Компания от групата на "Химимпорт" купува дватa магазина "Хит" в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Компания от групата на "Химимпорт" купува дватa магазина "Хит" в София

След 15 години работа в столицата германските хипермаркети "Хит" ще бъдат продадени на български собственици

Компания от групата на "Химимпорт" купува дватa магазина "Хит" в София

Новият собственик вече влезе в ритейла, като придоби и веригата "Хоуммакс"

Десислава Николова
17574 прочитания

След 15 години работа в столицата германските хипермаркети "Хит" ще бъдат продадени на български собственици

© Надежда Чипева


Бившият приватизационен фонд "Родна земя" е подал искане за покупката на хипермаркетите "Хит", става ясно от заявление в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В момента борсовият холдинг, който е от орбитата на "Химимпорт", е собственик и на веригата магазини "Хоуммакс". Освен това "Родна земя" стопанисва дружество за продажба на аудио- и видеотехника, както и компании за управление на недвижими имоти, занимава се с търговия със зърно, управление на мелници и има оранжерии и ферми за птици.

Двата хипермаркета "Хит", които се намират в София, са основани през 2002 г. от германски инвеститор, но през последните години хронично са на загуба, а клиентите им намаляват и вероятно това е причината за продажбата им (виж графиката). Желанието да напуснат пазара е от години, но явно сега се намира купувач. Сделката е част от масовата тенденция западни ритейлъри да напускат малкия пазар в България, ако не са лидери в сектора.

Кой купува

Холдингът "Родна земя" има приходи от дейността си 122 млн. лв. през миналата година, което е ръст 29% в сравнение с 2017 г. Печалбата на холдинга е 23 млн. лв. в сравнение с 2.5 млн. лв. през 2017 г., но ръстът от 829% вероятно ще бъде еднократен, тъй като според отчета се дължи на продажбата на две дъщерни дружества. Със събраните средства холдингът планира да реконструира зърнени бази, ферми и да изгради нова оранжерия в Генерал Тошево и соларен парк в Чирпан. Сред акционерите на родна земя е Централна кооперативна банка с над 5% от акциите, варненската компания "Невена", както и множество взаимни фондове и други юридически лица. От холдинг "Родна земя" казаха, че се въздържат да коментират бъдещите си планове за покупката на "Хит" до произнасянето на КЗК.

От дружеството отбелязват, че от придобиването му през 2014 г. едно от големите им дружества - "Хоуммакс", бележи ръстове всяка година и предлага над 70 хил. артикула за дома и градината. Компанията (тогава заедно с основателя на "Карпетмакс", който после се оттегли) купи от изтеглящата се германска верига "Баумакс" бизнеса й в България и в момента има осем хипермаркета в седем от най-големите градове в България, като два от обектите са в София. През миналата година компанията има приходи 115.1 млн. лв., което е ръст от 35% спрямо 2017 г., но скокът идва от странична операция за 30 млн. лв. Нетната печалба също се е увеличила значително и е достигнала 26.7 млн. лв. при 588 хил. лв. година преди това. В годишния доклад за дейността се посочва, че веригата планира през следващите години да отвори малък формат магазини в малките градове и да подобри ротацията на стоките. От "Родна земя" посочват още, че във веригата работят над 700 души.

Залязващият "Хит"

Когато през 2004 г. в столичния квартал "Младост" отвори германският хипермаркет "Хит", беше най-луксозният и разнообразен обект в столицата. Година по-късно беше открит и магазин от веригата в квартал "Люлин". Двата хипермаркета са известни с това, че тъй като са германска собственост, там могат да бъдат намерени оригинални германски стоки и голямо разнообразие от продукти. Веригата в България е собственост на Hit Bulgarien, Германия, чийто краен собственик пък е Dohle Handelsgruppe Service.

В отчета на хипермаркетите прозира причината, поради която се продават. От 2008 до 2018 г. веригата е хронично на загуба, която обикновено е над 1 млн. лв., тя има приходи 48.9 млн. лв. през 2008 г., които постепенно намаляват до под 40 млн. лв. през 2013 г. и се колебаят около 34-35 млн. лв. през последните години. Според отчета през миналата година в магазините са отчетени 1.114 млн. посещения, което означава, че клиентите им са намалели с 25 хил. души, а оттам и приходите - като намалението е със 784 хил. лв. в сравнение с 2017 г.

