Следващата революция в придвижването: електрическите миниколи
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Следващата революция в придвижването: електрическите миниколи

Минимобилните превозни средства консумират повече енергия и пространство от скутерите, но със сигурност в пъти по-малко от големите автомобили

Следващата революция в придвижването: електрическите миниколи

Скутерите и електрическите велосипеди са полулярни сега, но лесно могат да бъдат изместени заради недостатъците си

3118 прочитания

Минимобилните превозни средства консумират повече енергия и пространство от скутерите, но със сигурност в пъти по-малко от големите автомобили

© Toyota


Днес една от най-горещите теми е тази за микромобилността. Става въпрос за тези супермалки скутерчета и електрически велосипеди, които срещаме все по-често по улиците. Удобни и (където е възможно) енергийно и пространствено ефикасни, сега те са "новото допълнение" на пътя. Не за всички това обаче е нещо хубаво - срещат се много критики относно къде биват оставяни (или по-скоро зарязвани), възникват и проблеми, свързани с безопасността като безотговорното шофиране или големия шанс някой да падне от толкова малко превозно средство.

Първо бяха скутерите

Въпреки това енергийната и пространствена ефективност, която имат, е несравнима с тази на леките и товарните автомобили, разказва Forbes. Типичният кик скутер изразходва само 18 вата на час за километър, докато електрическият автомобил използва 250 (или 170 на човек при средно натоварване на колата). А цялата система на нюйоркското метро (най-ефективната засега в САЩ) използва 150 вата на час на пътническа миля. Накратко казано, скутерът е осем пъти по-ефективен от най-доброто метро.

Не всичко обаче е цветя и рози - обикновено скутерите под наем са нискокачествени и имат кратък живот. А това значи, че хабят повече енергия само защото не са много издръжливи, а не заради това, че возят пътници. Друг проблем са препятствията по пътя и ниската култура по процеса за зареждането им. Всичко това трябва да се промени, за да се постигне нужната ефективност и устойчивост на бизнеса.

Скутерите имат и други недостатъци - те са подходящи за каране единствено в гъсто населените места и се използват само за къси разстояния. Това отчасти се дължи на ниската скорост, която поддържат, и отчасти на това, че всъщност излиза по-евтино да използваш услугите на Uber за определени разстояния. Не може да се каже, че скутерите са и безопасни, затова изискват използването на определени предпазни мерки. Каската е добра идея, но трудно би могла да се наложи.

И забравените миниколи

Има и едно друго понятие, което плахо навлиза в последно време r което може да промени културата на превозните средства. Това е минимобилността - или малките превозни средства, представляващи нещо средно между скутер и автомобил. Броят на колелата им варира между 2 и 4, като тяхна особеност е, че са много тесни - в едно платно могат да се съберат 2 или 3 от тях. Вътре може да се возят един или двама пътници, но при положение че са застанали един зад друг. Ако имат само две колела, миниколите могат да застават в изправено положение при паркиране.

В някои държави мотоциклетите и газовите скутери са най-популярният вид транспорт. Няколко компании вече са правили опити за минимобилни превозни средства, като някои все още са в производство - като Renault Twizzy, както и други, които са прототипи - Toyota iRoad, Nissan Land Glider или произвежданата от Commuter Cars Tango. Нито един модел от тях обаче не е успешен. За това си има и причина - не стават за основна кола. Могат да бъдат само втора или трета, въпреки че 80% от градските пътувания са несподелени.

Засега миниколите винаги са били произвеждани в малки количества (което прави цената им по-висока), защото са полезни единствено за това специфично (макар и популярно) единично придвижване. Техен бонус е, че лесно се паркират, а това е стимул за много потребители.

Ако бяха и "умни"...

Съвсем различно е обаче, ако тези миниколи са безпилотни и могат сами да се закарат до входната врата. Затова нека разгледаме и този вариант. Услуги като Uber са доказали, че когато едно нещо е евтино и удобно, лесно става популярно.

Минимобилните превозни средства ще консумират повече енергия и пространство от скутерите, но със сигурност в пъти по-малко от големите автомобили. И все пак 5 от тях ще заемат мястото на един седан, каран от един човек. А това е сериозно предимство.

Миниколите осигуряват комфорт на всички независимо от физическото им състояние. Те биха били удобни и за инвалиди. На първо място са затворени - не зависят от метеорологичните условия, а ако се задвижват чрез електрическа енергия, ще са безшумни и няма да замърсяват градовете. Идеални са за пътуване в центъра, както и за по-дълги разстояния. При подходяща инфраструктура техните опции биха се увеличили още повече.

Днешното общество свързва големия и луксозен автомобил с богат човек, а бедният - с по-малък. Но днес т.нар богати са готови да изхвърлят скъпата си кола, стига да избягват задръстванията, които често се получават в тунели или надлези. Миниколите например имат огромно предимство тук - могат да се разминават по-лесно и по-бързо и не изискват голяма широчина.

Ако си представим, че имаме тази алтернатива, и добавим това, че са модерни и имат възможност да се движат на ток, популярността им няма да закъснее. Очертава се това да е следващата транспортна революция.


1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK