Правителството прави "Информационно обслужване" държавен монополист
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството прави "Информационно обслужване" държавен монополист

Дружеството е почти изцяло собственост на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, оглавявано от Росен Желязков

Правителството прави "Информационно обслужване" държавен монополист

Промени в Закона за електронно управление биха направили компанията единствен играч по закон

Йоан Запрянов
7240 прочитания

Дружеството е почти изцяло собственост на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, оглавявано от Росен Желязков

© Велко Ангелов


Министерският съвет е предложил изменения и допълнения в Закона за електронното управление (ЗЕУ), които биха направили "Информационно обслужване" монополист в изграждането на държавните информационни системи. Това става ясно от документа, внесен в понеделник в деловодството на Народното събрание. Предложението идва от министъра на финансите Владислав Горанов и министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков.

Най-важните промени са две: "дейностите по системна интеграция включват изграждане, поддръжка, развитие и наблюдение на работоспособността на информационните системи, използвани от административните органи" (раздел IV) и "системната интеграция по раздел IV се осъществява от "Информационно обслужване" АД".

Монополист по закон

Така, ако бъдат приети, промените биха превърнали "Информационно обслужване", която и в момента има силно присъствие сред системите на държавната администрация, в уреден със закон монополист.

Любопитно е, че въпросните два параграфа съществуват само в документите, публикувани на сайта на Народното събрание, но не и във версията на сайта на Министерския съвет, което отваря и въпроса къде по трасето се е появило предложението за държавен монопол. В момента парламентът е в лятна ваканция и предложенията трябва да бъдат обсъдени след 5 септември, когато работата на институцията ще бъде възобновена.

"Информационно обслужване" е почти изцяло държавна компания, като 99.5% от акциите на фирмата са собственост на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Останалите са разделени между стотици физически лица, но няма такива със значителен дял.

Няма нужда от конкуренция

Измененията биха ударили конкуренцията в сферата на държавните информационни системи. Дори в момента може да се спори дали "Информационно обслужване" е монополист в тази сфера, но все пак такива се изграждат и от други компании като "Сиела Норма", "Технологика", "Лирекс" и др.

"Мотивацията на компаниите да работят с държавната администрация е все по-малка", коментира пред "Капитал" Огнян Траянов, председател на управителния съвет на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ), в която членуват голяма част от IT компаниите в страната. Траянов поставя под съмнение и дали "Информационно обслужване" има капацитета да се справи с изграждането на цялата държавна електронна инфраструктура. "Приемането на подобно предложение би довело до крах на системите", смята експертът. Огнян Траянов е и собственик на една от компаниите, която често печели държавни поръчки - "Технологика", сред чиито най-големи клиенти са били НОИ, фонд "Земеделие" и други.

Според него проблем е също, че за монополист по закон се предлага компания, в която има частно участие, колкото и малко да е то. "Предложението идва в момент, в който в този сектор цари безвластие и никой не носи отговорност", казва още Траянов.

"Необходимостта от нов стратегически подход"

Пред "Капитал" от "Информационно обслужване" коментираха, че промените поставят началото на ясни правила за системна интеграция на ниво държавна администрация. "Обръщаме внимание, че съгласно разпоредбите в измененията и допълненията към ЗЕУ, законодателят е създал механизъм, който да гарантира, че няма да се стигне до свръхрегулация."

"Промяната е естествен отговор на необходимостта от нов стратегически подход в държавното управление. Събитията от последните седмици доказаха острата необходимост от гарантирана поддръжка и наблюдение на работоспособността на информационните системи, използвани от административните органи", добавят от компанията.

Според "Информационно обслужване" и в момента текстовете в закона предвиждат създаването на държавно предприятие "Единен системен оператор", но изграждане от нула на подобна структура би било прекалено скъпо по отношение на човешки и финансов ресурс. "Затова e добре да бъде използван вече създаденият капацитет с цел постигане на максимална ефективност и целесъобразност", казват от фирмата.

Министерският съвет е предложил изменения и допълнения в Закона за електронното управление (ЗЕУ), които биха направили "Информационно обслужване" монополист в изграждането на държавните информационни системи. Това става ясно от документа, внесен в понеделник в деловодството на Народното събрание. Предложението идва от министъра на финансите Владислав Горанов и министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков.

Най-важните промени са две: "дейностите по системна интеграция включват изграждане, поддръжка, развитие и наблюдение на работоспособността на информационните системи, използвани от административните органи" (раздел IV) и "системната интеграция по раздел IV се осъществява от "Информационно обслужване" АД".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    Иха! Щото софтуерът на ИО не се хаква? Или щото ИО имат най-много опит и само техните проекти работят добре?
    За първия въпрос- системата за детски градини в Стара Загора, която беше източена с данните на целия град, е на ИО.
    За втория май всеки знае отговора.
    Просто да въведат в поръчките да има изисквания за сигурност и подръжка. Да видят как е по света- описва се по кои стандарти ще се тества за пробив, а цена се иска за пълна спецификация и с описване колко и какви хора ще работят по системата и подръжката от начало до край. Да, цената ще скочи, но поне няма да се взимат проекти от куцо и сакато(включително ИО) без идея да се подържа и там да мине нещо по поръчката.

    А тия промени не са ли оборими по еврозаконодателството? Нещо за конкуренция? За държавна помощ за компания?

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Много добре. Така се гарантира, че държавата няма да поквари ИТ сектора с нагласени поръчки като в строителството. Сега връзкарите ще си се накачат за ИО и толкова.

    ИТ сектора ако разчиташе на държавата за работа, жив е умрял. Две петилетки не могат да направят един сайт за справки (гръмкото ел. правителство), а ще ми развиват развойна дейност...

    Колкото по-далече от държавата - по-добре. Поне няма да си в кюпа когато се разбере, че са им хакнали сайта с инджекшън (доста срамно).

  • 3
    nick_wolf1 avatar :-|
    Николай Николов

    Ей, тия "събития от последните седмици" им дойдоха дюшеш на далавераджиите. След като поне 2 години идеята за "единния интегратор" беше в будна кома, сега пак се опитват да я прокарат, като се оправдават със "събитията от последните седмици".
    А всъщност историята е следната:
    Още с предните промени в ЗЕУ, когато беше регламентирано ДП "Единен системен оператор", беше публична тайна, че гласят ИО за тази роля. Проблемът беше, че ИО няма капацитет. За експертен капацитет трябвали големи заплати. Но държавата не може просто да налива бюджет, защото макар и за държавно предприятие, това ще е нерегламентирана държавна помощ. Значи трябва да се самоиздържа. Обаче, понеже са нефелници, в открита конкуренция са мъртви, както на свободния пазар, така и на пазара на обществени поръчки. Затова решават да ги вържат на абонамент.
    От цялата тази работа ще има следните последствия:
    1. Централната инфраструктуктура на електронното управление (колкото и недотам развита да е я има и някои елементи от нея се ползват все по интензивно до степен да са критични) остава на самотек;
    2. Частните компании зарязват работата с държавната администрация или се принуждават да вдигнат драстично бюджет "маркетинг", за да пробият монопола или да се докопат за подизпълнители на нефелниците от ИО, което допълнително изкривява средата.
    А е толкова елементарно: и в момента в ДАЕУ има звена, чиято роля е именно да задават задължителните изисквания, стандарти за проекиране, разработка, внедряване и поддръжка на информационни системи в администрациярта, и да следят за спазването им. Просто се въвежда истински контрол на това какви задания за обществени поръчки се пускат, какви изпълнители се избират и какви резултати се приемат от възложителите. И е крайно време да започнат да поддържат някакъв рейтинг на доставчиците. Не е редно една фирма да си остави ръцете в IT обществена поръчка за милион, от доставеното да няма полза за 2 стотинки, а същата фирма да получи положителна препоръка и с нея да кандидатства и да получи следваща поръчка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK