С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 авг 2019, 9:18, 2122 прочитания

Иля Кретов: Ще помагаме на малки български бизнеси да се представят онлайн

Главният мениджър на eBay за региона пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Иля Кретов е главен мениджър в eBay, отговарящ за Русия, Израел, Прибалтика, скандинавските страни, Източна и Югоизточна Европа. Заема този пост от 2016 г., като преди това е бил заместник генерален мениджър Маркетинг за региона. Кретов стартира кариерата си в eBay през 2013 г. като маркетинг директор, като има над 10 години опит в сферата. Преди това е работил за Google и Mars. Също така е и лектор по маркетинг в RMA Business School.

Какви са плановете за развитие на eBay на българския пазар и на какъв етап от изпълнението им е компанията?
eBay първоначално стартира като местна платформа. Това означава, че потребители от САЩ купуват продукти от продавачи от САЩ. Все още има страни, в които eBay продължава да оперира като местна платформа, но има и региони, в които нещата са различни. Ако говорим за области като Русия, Централна и Южна Европа или Африка, 99 % от транзакциите през eBay са свързани с внос или износ. В момента в Москва разработваме специални онлайн инструменти, които да са от помощ както на продавачите, така и на купувачите в целия регион, за който отговаряме, а именно 120 страни от Норвегия до Южна Африка.


В идеята ни няма нищо сложно. Замислихме се как можем да помогнем на малките и средните предприятия в България да продават по-глобално. Това би било от полза за всички – за самите предприятия, eBay, както и за държавата. Малките и средните компании създават по-голямата част от всички работни места в страната. Като се има предвид, че българското търсене на местния пазар е ограничено, има смисъл тези предприятия да навлизат в международна среда. Имаме почти 180 милиона клиенти на платформата на eBay, което е огромен допълнителен пазар за тези фирми. Като това е добре и за eBay, защото ще спечелим повече продавачи и приходите ни ще се увеличат.

Вече постигнахме известен напредък. Сега всички продавачи могат да ползват поддръжка на български език, която преди не беше налична. Разработихме и специален инструмент, наречен ebaymag.com, който позволява на продавачите да продават продуктите си в световен мащаб, тъй като автоматично превежда описанието на техните продукти. Също така в България работим с местни доставчици, които ще ни помогнат да интегрираме нов бизнес на нашата платформа и може да реализираме образователни програми за начинаещи в онлайн търговията.

Планирате ли създаването на местна структура? Колко голям ще е екипът, който ще се грижи за присъствието на eBay тук, и кой ще го оглавява?
Засега обмисляме възможностите си в региона, макар че в близко бъдеще не вярвам, че това ще се случи. Има обаче и други неща, които правим в момента за българските продавачи - освен това, което споменах по-рано, започнахме бизнес разговори с няколко логистични компании. Когато започнете да правите бизнес в световен мащаб, логистиката е първото, върху което трябва да се съсредоточите. Идеята е да се осигури много ефективна интеграция с логистичните компании. Когато получите поръчка, разглеждате опциите си за транспорт и избирате тази, която отговаря на нуждите ви. След това разпечатвате товарителницата, пратката ви се взима от куриер и Вашият ангажимент с транспорта приключва. Изпробвахме този подход в няколко страни и планираме да го направим и в този регион. От известно време преговаряме с няколко логистични компании, включително големи международни транспортни компании като DPD или DHL, но също така сме започнали разговори и с местни доставчици. По-добрата интеграция и по-добрите разходи са основните цели.



В последните няколко години в eBay работим по една иновативна програма, наречена Retail Revival, чрез която помагаме на малки бизнеси от определен регион да се представят онлайн и да започнат да продават на нашата платформа. Тази програма е изключително успешна и вече е осъществена в повече от 8 държави (САЩ, Канада, Ирландия, Германия, Италия, Русия, Великобритания и Израел). Щастливи сме да споделим, че тази година като част от нея ще стартира проект и в България, като всички детайли по провеждането му ще бъдат официално обявени през есента.

Какво трябва да знаят местните производителите на продукти, които искат да работят с eBay? Ще плащат ли такси за качването на платформата, как ще се разпределят приходите от продажби?
Всичко, което предприемачите трябва да направят в началото, е да обмислят много добре своя продукт. Трябва да имате много ясна представа каква е вашата ключова компетентност и защо купувачите трябва да изберат вашия продукт, а не на конкурента ви. А изборът, който съществува на платформата на eBay, е огромен, като имаме повече от 1 милиард продукти, качени там.

Другото много важно нещо е да се грижите за вашите клиенти - eBay се основава на рейтингова система, така че по-големият брой щастливи клиенти ще ви доведат повече нови поръчки.

Също така трябва да помислите за най-добрите решения за доставка за вашия конкретен продукт, дали това ще бъде обикновена поръчка или експресна доставка. За да започнете да продавате чрез eBay, не струва нищо, имате нужда от нула инвестиции за включване на продукти в нашата платформа. eBay взема комисиона 10% едва след първата покупка. Налични са и някои допълнителни услуги за реклама или за онлайн магазини, за които продавачите могат да бъдат таксувани, но изборът да ги използват на първо място е техен.

Какви са критерии за подбор? Има ли приоритетни стоки/сектори?
Има забранени стоки, които не могат да бъдат продавани чрез нашата платформа, например алкохол, цигари, домашни животни – пълният списък е достъпен на нашия сайт. Така или иначе броят на тези продукти е нищожен в сравнение с огромния обем от стоки, които се предлагат в eBay. Първите топ три категории от продукти са различни в различните държави, но в повечето случаи включват мода, електроника, автомобилни части и аксесоари, колекционерски предмети. Отделно от статистиката, ние разполагаме с много примери на продавачи, които продават стоки в определена пазарна ниша, например екзотични музикални инструменти, или предлагат ръчно изработени предмети, които успяват да намерят своите клиенти и да изградят стабилни бизнеси в eBay.

