С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 16 авг 2019, 11:00, 4625 прочитания

Бързи, спортни, дигитални

Пазарът на спортни карти бързо набра скорост и се появиха още две нови компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пазарът на спортни карти бързо набра скорост и се появиха още две нови компании.
Участниците все повече залагат на мобилните приложения и абонаменти, отколкото на физическите карти
А очакванията по отношение на цените на абонаментите за спорт са за ръст
80 хил. активни потребители на пазара вече има картата MultiSport
Лична карта, дебитна карта, MultiSport. За няколко години картите, предлагащи неограничени посещения в спортните зали, се превърнаха в почти задължителна добавка към палитрата от пластики в портфейла.

Пазарът е само на няколко години, но се развива динамично. Фирмата, предложила ги първа на пазара - "Бенефит системс България", успя да се настани бързо в сектора като посредник между крайните клиенти и залите. За радост на първите и за сериозно притеснение на част от вторите, които наскоро открито декларираха притесненията си от все по-голямата зависимост от посредника в бранша, който държи пътя към крайните клиенти (виж карето долу).


Комфортът на MultiSport, която към момента е лидер, може да бъде нарушен и по друга линия. На пазара се появиха още нови играчи, които макар все още да имат ограничено влияние, може да увеличат конкуренцията. Засилване има и при дигиталните платформи, като по-модерна алтернатива на физическата карта. Последната промяна в сектора идва по линия на цените, като се очаква те да вървят нагоре.

Новите играчи

"Бенефит системс България" се появи на българския пазар през 2015 г., като е собственост на полската Benefit Systems International. Няколко месеца след навлизането на картите MultiSport с подобен продукт дебютира и местното дружество на френската Sodexo - "Содексо пасс България", която излезе на пазара с картите Sport Pass. Три - четири години по-късно MultiSport има над 80 хил., като плановете за тази година са бройката да надхвърли 90 хил. активни карти, над 2000 клиента (фирми, на които продава картите) и договори с над 851 - спортни обекта. Sodexo пък може да се похвали с мрежа от 850 обекта и над 15 хил. активни потребители.
От началото на годината към добре познатите два играча на пазара на спортните посредници се появиха още два, като от пазара ги наричат "дигитални играчи" - единият с добре познати български корени, а другият с история в Близкия изток.



Първата е платформата GymRealm, дело на Димитър Георгиев. В началото си GymRealm е софтуер, чрез който се управляват спортни зали - от най-малкия до най-големия детайл. Абонаментни карти, издаване на фискални бонове, следене на движението в салона, какви уреди се използват, следене на отчети, баланси и абонаменти на клиентите, управление на продажбите, график на персонала, създаване на уебсайт на спортния клуб и т.н. Дружеството успя да привлече 200 хил. евро финансиране от инвестиционния фонд Eleven, като през 2015 г. компанията за стени за катерене "Уолтопия" стана акционер. Сега следва нова фаза на развитие - да започне да предлага продукт, който да се конкурира с този на MultiSport и Sodexo през абонаментите CoolFit, BeFit, LuxFit. Картите са под формата на мобилно приложение и ще се купуват онлайн, като няма да се предлагат на компании, а само на крайни клиенти.

Спортните абонаменти на GymRealm са на пазара от началото на годината, като първоначално се предлагат само на физически лица до 26 години, като с нея може да се посещават спортни обекти до 16 часа - CoolFit. Цената е 30 лева, като са продадени около 500. Все още пазарният дял на компанията е малък, казва Димитър Георгиев, като сега предстои пускането на основния продукт - карта без възрастови и часови ограничения, т.е. конкурентен на MultiSport продукт. Цената ще е по-висока - между 65 и 100 лв.

По-неясни са плановете на четвъртия конкурент, появил се също в началото на годината - Allympia Pass, като "Капитал" не успя да се свърже с компанията на посочения контакт за връзка. От сайта на платформата става ясно, че България е единствената държава извън арабския свят, където компанията предлага услугите си, като в списъка с пазари са Йордания и Египет.

Изпълнителният директор на "Содексо България" г-н Виктор Косконел обяснява основната причина за появата на още играчи на пазара "с желанието на хората да подобрят начина си на живот – това поражда търсене. "Това е глобална тенденция и България не прави изключение. Прибавете към нея недостига на специалисти и трудностите в задържането им на едно работно място, които задължават работодателите постоянно да търсят и предлагат нови придобивки, подобрявайки своята атрактивност", казва той.

Със световната тенденция спортът да става начин на живот обяснява новата конкуренция и Цветан Иванов от MultiSport, като към това се прибавя и голямата група работещи 2.5 млн. души, които все още нямат карти за спорт. Компанията остава единствената, която не продава карти на крайни клиенти, а само на компании.

Конкуренцията е дигитална

Миграцията към дигиталните платформи е друга съществена тенденция, като освен новите компании на пазара и някои от старите играчи преминаха в тази посока.

"Содексо България" стартира първите си услуги в страната през 2003 г., предлагайки различни програми за социални придобивки и възнаграждения, като влезе на пазара на спортните карти с продукта си Sport Pass малко след MultiSport.

"Групата Sodexo поетапно дигитализира своите услуги във всички 72 държави, на чиито пазари към момента работим. В този смисъл ние вече не предлагаме физически карти на нашите Sport Pass клиенти, а мобилно приложение. И говорим по-скоро за абонаменти, отколкото за карти", коментира за "Капитал" изпълнителният директор на "Содексо България" Виктор Косконел.

От март 2019 г., когато приключва миграцията на услугата от физическа към дигитална, за първи път компанията предлага възможността хората да закупуват услугата директно от приложението на компанията, като вече не съществува ограничението да ползват услугата само през своя работодател. Така в летния сезон броят на активните абонати доближава 15 хил., а приложението е свалено над 30 хил. пъти, колкото са и потребителските профили.

"Разбира се, след приключила миграция на услугата от физическа към дигитална през март 2019 г. изгубихме някои потребители Sport Pass, които използваха картите. За сметка на което се радваме на нови клиенти", казва Косконел. "Знаехме, че това ще се случи. Но истината е, че мобилното приложение предлага много по-гъвкава услуга и дава възможност за разработка на много нови функционалности. Улеснението е значително - хората просто свалят приложението на телефона си, избират и купуват съответния абонамент и започват да го ползват. Това означава, че се стараем да се съобразим с бюджетните им възможности и проявяваме търговска гъвкавост", коментира още той. Предлагат се 3 типа пакети и 3 начина на плащане (напълно покрит от работодателя, споделен със служителя или напълно покрит от служителя).

"Дигитализирането на Sport Pass ще ни помогне да създадем общност около услугата ни, така че потребителите лесно да намират партньор за тренировка например, да канят свои приятели, да пишат ревюта, да оценяват различните клубове и т.н., и т.н. Така или иначе, естеството на нашата услуга непрекъснато еволюира. Предстоят подобрения и промени в дигиталния Sport Pass, вече започва да се превръща в услуга, различна от тази, с която стартирахме. Към тях добавяме и новите партньорства в насока здраве и уелнес – като това със Synevo и други медицински лаборатории", обясняват още от "Содексо България".

Ще растат ли цените

Последната открояваща се тенденция е очакваният ръст на цената на картите или абонаментите за спорт. Цената на картите MultiSport беше и една от основните критики на спортните зали, които обвиниха посредника в ценови дъмпинг.

"Не мисля, че пазарът е наситен и разпределен. Смятам, че цените тепърва ще се променят. Това е моментът за навлизане на нови играчи. Цените не могат да бъдат такива. Обектите ще започнат да се отказват", смята Димитър Георгиев от GymRеalm.

"Ние вярваме, че цената е реципрочна на предлаганата услуга и в този смисъл ще се промени.

Основният принцип на нашата ценова политика не се е променил през последните 3 години. Това е устойчивостта. А тя не може да бъде краткосрочен процес и никога не е еднопосочен процес. Това означава, че трябва да следим и пазарните тенденции и да сме сигурни, че балансът е спазен. На пазара има сигнали, идващи от нашите партньори, които ни навеждат на мисълта, че ценовата политика може да се наложи да бъде преразгледана. Това би довело до потенциално увеличение на абонамента", казва и изпълнителният директор на "Содексо България" Виктор Косконел.

"Нищо не е същото, сравнено със старта на услугата: партньорската мрежа, обхватът на активностите, комуникацията, услугите след продажба... всичко се е променило и се развива. Вярваме, че ценообразуването трябва да отразява и пазарните тенденции и реалността и е въпрос на време то да достигне до този баланс", продължава той.

На обратната позиция е Цветан Иванов от MultiSport. "Има случаи на предоговорени цени с наши клиенти, но в никакъв случай не може да става въпрос за тенденция. Това са клиенти, от които реализираме загуби. И да има такъв процес, той ще е изключително бавен в годините", казва той.

Очакванията на представители на пазара обаче са, че с превръщането на спортния абонамент в ценност ще се промени и цената на стоката.
Да работиш с врага си

Фитнес зали обвиниха MultiSport в монопол и ценови дъмпинг. От MultiSport декларираха печалба и отвориха шест фитнес зали Next Level

С набирането на все повече и повече картодържатели компанията "Бенефит системс България", предлагаща картите за спорт MultiSport, бързо се превърна в заплаха за част от спортния бизнес. За страховете се знаеше от няколко години, но този юни Българската асоциация за здраве и фитнес реши да повдигне въпроса открито, като нейният председател Петър Ангелов и собственик на веригата "Атлетик фитнес" заяви, че се създава монопол във фитнес индустрията. Той ще предложи на управителния съвет на организацията да гласува дали да се сезира Комисията за защита на конкуренцията за нелоялни практики и ценови дъмпинг от страна на дружеството зад картите MultiSport.

Картата предлага достъп до над 850 спортни обекта, като активните потребители са над 80 хил., като цената на MultiSport обикновено е по-ниска цена от абонаментите на самите спортни центрове.

Оттам идват и страховете на някои собственици на фитнес зали, като според тях работата с картите MultiSport е предпоставка за прекъсването на пряката връзка с клиентите и загубата на контрол над бизнеса. Това на свой ред прави залите зависими и уязвими от посредника, през който вече минава огромната част от посетителите. Така той може да налага ценова политика и да изисква от залите по-ниски цени, срещу което те трудно биха могли да противодействат, тъй като в противен случай биха загубили клиенти при спиране на работата с посредника.

"Зависимостта на операторите стигна до такава степен, че 80-90% от приходите им идват от картите на посредниците. Сега и да искат, не могат да се откажат от това партньорство. Поставени в неизгодна позиция, са принудени да приемат условията, поставени им от посредниците. В противен случай ги чака фалит", заяви Богдана Колева, управител на "Спорт сити".

От асоциацията отправиха и своеобразен апел към останалите спортни зали да обмислят политиката си на работа с MultiSport. "Посредниците задоволяват нуждата от по-богат избор на услуги, могат да намалят разходите за маркетинг и евентуално да създадат нови клиенти на пазара, което ги прави атрактивни на пръв поглед, но в дългосрочен план могат да нанесат непоправими вреди за действащите оператори и за потребителите", заяви Ангелов.

Другите страхове са по линия на новия бизнес на MultiSport, който през друга компания "Фит инвест" вече създаде верига от шест фитнеса под бранда Next Level и два под бранда Top Fit, като те бяха придобити и така навлезе и в полето на клубовете.

От компанията, предлагаща картите MultiSport, логично не се съгласиха с твърденията на част от спортните зали, че правят ценови дъмпинг. "Има ясни ценови правила. В никакъв случай не мога да ги определя като дъмпингови и това се доказва от финансовия ни резултат за 2018 г., заяви Цветан Иванов, управител на българското дружество "Бенефит системс България".

Печалбата за 2018 г. е 544 хил. лв., при натрупана загуба от предходни години 2.2 млн. лв. И плановете за 2019 г. са за ръст на печалбата." Като Иванов допълва, че дружеството не е ползвало помощ от компанията майка повече от година и започва да изплаща заемите си към нея и се надява да ги върне за 2-3 години.

По отношение на обвинението в монопол той припомни, че на пазара вече има четири играча, а целта на тяхната компания е да даде избор на хората да пробват различни видове спорт.

"Основната ни цел е да направим спорта достъпен. И същевременно да не нарушаваме интересите на партньорите ни. Ако няма спортни обекти, нашите ползватели няма да има къде да спортуват, така че нашият интерес не е в посока да няма спортни обекти, а, напротив, да ги развиваме, казва още той. Стремим се да отговаряме на очакванията на партньорите, като местата, където не сме успели да отговорим, са единици. Няма случай на намаляване на цени в последните 6 месеца. И да има, са 1-2 за отделни обекта, но не мога да се сетя за такъв сценарий", каза още той.

Капитал #33

Текстът е част от новия брой на "Капитал". В него ще видите още:

  • Защо тол системата закъсня с година
  • Пазарът на спортни карти у нас расте
  • Българската база на Антарктида ще има нова сграда

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 1706 прочитания

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 1288 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сателитите на Илън Мъск

Сателитите в ниска и много ниска орбита са нова възможност, която има потенциала да преобърне целия комуникационен сектор.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата