С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 юли 2019, 13:30, 2428 прочитания

Проблемите на Чили по пътя да стане център за производство на батерии

Въпреки атрактивната стратегия на богатата на литий държава все още съществуват много пречки и компаниите се отказват от проектите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През март 2018 г. чилийското правителство обяви голяма новина: корпоративни инвеститори, включително южнокорейският електронен гигант Samsung, ще построят три фабрики в страната за производство на батерии за електрически автомобили.

Чили привлече компаниите с атрактивна оферта. В замяна на инвестиции в южноамериканската държава, която е и вторият най-голям производител на литий в света, държавата обеща да снабдява компаниите с ценния метал на преференциални цени в продължение на три десетилетия. Това се случва на фона на световната тенденция за ограничаване на добива.


Какво се случи

Правителството на Чили обаче не успя да достави огромното количество литий, което беше обещано на компаниите, става ясно от документи от държавна агенция за развитие, с които Reuters разполага.

Миналата седмица чилийската химическа компания Molymet, която е планирала да построи една от фабриките за батерии, обяви, че се отказва, без да посочи причините. Това се случва след подобното решение на южнокорейската компания POSCO. Производителят на стомана обяви през юни, че се оттегля от споразумението за изграждане на чилийски завод за производство на батерии съвместно със Samsung поради притеснения, свързани с количеството на литиевите запаси. Samsung каза пред Reuters, че ще преразгледа проекта.



Друг инвеститор в сектора - китайската компания Sichuan Fulin Transportation Group, все още не е изградила планираната чилийска фабрика, като от компанията не са пожелали да коментират темата пред агенцията.

Пречките

Сделките зависеха от най-големия производител на литий в страната Albemarle. Компанията трябваше да увеличи добива си, за да обезпечи дейността на планираните инвестиции. Разширяването на Albemarle обаче е възпрепятствано от технологични и регулаторни пречки. Американският производител все още договаря с чилийското правителство цената, които новите компании трябва да плащат за лития, който им се доставя.

Друга важна преча е това, че компанията не произвежда в Чили литиев хидроксид, който изискват Samsung и POSCO.

Възможно ли е страната да измести досегашните лидери в производството на батерии

Макар че Чили притежава най-големите в света запаси на "бялото злато", тя не се възползва изцяло от тях. Подобно на Albemarle, другият голям литиев производител в страната - SQM, се бори за увеличаване на добивите на фона на голямото търсене в световен мащаб, което се очаква да утрои размера си до 2025 г. В същото време правителството забавя пускането на нови играчи на пазара.

Последният опит на Чили да привлече производителите на батерии показва, че преместването на тази индустрия от Азия в Южна Америка няма да бъде лесно, казва Емили Херш, мениджър на американската консултантската компания DCDB.

Чили, който някога е била най-големият производител на литий в света, свива пазарния си дял, тъй като компаниите за добив в страната са изправени пред много регулаторни пречки и противопоставяне от страна на екологичните и местните активисти.

Рядко срещана сделка

Бившият президент на Чили Мишел Бачелет направи необичайна сделка в края на 2016 г. с Albemarle, която добива почти половината литий в страната. Нейното лявоцентристко правителство даде на Albemarle зелена светлина да удвои добива си до 2043 г. В замяна на това Бачелет се договори с базираната в САЩ компания да доставя една четвърт от годишното си производство на изгодни цени на производителите на батерии, желаещи да създадат бизнес в Чили.

Чилийската агенция за инвестиции Corfo откри търг за потенциалните инвеститори през април 2017 г. с надеждата, че новите фабрики ще се появят в началото на 2020 г. Получени са 12 оферти. Правителството обаче се е опасявало, че няма да може да достави обещаното количество литий.

Според държавните прогнози Albemarle ще произведе 64 хил. тона литий до 2020 г., като за новите фабрики трябва да бъдат доставени 16 хил. тона. Но тримата инвеститори, спечелили проекта, заедно се нуждаят от 28 496 тона литий за производството си, което е почти два пъти повече от количеството, което Albemarle трябва да достави.

Документите показват, че държавната агенция се е надявала Albemarle да ускори увеличаването на добива си. През март 2018 г. дружеството кандидатства за увеличаване на количеството си за износ до 145 хил. тона литий годишно. Но чилийският регулатор през септември миналата година отхвърля това предложение, заявявайки, че компанията не е успяла да докаже, че разполага с технологията, необходима за производството на допълнителен литий, без да бъдат засегнати водните ресурси.

Сега Albemarle твърди, че е на път да увеличи производствения си капацитет до над 80 хил. тона литий до 2021 г., което все още не е достатъчно, за да може правителството да изпълни обещанията си към печелившите участници в проекта.

Държавата "обърка желанията си с реалност", казва Хайме Але, консултант от Сантяго.

Последен шанс

Чилийското правителство се насочи към потенциални инвеститори от Европа, Япония и Южна Корея, които да произвеждат батерии в южноамериканската държава. Тръжната процедура е насрочена за началото на 2020 г. и предлага отстъпки при доставките на литий от SQM.

От агенцията за насърчаване на инвестиции в страната (InvestChile) твърдят пред Reuters, че този път правилата са по-ясни. "Това е важно, за да се предпазим от ситуациите, които се случиха досега", казват от агенцията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Веригата болници "Сърце и мозък" ще строи клиника в Бургас за 50 млн. лв. (допълнена на 31 юли 2019 г.)

Девететажната сграда ще бъде готова след две години

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10