Разклатеният автомобилен пазар в Китай поставя под въпрос бъдещето на Ford и PSA
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разклатеният автомобилен пазар в Китай поставя под въпрос бъдещето на Ford и PSA

Според анализ на изданието фабриките на Ford в Китай са оперирали с 11% от потенциалната си продукция през първата половина на годината

Разклатеният автомобилен пазар в Китай поставя под въпрос бъдещето на Ford и PSA

Чуждестранните компании произвеждат много под капацитета си заради големия спад на продажбите в страната

2321 прочитания

Според анализ на изданието фабриките на Ford в Китай са оперирали с 11% от потенциалната си продукция през първата половина на годината

© Reuters


Нестабилният пазар на автомобили в Китай оказва огромно влияние върху чуждестранните производители. Някои от компаниите произвеждат доста под капацитета си, а това предизвиква опасения, че ще трябва да се оттеглят от най-големия автомобилен пазар в света. Най-потърпевши засега са американската Ford и собственикът на Peugeot - PSA, съобщава Financial Times.

Все по-малко

Продукцията на двете компании е доста под капацитета на мощностите им заради обрата, който настъпи миналата година на китайския автомобилен пазар и доведе до исторически ниски нива на продажбите. Според анализ на изданието заводите на Ford в Китай са оперирали с 11% от потенциалните си възможности през първата половина на годината.

За същия период продажбите на Ford в Китай са се понижили с 27% на годишна база. Съвместният завод с китайската Changan е произвел само 102 автомобила през първата половина на годината, става ясно от данни на Асоциацията на китайската автомобилна индустрия. Това означава, че използваният капацитет е паднал под 1%. Другото съвместно предприятие на компанията с Dongfeng Auto работи на 22% от капацитета си. Групата заяви, че продажбите в Китай са намалели с 62% през първото полугодие.

Обикновено заводите трябва да работят с капацитет над 80%, а това подчертава проблемите, пред които са изправени Ford и PSA, твърдят анализатори. "Някои автомобилни групи ще трябва да преразгледат позицията си на този пазар, и то в краткосрочен план", казва Робин Жу, който е анализатор в Bernstein. Той прогнозира "много ниски" печалби за големите чуждестранни компании в Китай именно заради големия капацитет, който остава неизползван.

Има ли надежда

За някои автомобилни компании, които продават на по-високи цени (над 22 хил. долара за кола), Китай е "загубена кауза", казва Йохан Сиберт от консултантската JSC Automotive.

Според анализатора в Jefferies Патрик Юан пък чуждестранните производители ще се опитат да се преборят с проблемите си и ще успеят да се справят с тях. "Пазарът на автомобили в Китай е най-големият, прекалено глупаво е просто да се откажат от него", казва той.

Продажбите на автомобили на най-големия световен пазар са се понижили с 4%, достигайки до 23 млн. през 2018 г. Тази тенденция на спад продължава и тази година - през първото полугодие те са намалели с 14% в сравнение със същия период на 2018 г.

Ford се опитва да запази мястото си на пазара, като планира да пусне нови модели в Китай. Така американската компания се надява да продава повече, след като се сблъска със загуба от 1.5 млрд. долара миналата година.

Все още обаче е възможно чуждестранните автопроизводители да споделят съдбата на японската Suzuki, която стана първият голям производител на автомобили, напуснал китайския пазар от десетилетия насам.

Неволите на PSA

Производството в съвместното предприятие на PSA с Changan в Шенжен е намаляло драстично, коментират някои от местните собственици на бизнес в района. "Преди три-четири години тук живяха стотици служители на PSA. Преди две години много от тях си взеха почивни дни без причина и започнаха да си тръгват един след друг ", казва собственикът на хранителен магазин близо до завода.

"Нямаме много поръчки, а производството е малко", коментира работник, който обяснява как все повече служители напускат. "Те избраха да си тръгнат. Просто не можеха да понесат да работят за същата заплата, когато фабриката няма достатъчно поръчки", казва той.

От PSA заявиха обаче, че китайската марка DS, която е собственост на компанията, "работи по нова стратегия за подкрепа на здравия и дългосрочен ангажимент към Китай", а това би могло да представлява някаква надежда за увеличение на продажбите.

По-успешните групи на китайския пазар като Volkswagen и General Motors също страдат от нестабилния пазар. VW отчете спад на продажбите с 6% на годишна база през първото тримесечие на годината, докато тези на GM паднаха с 10%. Използваният капацитет в съвместните предприятия на GM и VW обаче не е на критично ниво - обикновено поддържат над 80%.

Нестабилният пазар на автомобили в Китай оказва огромно влияние върху чуждестранните производители. Някои от компаниите произвеждат доста под капацитета си, а това предизвиква опасения, че ще трябва да се оттеглят от най-големия автомобилен пазар в света. Най-потърпевши засега са американската Ford и собственикът на Peugeot - PSA, съобщава Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK