С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 21 юли 2019, 16:10, 13073 прочитания

Компания от групата на "Химимпорт" купува дватa магазина "Хит" в София

Новият собственик вече влезе в ритейла, като придоби и веригата "Хоуммакс"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бившият приватизационен фонд "Родна земя" е подал искане за покупката на хипермаркетите "Хит", става ясно от заявление в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В момента борсовият холдинг, който е от орбитата на "Химимпорт", е собственик и на веригата магазини "Хоуммакс". Освен това "Родна земя" стопанисва дружество за продажба на аудио- и видеотехника, както и компании за управление на недвижими имоти, занимава се с търговия със зърно, управление на мелници и има оранжерии и ферми за птици.

Двата хипермаркета "Хит", които се намират в София, са основани през 2002 г. от германски инвеститор, но през последните години хронично са на загуба, а клиентите им намаляват и вероятно това е причината за продажбата им (виж графиката). Желанието да напуснат пазара е от години, но явно сега се намира купувач. Сделката е част от масовата тенденция западни ритейлъри да напускат малкия пазар в България, ако не са лидери в сектора.


Кой купува

Холдингът "Родна земя" има приходи от дейността си 122 млн. лв. през миналата година, което е ръст 29% в сравнение с 2017 г. Печалбата на холдинга е 23 млн. лв. в сравнение с 2.5 млн. лв. през 2017 г., но ръстът от 829% вероятно ще бъде еднократен, тъй като според отчета се дължи на продажбата на две дъщерни дружества. Със събраните средства холдингът планира да реконструира зърнени бази, ферми и да изгради нова оранжерия в Генерал Тошево и соларен парк в Чирпан. Сред акционерите на родна земя е Централна кооперативна банка с над 5% от акциите, варненската компания "Невена", както и множество взаимни фондове и други юридически лица. От холдинг "Родна земя" казаха, че се въздържат да коментират бъдещите си планове за покупката на "Хит" до произнасянето на КЗК.

От дружеството отбелязват, че от придобиването му през 2014 г. едно от големите им дружества - "Хоуммакс", бележи ръстове всяка година и предлага над 70 хил. артикула за дома и градината. Компанията (тогава заедно с основателя на "Карпетмакс", който после се оттегли) купи от изтеглящата се германска верига "Баумакс" бизнеса й в България и в момента има осем хипермаркета в седем от най-големите градове в България, като два от обектите са в София. През миналата година компанията има приходи 115.1 млн. лв., което е ръст от 35% спрямо 2017 г., но скокът идва от странична операция за 30 млн. лв. Нетната печалба също се е увеличила значително и е достигнала 26.7 млн. лв. при 588 хил. лв. година преди това. В годишния доклад за дейността се посочва, че веригата планира през следващите години да отвори малък формат магазини в малките градове и да подобри ротацията на стоките. От "Родна земя" посочват още, че във веригата работят над 700 души.





Залязващият "Хит"

Когато през 2004 г. в столичния квартал "Младост" отвори германският хипермаркет "Хит", беше най-луксозният и разнообразен обект в столицата. Година по-късно беше открит и магазин от веригата в квартал "Люлин". Двата хипермаркета са известни с това, че тъй като са германска собственост, там могат да бъдат намерени оригинални германски стоки и голямо разнообразие от продукти. Веригата в България е собственост на "Хит Булгариен", Германия, чийто пък краен собственик е "Доле Ханделсгрупе сървис".

В отчета на хипермаркетите прозира причината, поради която се продават. От 2008 до 2018 г. веригата е хронично на загуба, която обикновено е над 1 млн. лв., тя има приходи 48.9 млн. лв. през 2008 г., които постепенно намаляват до под 40 млн. лв. през 2013 г. и се колебаят около 34-35 млн. лв. през последните години. Според отчета през миналата година в магазините са отчетени 1.114 млн. посещения, което означава, че клиентите им са намалели с 25 хил. души, а оттам и приходите - като намалението е със 784 хил. лв. в сравнение с 2017 г.


Отиващите си западни вериги

След като сделката бъде одобрена, "Хит" ще бъде поредната чуждестранна верига за хранителни стоки и стоки за дома, която напуска България. Преди нея това се случи с франчайза на Carrefour, който фалира. След 20 години на пазара и честа смяна на собствеността през 2017 г. затвориха и магазините "Пикадили". През 2015 г. веригата Penny, собственост на германския концерн REWE Group, също затвори своите 49 обекта в България. Преди нея страната напусна словенската верига Merkator. Подобна тенденция след кризата имаше и при веригите "Направи си сам".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"А1 България" отчита двуцифрен ръст на приходи и печалба през третото тримесечие "А1 България" отчита двуцифрен ръст на приходи и печалба през третото тримесечие

Силните резултати идват след по-добро представяне във всички сегменти от дейността на телекома

16 окт 2019, 1158 прочитания

MGM продава комплексите Bellagio и Circus Circus в Лас Вегас за 5 млрд. долара MGM продава комплексите Bellagio и Circus Circus в Лас Вегас за 5 млрд. долара

Целта на американския казино оператор е да подобри баланса си

16 окт 2019, 1235 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
AB InBev продава австралийския си бизнес на японската Asahi за 11.3 млрд. долара

Купувачът придобива за трети път активи от AB InBev в историята си

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10