Можете ли да опишете пътя на това партньорство в няколко стъпки?
За да започнете да продавате чрез eBay, е необходимо да направите 3 лесни стъпки: 1) създайте си профил в eBay; 2) създайте си профил в PayPal и 3) качете първия си продукт.

Какви са очакванията за резултатите от експанзия на ebay до края на 2019 г.? Къде ще сте след 5 години?
В глобално отношение бих казал, че eBay е насочена към иновации, целящи да осигурят възможно най-добро преживяване за клиентите си. В САЩ вече въведохме търсенето по снимка, когато потребителят качва снимка на продукта, който харесва, и нашият алгоритъм извежда като резултат съвкупност от продукти, които изглеждат по същия или подобен начин. Също така се фокусираме върху персонализирането: точно сега, ако вие и аз, независимо един от друг, отворим началната страница на eBay, всеки от нас ще види различна гама от продукти, които са подбрани въз основа на историята на нашите индивидуални търсения и покупки. По отношение на партньорството с продавачите eBay оказва сериозна подкрепа на малките и средните предприятия, като предоставя на малките предприятия и индивидуалните продавачи най-добрите условия да развиват бизнеса си.

Ако говорим конкретно за региона, за който е отговорен моят екип, то тук имаме набор от цели, които са свързани с трансграничната търговия. Тази година и следващите 2-3 години ще работим целенасочено върху намирането на решения за доставка, което все още е болезнен момент за Източна Европа. Нашият приоритет е да договорим специални цени от частни и национални превозвачи за нашите продавачи, както и да интегрираме обработката на пратките в нашата платформа, така че продавачите да могат да извършват всички операции на едно място. Вече осъществихме такава интеграция в Русия и отчитаме добри резултати.

Колко български компании продават през ebay в момента? Как се представя България спрямо останалите държави в региона?
Към днешна дата имаме повече от 12 000 активни продавачи на платформата на eBay, а само през 2018 г. са се регистрирали 2500. България е един от ключовите пазари в нашия регион с едни от най-активните предприемачи в Европа. Топ продуктите за износ от български компании са в секторите мода, дом и градина, автомобилни части, електроника и колекционерски продукти (т.е. статистиката сочи, че търговците от България са продали през eBay: 1 милион дрехи, 700 хил. стоки за дома, 600 хил. части за автомобили, 350 хил. продукти в категория Електроника, 240 хил. продукти за колекциониране, 170 хил. лайфстайл продукта).

До колко пазари достигат българските стоки към този момент?
Българските търговци изпращат своите продукти до почти всички страни, в които eBay оперира. През 2018 г. този списък е наброявал 199 държави. В топ 10 на държавите, до които достигат български стоки чрез eBay, са САЩ, Германия, Великобритания, Италия, Франция, Канада, Испания, Австралия, Австрия и Израел.

Кои са основните тенденции, които наблюдавате на българския пазар?
Според Европейския доклад за електронната търговия за 2019 г. процентът на проникване на интернет в България е 67%, като 31% са потребители на онлайн магазини, което е по-ниско, отколкото в останалите страни от ЕС. Въпреки това пазарът на електронна търговия показва много бърз растеж от 30% и прогнозираният обем на пазара през 2019 г. е 895 милиона евро в сравнение с 690 милиона през 2018 г. Вътрешните ни статистики също показват голям потенциал на пазара в България – българските търговци в eBay са едни от най-прогресивните в нашия регион. Те активно използват чуждестранни складове, което им позволява да осигурят по-бърза доставка до германски, британски и американски купувачи.

Средно от България се продава по 1 продукт чрез eBay на всеки девет секунди, а всеки нов търговец на eBay продава своите продукти в не по-малко от 12 страни през първата си година. Въпреки това процентът на износа, реализиран от малки и средни предприятия от България, все още е нисък в сравнение със страните от Западна Европа - около 2-3% максимум. Нашият глобален опит показва, че страни, които надхвърлят прага от 7% износ, реализиран от МСП, обикновено са тези с най-високи показатели за развитие на електронната търговия и с най-добрите пазарни условия за създаване и управление на трансграничен бизнес. Това означава, че увеличение със само около 5% на износа от МСП може да стимулира растежа на пазара за електронна търговия в България в близко бъдеще.

Капитал #31

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Изплъзва ли ни се еврото
  • Доган и Ковачки - абонирани да получават милиони
  • Какви са рисковете за злоупотреба с лични данни

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ново Eleven на борсата Ново Eleven на борсата

Първият рисков фонд на Eleven се готви да излезе на фондовата борса с увеличение на капитала за 4 млн. лв.

22 ное 2019, 1674 прочитания

Гръбнак за моя байк Гръбнак за моя байк

Фабриката за велосипедни рамки на "Сайкъл ГЕТС" в София ще заработи до края на годината

22 ное 2019, 869 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Жълт картон за "Зелена карта"

Изненадващо застрахователният еврорегулатор се поинтересува от проблема с плащанията по катастрофи в чужбина, в дъното на който е казус с "Лев инс"

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

20 въпроса: Виктор Чучков-син

Новият му филм, екранизация по романа "18% сиво", излиза в края на януари

"Празникът" в МГТ "Зад канала"

Премиера на театралната адаптация на Дейвид Елдридж по киносценария на Томас Винтерберг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10