С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
7 авг 2019, 15:31, 1869 прочитания

Петролните компании сезират ЕК заради изискването да публикуват цената на едро

Покупната цена на горивото трябва да започне да се обозначава в касовата бележка от 1 октомври

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сигнал до европейския комисар за конкуренцията Маргрете Вестагер са изпратили петролните компании. Повод за него е изискването да започнат да публикуват в издаваните по бензиностанциите касови бележки цената, по която купуват на едро горивото. Това съобщиха от Българската петролна и газова асоциация, като писмото до еврокомисаря е от 7 август.

Изискването веригите бензиностанции да публикуват покупната стойност на горивата беше въведено с промени в Наредба Н-18 и влизат в сила от 1 октомври. Според петролната асоциация обаче изнасянето на подобна информация представлява търговска тайна, която е защитена от европейското законодателство, и съответно изискванията в наредбата биха нарушили Договора за функциониране на Европейския съюз.



Конфликти на пазара

Според представителите на петролния бранш публикуването на покупната цена на едро може да доведе до проблеми между самите играчи и на целия балкански пазар. Всеки например ще може да вижда на каква цена купува конкурентът му от даден дистрибутор на едро. И ако някой ползва отстъпка от даден доставчик, всеки друг ще има основание да поиска същото. От пазара смятат, че това ще доведе до изравняване на покупната си цена на едро, от което ще загуби конкуренцията.

Отделно въпросното изискване би влязло в противоречие с досегашните разпоредби на Комисията за защита на конкуренцията, която преди години забрани на "Лукойл България" да публикува цените си на едро, тъй като на пазара има голям риск от ценово синхронизиране.



Прозрачни или конкуриращи се

Наредба Н-18 вече претърпя няколко редакции, след като през есента на миналата година в нея бяха въведени куп нови изисквания към бизнеса, а впоследствие се оказа, че част от тях трудно могат да се изпълнят на практика в определения срок. Текстовете, засягащи публикуването на покупната цена на горивото на едро, първоначално трябваше да влязат в сила на 1 април, но бяха отложени.

Тези промени бяха резултат от опита на управляващите да тушират общественото напрежение заради високите цени на горивата, които станаха причина за протестите из страната. Идеята беше клиентите да могат да видят брутния марж на веригите. На практика обаче информацията за покупната цена няма да разкрие на крайния клиент каква е печалбата на веригата, тъй като остават неясни транспортните и складовите разходи за горивото, тези за добавки и биокомпонент, за съхраняване на задължителните резерви, вторичните транспортни разходи до бензиностанциите, разходите на самата бензиностанция и т.н. Още по-малко показателни пък ще са покупните цени на дадена верига, закупила горивото от компанията си майка в съседната държава, за което обикновено се ползват преференции.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

JPMorgan с по-висока от очакваното печалба за третото тримесечие JPMorgan с по-висока от очакваното печалба за третото тримесечие

Поделението за инвестиционно банкиране на най-голямата американска банка също се представя над очакванията

16 окт 2019, 322 прочитания

Забавеният рестарт на "Неохим" Забавеният рестарт на "Неохим"

Производството на торове все още не е започнало след спирането за планов ремонт, но решение се очаква скоро

16 окт 2019, 598 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
КФН допусна за търговия на БФБ акции и облигации на три дружества

Две от компании са от орбитата на "Химимпорт", една е близка до енергийния бос Христо Ковачки

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма