С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 21 юли 2019, 16:10, 16043 прочитания

Компания от групата на "Химимпорт" купува дватa магазина "Хит" в София

Новият собственик вече влезе в ритейла, като придоби и веригата "Хоуммакс"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бившият приватизационен фонд "Родна земя" е подал искане за покупката на хипермаркетите "Хит", става ясно от заявление в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В момента борсовият холдинг, който е от орбитата на "Химимпорт", е собственик и на веригата магазини "Хоуммакс". Освен това "Родна земя" стопанисва дружество за продажба на аудио- и видеотехника, както и компании за управление на недвижими имоти, занимава се с търговия със зърно, управление на мелници и има оранжерии и ферми за птици.

Двата хипермаркета "Хит", които се намират в София, са основани през 2002 г. от германски инвеститор, но през последните години хронично са на загуба, а клиентите им намаляват и вероятно това е причината за продажбата им (виж графиката). Желанието да напуснат пазара е от години, но явно сега се намира купувач. Сделката е част от масовата тенденция западни ритейлъри да напускат малкия пазар в България, ако не са лидери в сектора.


Кой купува

Холдингът "Родна земя" има приходи от дейността си 122 млн. лв. през миналата година, което е ръст 29% в сравнение с 2017 г. Печалбата на холдинга е 23 млн. лв. в сравнение с 2.5 млн. лв. през 2017 г., но ръстът от 829% вероятно ще бъде еднократен, тъй като според отчета се дължи на продажбата на две дъщерни дружества. Със събраните средства холдингът планира да реконструира зърнени бази, ферми и да изгради нова оранжерия в Генерал Тошево и соларен парк в Чирпан. Сред акционерите на родна земя е Централна кооперативна банка с над 5% от акциите, варненската компания "Невена", както и множество взаимни фондове и други юридически лица. От холдинг "Родна земя" казаха, че се въздържат да коментират бъдещите си планове за покупката на "Хит" до произнасянето на КЗК.

От дружеството отбелязват, че от придобиването му през 2014 г. едно от големите им дружества - "Хоуммакс", бележи ръстове всяка година и предлага над 70 хил. артикула за дома и градината. Компанията (тогава заедно с основателя на "Карпетмакс", който после се оттегли) купи от изтеглящата се германска верига "Баумакс" бизнеса й в България и в момента има осем хипермаркета в седем от най-големите градове в България, като два от обектите са в София. През миналата година компанията има приходи 115.1 млн. лв., което е ръст от 35% спрямо 2017 г., но скокът идва от странична операция за 30 млн. лв. Нетната печалба също се е увеличила значително и е достигнала 26.7 млн. лв. при 588 хил. лв. година преди това. В годишния доклад за дейността се посочва, че веригата планира през следващите години да отвори малък формат магазини в малките градове и да подобри ротацията на стоките. От "Родна земя" посочват още, че във веригата работят над 700 души.




Залязващият "Хит"

Когато през 2004 г. в столичния квартал "Младост" отвори германският хипермаркет "Хит", беше най-луксозният и разнообразен обект в столицата. Година по-късно беше открит и магазин от веригата в квартал "Люлин". Двата хипермаркета са известни с това, че тъй като са германска собственост, там могат да бъдат намерени оригинални германски стоки и голямо разнообразие от продукти. Веригата в България е собственост на Hit Bulgarien, Германия, чийто краен собственик пък е Dohle Handelsgruppe Service.

В отчета на хипермаркетите прозира причината, поради която се продават. От 2008 до 2018 г. веригата е хронично на загуба, която обикновено е над 1 млн. лв., тя има приходи 48.9 млн. лв. през 2008 г., които постепенно намаляват до под 40 млн. лв. през 2013 г. и се колебаят около 34-35 млн. лв. през последните години. Според отчета през миналата година в магазините са отчетени 1.114 млн. посещения, което означава, че клиентите им са намалели с 25 хил. души, а оттам и приходите - като намалението е със 784 хил. лв. в сравнение с 2017 г.


Отиващите си западни вериги

След като сделката бъде одобрена, "Хит" ще бъде поредната чуждестранна верига за хранителни стоки и стоки за дома, която напуска България. Преди нея това се случи с франчайза на Carrefour, който фалира. След 20 години на пазара и честа смяна на собствеността през 2017 г. затвориха и магазините "Пикадили". През 2015 г. веригата Penny, собственост на германския концерн REWE Group, също затвори своите 49 обекта в България. Преди нея страната напусна словенската верига Merkator. Подобна тенденция след кризата имаше и при веригите "Направи си сам".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Руска фирма все пак може да строи "Български поток" Руска фирма все пак може да строи "Български поток"

Още от самото начало има подозрения, че продължението на "Турски поток" тук ще се прави от руски компании, макар договорът да е с арабско дружество

25 фев 2020, 194 прочитания

Citi и Deutsche Bank ще продадат 9 млрд. долара дълг от дубайското пристанище Citi и Deutsche Bank ще продадат 9 млрд. долара дълг от дубайското пристанище

Кредитът ще се използва за рефинансиране на заеми на държавната логистична компания DP World, която ще бъде свалена от борсата

25 фев 2020, 661 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
AB InBev продава австралийския си бизнес на японската Asahi за 11.3 млрд. долара

Купувачът придобива за трети път активи от AB InBev в историята си

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10