С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 2 авг 2019, 10:00, 6409 прочитания

Жълт картон за "Зелена карта"

Изненадващо застрахователният еврорегулатор се поинтересува от проблема с плащанията по катастрофи в чужбина, в дъното на който е казус с "Лев инс"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

След теста на банките

Изплъзва ли ни се еврото

Пътят на България към еврозоната и банковия съюз може да се забави, ако БНБ не изиска от ПИБ и Инвестбанк бързо и адекватно попълване на капиталовия им недостиг

Еврото – все така близо и все така далеч

Какво е известно и какво не за усилията на страната за приемането на единната европейска валута до момента

Какво откри проверката банка по банка

Трите институции с чужди собственици и ЦКБ са добре капитализирани дори при потенциален икономически трус. Недостиг има при ПИБ и Инвестбанк

Две седмици след като Министерството на финансите отчете като изпълнени всички ангажименти за влизане в еврото, една от отметнатите задачи се оказа нерешена - проблемът на небанковия финансов сектор в застраховането и по-конкретно - отказът на най-големия в автомобилното застраховане "Лев инс" да плати щети по системата "Зелена карта" за катастрофи в чужбина. Той не е нов, на повече от две години е и дори и след като доведе до срамна за България мониторингова процедура, очевидно продължава да стои нерешен. С това вече застрашава не само стабилността на застрахователния сектор и интересите на компаниите и хората, които пътуват с автомобили зад граница в държавите извън ЕС, но и пътя ни към еврото.

От съобщение на КФН миналия петък стана ясно, че в София е проведена среща с председателя на Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) Габриел Бернардино. Поводът - да се обсъдят спешни мерки в небанковия финансов сектор, нужни за присъединяването на България към ERM II (т.нар. чакалня за еврозоната). Предвид това, че КФН отдавна е отметнала като изпълнени своите ангажименти в процеса, публичното обяснение за визита от такъв ранг изглежда неубедително. Още повече че EIOPA има роля в решението на европейските власти за приемането на България. Органът дава становище пред ЕК преди одобрението на кандидатурата ни за членство във валутния механизъм.


Казусът "Лев инс"

По информация на "Капитал" истинският повод за срещата в София е било остро писмо на европейския регулатор по проблема със "Зелена карта". Той идва от там, че най-големият автомобилен застраховател "Лев инс" отказва да плати по някои щети в чужбина, тъй като се смята за източван от свои кореспонденти. От компанията не отговориха на писмените въпроси на "Капитал". Неясна е и точната сума на въпросните щети. След първоначалното публикуване на тази информация в "Капитал" пред офиса на компанията издател беше организиран протест от служители на застрахователя. Техни представители казаха, че не те са в основата на проблема със "Зелена карта", а кореспондентите им в чужбина, които ги източват и с това изтича национален капитал и се застрашава финансовата система на България. Вижте позицията на "Капитал" на стр. 6

Правилата на системата обаче са такива, че дори и да има спорове, застрахователят е длъжен първо да плати обезщетенията и после да отстоява корпоративния си интерес. "Лев инс" обаче твърди, че при измама не трябва да плаща.



Висящите щети преди месеци доведоха до мониторингова процедура за българския пазар, която включва и задължение за сключване на общ презастрахователен договор. Той трябва да се подпише до 1 септември. В противен случай страната рискува допълнителни наказателни мерки и дори изключване от системата "Зелена карта".

Източници от застрахователните среди коментират, че срокът за презастрахователния договор най-вероятно няма да бъде спазен заради несъгласие между компаниите за това как да се разпредели разходът за този договор. Засега обсъжданият подход е на база поет застрахователен риск, което значи, че заедно с още две дружества "Лев инс" ще трябва да плати около 80% от сумата.

Договорът се очаква да струва около 13 млн. евро, като влияние за цената оказва и схемата на присъединяване към него - първоначално се планираше всяко дружество да се включва към него поетапно, когато му изтече индивидуалният презастрахователен договор. Консенсусът по този въпрос обаче се е променил и най-вероятно включването ще е едновременно, което дава негативно отражение в цената.

Нова заплаха

Според експерти, ако срокът не бъде спазен, има риск България да бъде извадена от системата "Зелена карта", а това ще означава, че още тази есен шофьорите може да се сблъскат с проблем при пътуванията си в чужбина, особено в трети страни като Сърбия, Македония или Турция.

По-очаквано е обаче друго наказание - да се наложи глоба на пазара за всеки месец закъснение от сключването на презастрахователен договор. Причината е, че изключване на страна - членка на ЕС, би било прецедент и в самата централа на Съвета на бюрата "Зелена карта" имат опасения за евентуалните поражения от мярката. Освен това финансовата тежест на една глоба е много по-лесна за разпределяне между компаниите.

Време за държавна намеса

Срещата на EIOPA в София е сигнал, че европейският орган иска от КФН да се намеси решително за изчистване на проблема. Досега регулаторът странеше от вземане на мерки, тъй като според отчетеното "Лев инс" няма проблемни показатели за платежоспособност, ликвидност или недостатъчност на техническите резерви. С това КФН бе оставила местното бюро "Зелена карта" да се справя само. Дори и след смяната в ръководството му обаче то не отчита успех. Неофициалното обяснение за пасивността е, че няма политическа воля и преценка на това е кое е по-ценното - интересът на Алексей Петров, който стои зад "Лев инс", или интересът на България да е по-тясно интегрирана в европейската общност.

Капитал #31

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Изплъзва ли ни се еврото
  • Доган и Ковачки - абонирани да получават милиони
  • Какви са рисковете за злоупотреба с лични данни

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Градус" ще разпредели междинен дивидент за 5.4 млн. лв. "Градус" ще разпредели междинен дивидент за 5.4 млн. лв.

Предложението трябва да бъде гласувано на извънредно общо събрание през октомври

15 сеп 2019, 945 прочитания

Международното летище в Букурещ ще се разшири с нов терминал Международното летище в Букурещ ще се разшири с нов терминал

Инвестицията се оценява на 700 млн. евро, търгът се очаква да бъде обявен до месец

15 сеп 2019, 927 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
В интернет се кълнем

Кои са най-актуалните тенденции в онлайн пространството според доклада на Мери Мийкър за развитието на мрежата

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език