Strabag. Двете компании ще си партнират в бизнеса в столицата с оператора на летище Мюнхен, като компанията няма участие в обединението, но покрива изискването на държавата да има ангажимент от летищен оператор.

Изненадата по отношение на законите на математиката е предизвикана от това, че офертата на френското Airport de Paris, които участват съвместно с доскорошния оператор на летище Ataturk в Истанбул TAV остана на втора позиция, въпреки че даде най-висока оферта за концесионно възнаграждение към държавата и по-силна оферта от победителя по отношение на предложените инвестиции. Победителят пък на практика е кандидатът, предложил трета по размер цена сред петте кандидата и най-ниска оферта по отношение на инвестициите.


Класирането беше съобщено лично от министъра на транспорта Росен Желязков. Той отказа да отговаря на каквито и да било въпроси. А те са много. Като например с какво най-ниската оферта за инвестиции спечели надпреварата, и то благодарение на техническата си оферта, в която се калкулират въпросните инвестиции (виж таблицата). Появиха се и твърдения на два независими източника, че роля в избора на концесионер има мястото за завода на Volkswagen, което е обсъдено на високо германско-българско ниво. Не на последно място сред въпросите е и твърдението на един източник на "Капитал", че вечерта преди обявяването на решението на министъра подредбата е била различна.

Но много по-достоверно за българската реалност е твърдението, че изборът е излобиран от местни силни интереси. Най-често спряганите имена са на Делян Пеевски и Кирил Домусчиев. Връзки с местни лица бяха отречени пред "Капитал" от обединението, но за тях говорят трима източници, близки до процедурата. Колко и дали въобще има участие ще си проличи от действията на държава и съд в процедурата и от бъдещото стопанисване на летището.

Стъкмистика на класирането



Победителят беше избран с оферта да заплаща на държавата 24.5 млн. евро годишно възнаграждение и да инвестира в следващите 35 години от концесията 608 млн. евро (плюс исканата от всички сума от 550 млн. лв. първоначално плащане). Въпросната оферта е третата по сила на база годишното плащане към държавата, което е с тежест 55% и се нарежда на последно място като абсолютна стойност на инвестициите (виж таблицата).

Голямата изненада в подредбата е изпадането до второ място на оператора на френското летище Airport de Paris (ADP). Обединението между ADP и TAV изостана, въпреки че като цена и инвестиции има много по-силно предложение от победителя. Следват още изненади в подреждането, като на трето място е германската Fraport. Четвърти са летището в Манчестър заедно с партньорите си от Китай и последни са строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген.

По думите на министъра комисията е взела решението си на база "изпълнимост, достоверност и устойчивост на модела за развитие". Техническата част в крайна сметка се оказала съществена, като тя дава 45% от точките (останалите 55% са за концесионното възнаграждение). Трима са кандидатите, получили максимален брой точки на техническите си предложения, обяви министъра. Това са офертата на кандидата-победител, и тези на Fraport и летище Манчестър, като това им дава по 100 точки, като Fraport и Манчестър дадоха най-ниски оферти по отношение на концесионното възнаграждение и на практика са безобидни за победителя. Няма как да не направи впечатление, че тези които остават назад, и то с много, в техническата оценка са именно кандидатите дали най-високи оферти за концесионно възнаграждение.

Точките бяха изпратени на кандидатите почти по едно и също време с обявяването на победителя пред медиите. Някои от тях обаче вече коментираха, че от обясненията в протокола не виждат с какво офертата на победителя е по-добра от всяка една от останалите. Суперстранно стои оценката и в частта финансиране, тъй като кандидатите са обявили, че се финансират от топ банки (по информация на "Капитал" Meridiam е посочил Unicredit, Манчестър - Raiffeisen, ADP - Citi, а SSB - Credit Suisse), но получават различни оценки.

Тиери Део, председател и главен изпълнителен директор на Meridiam: "Проучихме авиационния сектор в България, за да подготвим предложението си, като вземем предвид местния контекст, но нямаме връзка с г-н Пеевски и не сме обвързвали нашата кандидатура с никой друг български бизнесмен."

[Meridiam]
Кой печели

Ако изборът бъде потвърден от съд и правителство, то това значи, че поне на първо време столичното летище ще бъде ръководено от летището в Мюнхен. Той ще е нает оператор и реално няма да участва в инвестицията и винаги ще стои рискът да си тръгне от София. За разлика от кандидатурите на Airport de Paris, Манчестър и Fraport, където летищните оператори са водещи в кандидатурите.

При победителя основният дял е на фонда Meridiam. Той е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. Инвеститорите на Meridiam в европейската му платформа са предимно пенсионни фондове, застрахователни компании или инвестиционни, както и мултинационални компании от Европа, Азия и САЩ.

За летище София си партнира със строителя Strabag, като кандидатът отказа да даде детайли за разпределението на дяловете между двата участника. По информация на "Капитал" обаче строителната компания държи 20%. Strabag има един не много успешен опит на летище София в миналото, като собственик в компанията е олигархът Олег Дерипаска. В България напоследък "Щрабаг България" печели поръчки, като това според представители на строителния сектор става с посредничеството на Иван Мирински, който е "строителният" човек на Пеевски.

По отношение на връзките, които източници на "Капитал" откриват с местни бизнесмени по линия на Strabag и на инвестициите в недвижими имоти Тиери Део, председател и главен изпълнителен директор на Meridiam отговори така: "Проучихме авиационния сектор в България, за да подготвим предложението си, като вземем предвид местния контекст, но нямаме връзка с г-н Пеевски и не сме обвързвали нашата кандидатура с никой друг български бизнесмен."

Реално изборът на държавата не беше лесен. Получиха се пет оферти, но по всяка от тях можеха да се намерят слаби пунктове и рискове. Например много щедрата цена на ADP можеше да доведе до рязко вдигане на летищните такси, Мюнхен и Копенхаген реално са силни имена, но могат бързо да отлетят, тъй като са само оператори, но нямат дял в консорциумите. Стои и въпрос има ли и колко голямо турско участие. Fraport пък можеше да стане монополист. Но сега станахме свидетели как държавата избира по-ниски числа на сочения от седмици от всички любимец, без да дава достатъчно ясни обяснения за избора.

Какво следва

На теория договорът може да бъде подписан още на 31 юли, но реално победителят ще има 3-месечен срок преговори и подписване и после година за встъпването си във владение и предаването на актива от страна на държавата. Това е експресният вариант за развитие на нещата. Кандидатите имат 10 работни дни за обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и впоследствие пред Върховния административен съд, който ще има месец да се произнесе. Обжалването може да отнеме от 2-3 месеца до година и дори повече. Официалната позиция на четирите загубили тепърва предстои, като обжалване най-вероятно ще има.

От Groupe ADP вече коментираха пред "Капитал" класирането така: "Някои елементи от оценяването, касаещи техническите предложения, изглеждат твърде спорни и предизвикват въпроси. Следователно Groupe ADP обмисля да обжалва решението пред българските правозащитни органи."

Съдът може да пренареди. Във всеки случай най-рано догодина ще има нов стопанин на летището, а в по-консервативния сценарий - 2021 г. Кой ли? Вероятно вече посоченият.
Летищата на Meridiam

Сред летищните активи на Meridiam са централният терминал La Guardia (САЩ), Ivato и Nosy Be (Мадагаскар) и Аман (Йордания). Летище Мюнхен пък отскоро управлява терминал 2 на международното летище в Кайро и работи по проектирането, развитието и експлоатацията на Palmerola International Airport (PIA), новото летище на Хондурас. Освен това летище Мюнхен е избрано за оператор на терминал 1/терминал А на Newark Liberty International Airport (EWR) и терминал 1 на John F. Kennedy International Airport (JFK), и двете в САЩ.

В София инвестициите ще станат на 4 фази на база нарастването броя на пътниците, които през фаза 4 след 2043 г. се предвижда да са над 18 млн. През Фаза 2 до 2030 г. и 12.3 млн. пътници ще е най-голямото развитие за целия период на концесията. Тогава ще се изгради терминал 3, който ще замени терминал 1. Новият терминал ще бъде с 55 хил. кв. метра площ на 800 метра от метростанцията и ще бъде завършен през 2030 г.

Капитал #29

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Кой взима летище София
  • Мая Манолова вече загрява за битката с Фандъкова
  • Загуби ли България битката за завода на Volkswagen

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Дискордиа" планира 200 млн. лв. инвестиции в следващите 3 години "Дискордиа" планира 200 млн. лв. инвестиции в следващите 3 години

Компанията е номер едно в сектор транспорт по брой нови служители, като смята да назначи още 1050 души

17 окт 2019, 2086 прочитания

Избраният концесионер на летище София ще вдига таксите от десетата година 6 Избраният концесионер на летище София ще вдига таксите от десетата година

Ако обжалването потвърди държавното решение, Meridiam трябва дотогава да е построил трети терминал. Следва карго терминал и хотел

14 окт 2019, 6757 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт" Затваряне
Най-големите компании в транспорта: На кръстопът

2018 г. е силна за сектора, но през тази предстоят ключови събития: концесия на летище София, решение за камионите в Европа, въвеждане на тол-такса

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10