Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 21 юли 2019, 16:10, 17233 прочитания

Компания от групата на "Химимпорт" купува дватa магазина "Хит" в София

Новият собственик вече влезе в ритейла, като придоби и веригата "Хоуммакс"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бившият приватизационен фонд "Родна земя" е подал искане за покупката на хипермаркетите "Хит", става ясно от заявление в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В момента борсовият холдинг, който е от орбитата на "Химимпорт", е собственик и на веригата магазини "Хоуммакс". Освен това "Родна земя" стопанисва дружество за продажба на аудио- и видеотехника, както и компании за управление на недвижими имоти, занимава се с търговия със зърно, управление на мелници и има оранжерии и ферми за птици.

Двата хипермаркета "Хит", които се намират в София, са основани през 2002 г. от германски инвеститор, но през последните години хронично са на загуба, а клиентите им намаляват и вероятно това е причината за продажбата им (виж графиката). Желанието да напуснат пазара е от години, но явно сега се намира купувач. Сделката е част от масовата тенденция западни ритейлъри да напускат малкия пазар в България, ако не са лидери в сектора.


Кой купува

Холдингът "Родна земя" има приходи от дейността си 122 млн. лв. през миналата година, което е ръст 29% в сравнение с 2017 г. Печалбата на холдинга е 23 млн. лв. в сравнение с 2.5 млн. лв. през 2017 г., но ръстът от 829% вероятно ще бъде еднократен, тъй като според отчета се дължи на продажбата на две дъщерни дружества. Със събраните средства холдингът планира да реконструира зърнени бази, ферми и да изгради нова оранжерия в Генерал Тошево и соларен парк в Чирпан. Сред акционерите на родна земя е Централна кооперативна банка с над 5% от акциите, варненската компания "Невена", както и множество взаимни фондове и други юридически лица. От холдинг "Родна земя" казаха, че се въздържат да коментират бъдещите си планове за покупката на "Хит" до произнасянето на КЗК.

От дружеството отбелязват, че от придобиването му през 2014 г. едно от големите им дружества - "Хоуммакс", бележи ръстове всяка година и предлага над 70 хил. артикула за дома и градината. Компанията (тогава заедно с основателя на "Карпетмакс", който после се оттегли) купи от изтеглящата се германска верига "Баумакс" бизнеса й в България и в момента има осем хипермаркета в седем от най-големите градове в България, като два от обектите са в София. През миналата година компанията има приходи 115.1 млн. лв., което е ръст от 35% спрямо 2017 г., но скокът идва от странична операция за 30 млн. лв. Нетната печалба също се е увеличила значително и е достигнала 26.7 млн. лв. при 588 хил. лв. година преди това. В годишния доклад за дейността се посочва, че веригата планира през следващите години да отвори малък формат магазини в малките градове и да подобри ротацията на стоките. От "Родна земя" посочват още, че във веригата работят над 700 души.




Залязващият "Хит"

Когато през 2004 г. в столичния квартал "Младост" отвори германският хипермаркет "Хит", беше най-луксозният и разнообразен обект в столицата. Година по-късно беше открит и магазин от веригата в квартал "Люлин". Двата хипермаркета са известни с това, че тъй като са германска собственост, там могат да бъдат намерени оригинални германски стоки и голямо разнообразие от продукти. Веригата в България е собственост на Hit Bulgarien, Германия, чийто краен собственик пък е Dohle Handelsgruppe Service.

В отчета на хипермаркетите прозира причината, поради която се продават. От 2008 до 2018 г. веригата е хронично на загуба, която обикновено е над 1 млн. лв., тя има приходи 48.9 млн. лв. през 2008 г., които постепенно намаляват до под 40 млн. лв. през 2013 г. и се колебаят около 34-35 млн. лв. през последните години. Според отчета през миналата година в магазините са отчетени 1.114 млн. посещения, което означава, че клиентите им са намалели с 25 хил. души, а оттам и приходите - като намалението е със 784 хил. лв. в сравнение с 2017 г.


Отиващите си западни вериги

След като сделката бъде одобрена, "Хит" ще бъде поредната чуждестранна верига за хранителни стоки и стоки за дома, която напуска България. Преди нея това се случи с франчайза на Carrefour, който фалира. След 20 години на пазара и честа смяна на собствеността през 2017 г. затвориха и магазините "Пикадили". През 2015 г. веригата Penny, собственост на германския концерн REWE Group, също затвори своите 49 обекта в България. Преди нея страната напусна словенската верига Merkator. Подобна тенденция след кризата имаше и при веригите "Направи си сам".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Hertz поиска защита от фалит заради дълг от близо 25 млрд. долара Hertz поиска защита от фалит заради дълг от близо 25 млрд. долара

Американската компания за коли под наем пострада тежко от кризата заради коронавируса

23 май 2020, 2201 прочитания

Андрей Петров, "dm България": Целта е до края на годината магазините ни да станат поне 90 1 Андрей Петров, "dm България": Целта е до края на годината магазините ни да станат поне 90

Преди дни стартира партньорството ни с foodpanda за онлайн поръчки, казва управителят на компанията пред "Капитал"

23 май 2020, 2360 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
AB InBev продава австралийския си бизнес на японската Asahi за 11.3 млрд. долара

Купувачът придобива за трети път активи от AB InBev в историята си

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10