С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 2 авг 2019, 10:00, 6716 прочитания

Жълт картон за "Зелена карта"

Изненадващо застрахователният еврорегулатор се поинтересува от проблема с плащанията по катастрофи в чужбина, в дъното на който е казус с "Лев инс"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

След теста на банките

Еврото – все така близо и все така далеч

Какво е известно и какво не за усилията на страната за приемането на единната европейска валута до момента

Изплъзва ли ни се еврото

Пътят на България към еврозоната и банковия съюз може да се забави, ако БНБ не изиска от ПИБ и Инвестбанк бързо и адекватно попълване на капиталовия им недостиг

Какво откри проверката банка по банка

Трите институции с чужди собственици и ЦКБ са добре капитализирани дори при потенциален икономически трус. Недостиг има при ПИБ и Инвестбанк

Две седмици след като Министерството на финансите отчете като изпълнени всички ангажименти за влизане в еврото, една от отметнатите задачи се оказа нерешена - проблемът на небанковия финансов сектор в застраховането и по-конкретно - отказът на най-големия в автомобилното застраховане "Лев инс" да плати щети по системата "Зелена карта" за катастрофи в чужбина. Той не е нов, на повече от две години е и дори и след като доведе до срамна за България мониторингова процедура, очевидно продължава да стои нерешен. С това вече застрашава не само стабилността на застрахователния сектор и интересите на компаниите и хората, които пътуват с автомобили зад граница в държавите извън ЕС, но и пътя ни към еврото.

От съобщение на КФН миналия петък стана ясно, че в София е проведена среща с председателя на Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) Габриел Бернардино. Поводът - да се обсъдят спешни мерки в небанковия финансов сектор, нужни за присъединяването на България към ERM II (т.нар. чакалня за еврозоната). Предвид това, че КФН отдавна е отметнала като изпълнени своите ангажименти в процеса, публичното обяснение за визита от такъв ранг изглежда неубедително. Още повече че EIOPA има роля в решението на европейските власти за приемането на България. Органът дава становище пред ЕК преди одобрението на кандидатурата ни за членство във валутния механизъм.


Казусът "Лев инс"

По информация на "Капитал" истинският повод за срещата в София е било остро писмо на европейския регулатор по проблема със "Зелена карта". Той идва от там, че най-големият автомобилен застраховател "Лев инс" отказва да плати по някои щети в чужбина, тъй като се смята за източван от свои кореспонденти. От компанията не отговориха на писмените въпроси на "Капитал". Неясна е и точната сума на въпросните щети. След първоначалното публикуване на тази информация в "Капитал" пред офиса на компанията издател беше организиран протест от служители на застрахователя. Техни представители казаха, че не те са в основата на проблема със "Зелена карта", а кореспондентите им в чужбина, които ги източват и с това изтича национален капитал и се застрашава финансовата система на България. Вижте позицията на "Капитал" на стр. 6

Правилата на системата обаче са такива, че дори и да има спорове, застрахователят е длъжен първо да плати обезщетенията и после да отстоява корпоративния си интерес. "Лев инс" обаче твърди, че при измама не трябва да плаща.



Висящите щети преди месеци доведоха до мониторингова процедура за българския пазар, която включва и задължение за сключване на общ презастрахователен договор. Той трябва да се подпише до 1 септември. В противен случай страната рискува допълнителни наказателни мерки и дори изключване от системата "Зелена карта".

Източници от застрахователните среди коментират, че срокът за презастрахователния договор най-вероятно няма да бъде спазен заради несъгласие между компаниите за това как да се разпредели разходът за този договор. Засега обсъжданият подход е на база поет застрахователен риск, което значи, че заедно с още две дружества "Лев инс" ще трябва да плати около 80% от сумата.

Договорът се очаква да струва около 13 млн. евро, като влияние за цената оказва и схемата на присъединяване към него - първоначално се планираше всяко дружество да се включва към него поетапно, когато му изтече индивидуалният презастрахователен договор. Консенсусът по този въпрос обаче се е променил и най-вероятно включването ще е едновременно, което дава негативно отражение в цената.

Нова заплаха

Според експерти, ако срокът не бъде спазен, има риск България да бъде извадена от системата "Зелена карта", а това ще означава, че още тази есен шофьорите може да се сблъскат с проблем при пътуванията си в чужбина, особено в трети страни като Сърбия, Македония или Турция.

По-очаквано е обаче друго наказание - да се наложи глоба на пазара за всеки месец закъснение от сключването на презастрахователен договор. Причината е, че изключване на страна - членка на ЕС, би било прецедент и в самата централа на Съвета на бюрата "Зелена карта" имат опасения за евентуалните поражения от мярката. Освен това финансовата тежест на една глоба е много по-лесна за разпределяне между компаниите.

Време за държавна намеса

Срещата на EIOPA в София е сигнал, че европейският орган иска от КФН да се намеси решително за изчистване на проблема. Досега регулаторът странеше от вземане на мерки, тъй като според отчетеното "Лев инс" няма проблемни показатели за платежоспособност, ликвидност или недостатъчност на техническите резерви. С това КФН бе оставила местното бюро "Зелена карта" да се справя само. Дори и след смяната в ръководството му обаче то не отчита успех. Неофициалното обяснение за пасивността е, че няма политическа воля и преценка на това е кое е по-ценното - интересът на Алексей Петров, който стои зад "Лев инс", или интересът на България да е по-тясно интегрирана в европейската общност.

Капитал #31

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Изплъзва ли ни се еврото
  • Доган и Ковачки - абонирани да получават милиони
  • Какви са рисковете за злоупотреба с лични данни

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бъдещето на развлекателния тв бизнес Бъдещето на развлекателния тв бизнес

Медийните гиганти се борят за вниманието на зрителите. Битката ще бъде кървава

22 ное 2019, 877 прочитания

Ново Eleven на борсата 1 Ново Eleven на борсата

Първият рисков фонд на Eleven се готви да излезе на фондовата борса с увеличение на капитала за 4 млн. лв.

22 ное 2019, 2564 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
В интернет се кълнем

Кои са най-актуалните тенденции в онлайн пространството според доклада на Мери Мийкър за развитието на мрежата

Още от Капитал
Гръбнак за моя байк

Фабриката за велосипедни рамки на "Сайкъл ГЕТС" в София ще заработи до края на годината

Горе ръцете, долу демокрацията

Комбинацията Гешев - Цацаров е удобна само за ГЕРБ и ДПС, защото няма да намали злоупотребите с власт

Ако всичко това не беше истина...

Как сметката за едно тайно пътуване на варненския кмет до Израел беше платена от журналистка в малка местна телевизия

Как иначе може да изглежда бюджетът

Визията на Института за пазарна икономика има реформи, ефективност и голям излишък като буфер за външни шокове

Ново място: Crispy

Деликатесен магазин с добра винена селекция и качествени продукти

На източния фронт всичко е ново

Американският фотограф Едуард Серота, един от първите, които документират падането на комунистическата власт в Източна Европа

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10