Отиващите си западни вериги

След като сделката бъде одобрена, "Хит" ще бъде поредната чуждестранна верига за хранителни стоки и стоки за дома, която напуска България. Преди нея това се случи с франчайза на Carrefour, който фалира. След 20 години на пазара и честа смяна на собствеността през 2017 г. затвориха и магазините "Пикадили". През 2015 г. веригата Penny, собственост на германския концерн REWE Group, също затвори своите 49 обекта в България. Преди нея страната напусна словенската верига Merkator. Подобна тенденция след кризата имаше и при веригите "Направи си сам".

Бившият приватизационен фонд "Родна земя" е подал искане за покупката на хипермаркетите "Хит", става ясно от заявление в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В момента борсовият холдинг, който е от орбитата на "Химимпорт", е собственик и на веригата магазини "Хоуммакс". Освен това "Родна земя" стопанисва дружество за продажба на аудио- и видеотехника, както и компании за управление на недвижими имоти, занимава се с търговия със зърно, управление на мелници и има оранжерии и ферми за птици.

Двата хипермаркета "Хит", които се намират в София, са основани през 2002 г. от германски инвеститор, но през последните години хронично са на загуба, а клиентите им намаляват и вероятно това е причината за продажбата им (виж графиката). Желанието да напуснат пазара е от години, но явно сега се намира купувач. Сделката е част от масовата тенденция западни ритейлъри да напускат малкия пазар в България, ако не са лидери в сектора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    liz31552545 avatar :-|
    liz31552545

    Редовен клиент съм на ХИТ и бях доволен. Като зная на какъв бардак заприлича Баумакс след влизането на сегашния собственик, ще си спестя прогнозите за ХИТ и повече май няма да ходя там.

  • 2
    iavorski avatar :-|
    iavorski


    До коментар [#] от "
    liz31552545
    ":

    Ако спрат вноса и предлагането на немски стоки губят каквото и да е пазарно предимство.

  • 3
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    HIT бяха може би най-добрият супермаркет в София, но навлязоха твърде плахо и колебливо, за разлика от агресивната стратегия на Kaufland и Lidl.

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Помня, че като работих в една търговска компания, някои хипермаркети ни клатиха с промоции за около 40% от приходите. ХИТ бяха доволни на около 10%.

    Е, това е цената на неалчността. Като прибереш от компаниите 40% е много по-лесно да протаваш на по-ниски цени.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "liz31552545":

    Батак, не батак - германците се провалиха в направи-си-сам бранша, а сегашния собственик е излязал на печалба. В бизнеса най-висок приоритет е да си на печалба.

  • 6
    laskovf avatar :-|
    laskovf

    Хит бяха много силни магазини с качествена стока, не знам защо тръгнаха така надолу напоследък. Предполагам, че новите собственици ще успеят да ги съживят, както направиха с Баумакс.

  • 7
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    Хит искат да се махат от България поне от 5-6 години и търсят купувач. Даже се учудвам, че намериха . Дано новите намерят правилната стратегия за оздравяването на веригата.

  • 8
    kondio_savov avatar :-|
    kondio_savov

    До коментар [#2] от "iavorski":

    Те не просто предлагат немски стоки. Те продават немски стоки, предназначени за немския пазар - напр. марката Ja! на REWE, с които си партнират в Германия. Смешното е, че REWE България (Билла) не продава тук Ja, a абсолютните боклуци Clever. Не знам новите собственици каква стратегия имат, но с 2 магазинчета трудно ще се преборят за намаления от доставчиците. А и единият магазин е забит в нищото между Люлин и Обеля.

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#6] от "laskovf":

    Не е напоследък. ХИТ имаха добра локация, първа позиция на старта и множество платежоспособни клиенти. Можеха да се развият като Фантастико или като Била. Избраха да останат маргинални, като Метро.

    Само че метро си имат и доходоносен бранш, докато ХИТ нямаха нищо специално. Из кварталите всякакви съборетини бяха разкарани и на тяхно място цъфнаха конкуренти - Кауфланд, Лидл и Фантастико. Няма как при такава конкуренция да останеш над водата, ако не си специален.

    В Кауфланд също могат да се намерят качествени немски стоки. Сладоледите например.

  • 10
    messera avatar :-(
    Willy Messerschmitt

    Един от магазините близо до мен с качествена стока !Шоколади,консерви,брашна,сирена.....Кофти ми е!Със сигурност варненските"бизнесмени" ще променят профила.Няма да е магазин за хранителни стоки......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK