С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 25 авг 2019, 12:25, 2636 прочитания

Следващата революция в придвижването: електрическите миниколи

Скутерите и електрическите велосипеди са полулярни сега, но лесно могат да бъдат изместени заради недостатъците си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Днес една от най-горещите теми е тази за микромобилността. Става въпрос за тези супермалки скутерчета и електрически велосипеди, които срещаме все по-често по улиците. Удобни и (където е възможно) енергийно и пространствено ефикасни, сега те са "новото допълнение" на пътя. Не за всички това обаче е нещо хубаво - срещат се много критики относно къде биват оставяни (или по-скоро зарязвани), възникват и проблеми, свързани с безопасността като безотговорното шофиране или големия шанс някой да падне от толкова малко превозно средство.

Първо бяха скутерите


Въпреки това енергийната и пространствена ефективност, която имат, е несравнима с тази на леките и товарните автомобили, разказва Forbes. Типичният кик скутер изразходва само 18 вата на час за километър, докато електрическият автомобил използва 250 (или 170 на човек при средно натоварване на колата). А цялата система на нюйоркското метро (най-ефективната засега в САЩ) използва 150 вата на час на пътническа миля. Накратко казано, скутерът е осем пъти по-ефективен от най-доброто метро.

Не всичко обаче е цветя и рози - обикновено скутерите под наем са нискокачествени и имат кратък живот. А това значи, че хабят повече енергия само защото не са много издръжливи, а не заради това, че возят пътници. Друг проблем са препятствията по пътя и ниската култура по процеса за зареждането им. Всичко това трябва да се промени, за да се постигне нужната ефективност и устойчивост на бизнеса.

Скутерите имат и други недостатъци - те са подходящи за каране единствено в гъсто населените места и се използват само за къси разстояния. Това отчасти се дължи на ниската скорост, която поддържат, и отчасти на това, че всъщност излиза по-евтино да използваш услугите на Uber за определени разстояния. Не може да се каже, че скутерите са и безопасни, затова изискват използването на определени предпазни мерки. Каската е добра идея, но трудно би могла да се наложи.



И забравените миниколи

Има и едно друго понятие, което плахо навлиза в последно време r което може да промени културата на превозните средства. Това е минимобилността - или малките превозни средства, представляващи нещо средно между скутер и автомобил. Броят на колелата им варира между 2 и 4, като тяхна особеност е, че са много тесни - в едно платно могат да се съберат 2 или 3 от тях. Вътре може да се возят един или двама пътници, но при положение че са застанали един зад друг. Ако имат само две колела, миниколите могат да застават в изправено положение при паркиране.

В някои държави мотоциклетите и газовите скутери са най-популярният вид транспорт. Няколко компании вече са правили опити за минимобилни превозни средства, като някои все още са в производство - като Renault Twizzy, както и други, които са прототипи - Toyota iRoad, Nissan Land Glider или произвежданата от Commuter Cars Tango. Нито един модел от тях обаче не е успешен. За това си има и причина - не стават за основна кола. Могат да бъдат само втора или трета, въпреки че 80% от градските пътувания са несподелени.

Засега миниколите винаги са били произвеждани в малки количества (което прави цената им по-висока), защото са полезни единствено за това специфично (макар и популярно) единично придвижване. Техен бонус е, че лесно се паркират, а това е стимул за много потребители.

Ако бяха и "умни"...

Съвсем различно е обаче, ако тези миниколи са безпилотни и могат сами да се закарат до входната врата. Затова нека разгледаме и този вариант. Услуги като Uber са доказали, че когато едно нещо е евтино и удобно, лесно става популярно.

Минимобилните превозни средства ще консумират повече енергия и пространство от скутерите, но със сигурност в пъти по-малко от големите автомобили. И все пак 5 от тях ще заемат мястото на един седан, каран от един човек. А това е сериозно предимство.

Миниколите осигуряват комфорт на всички независимо от физическото им състояние. Те биха били удобни и за инвалиди. На първо място са затворени - не зависят от метеорологичните условия, а ако се задвижват чрез електрическа енергия, ще са безшумни и няма да замърсяват градовете. Идеални са за пътуване в центъра, както и за по-дълги разстояния. При подходяща инфраструктура техните опции биха се увеличили още повече.

Днешното общество свързва големия и луксозен автомобил с богат човек, а бедният - с по-малък. Но днес т.нар богати са готови да изхвърлят скъпата си кола, стига да избягват задръстванията, които често се получават в тунели или надлези. Миниколите например имат огромно предимство тук - могат да се разминават по-лесно и по-бързо и не изискват голяма широчина.

Ако си представим, че имаме тази алтернатива, и добавим това, че са модерни и имат възможност да се движат на ток, популярността им няма да закъснее. Очертава се това да е следващата транспортна революция.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

"Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба 1 "Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба

Най-осезаемо е повишението в средния приход на потребител

12 ное 2019, 939 прочитания

Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара

Компанията ще инвестира свежия капитал в разрастване на екипа

12 ное 2019, 681 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Лидерът в минната индустрия BHP изплаща рекордни дивиденти

Компанията увеличава печалбата си след няколко трудни години

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10