Следващата революция в придвижването: електрическите миниколи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Следващата революция в придвижването: електрическите миниколи

Минимобилните превозни средства консумират повече енергия и пространство от скутерите, но със сигурност в пъти по-малко от големите автомобили

Следващата революция в придвижването: електрическите миниколи

Скутерите и електрическите велосипеди са полулярни сега, но лесно могат да бъдат изместени заради недостатъците си

3211 прочитания

Минимобилните превозни средства консумират повече енергия и пространство от скутерите, но със сигурност в пъти по-малко от големите автомобили

© Toyota


Днес една от най-горещите теми е тази за микромобилността. Става въпрос за тези супермалки скутерчета и електрически велосипеди, които срещаме все по-често по улиците. Удобни и (където е възможно) енергийно и пространствено ефикасни, сега те са "новото допълнение" на пътя. Не за всички това обаче е нещо хубаво - срещат се много критики относно къде биват оставяни (или по-скоро зарязвани), възникват и проблеми, свързани с безопасността като безотговорното шофиране или големия шанс някой да падне от толкова малко превозно средство.

Първо бяха скутерите

Въпреки това енергийната и пространствена ефективност, която имат, е несравнима с тази на леките и товарните автомобили, разказва Forbes. Типичният кик скутер изразходва само 18 вата на час за километър, докато електрическият автомобил използва 250 (или 170 на човек при средно натоварване на колата). А цялата система на нюйоркското метро (най-ефективната засега в САЩ) използва 150 вата на час на пътническа миля. Накратко казано, скутерът е осем пъти по-ефективен от най-доброто метро.

Не всичко обаче е цветя и рози - обикновено скутерите под наем са нискокачествени и имат кратък живот. А това значи, че хабят повече енергия само защото не са много издръжливи, а не заради това, че возят пътници. Друг проблем са препятствията по пътя и ниската култура по процеса за зареждането им. Всичко това трябва да се промени, за да се постигне нужната ефективност и устойчивост на бизнеса.

Скутерите имат и други недостатъци - те са подходящи за каране единствено в гъсто населените места и се използват само за къси разстояния. Това отчасти се дължи на ниската скорост, която поддържат, и отчасти на това, че всъщност излиза по-евтино да използваш услугите на Uber за определени разстояния. Не може да се каже, че скутерите са и безопасни, затова изискват използването на определени предпазни мерки. Каската е добра идея, но трудно би могла да се наложи.

И забравените миниколи

Има и едно друго понятие, което плахо навлиза в последно време r което може да промени културата на превозните средства. Това е минимобилността - или малките превозни средства, представляващи нещо средно между скутер и автомобил. Броят на колелата им варира между 2 и 4, като тяхна особеност е, че са много тесни - в едно платно могат да се съберат 2 или 3 от тях. Вътре може да се возят един или двама пътници, но при положение че са застанали един зад друг. Ако имат само две колела, миниколите могат да застават в изправено положение при паркиране.

В някои държави мотоциклетите и газовите скутери са най-популярният вид транспорт. Няколко компании вече са правили опити за минимобилни превозни средства, като някои все още са в производство - като Renault Twizzy, както и други, които са прототипи - Toyota iRoad, Nissan Land Glider или произвежданата от Commuter Cars Tango. Нито един модел от тях обаче не е успешен. За това си има и причина - не стават за основна кола. Могат да бъдат само втора или трета, въпреки че 80% от градските пътувания са несподелени.

Засега миниколите винаги са били произвеждани в малки количества (което прави цената им по-висока), защото са полезни единствено за това специфично (макар и популярно) единично придвижване. Техен бонус е, че лесно се паркират, а това е стимул за много потребители.

Ако бяха и "умни"...

Съвсем различно е обаче, ако тези миниколи са безпилотни и могат сами да се закарат до входната врата. Затова нека разгледаме и този вариант. Услуги като Uber са доказали, че когато едно нещо е евтино и удобно, лесно става популярно.

Минимобилните превозни средства ще консумират повече енергия и пространство от скутерите, но със сигурност в пъти по-малко от големите автомобили. И все пак 5 от тях ще заемат мястото на един седан, каран от един човек. А това е сериозно предимство.

Миниколите осигуряват комфорт на всички независимо от физическото им състояние. Те биха били удобни и за инвалиди. На първо място са затворени - не зависят от метеорологичните условия, а ако се задвижват чрез електрическа енергия, ще са безшумни и няма да замърсяват градовете. Идеални са за пътуване в центъра, както и за по-дълги разстояния. При подходяща инфраструктура техните опции биха се увеличили още повече.

Днешното общество свързва големия и луксозен автомобил с богат човек, а бедният - с по-малък. Но днес т.нар богати са готови да изхвърлят скъпата си кола, стига да избягват задръстванията, които често се получават в тунели или надлези. Миниколите например имат огромно предимство тук - могат да се разминават по-лесно и по-бързо и не изискват голяма широчина.

Ако си представим, че имаме тази алтернатива, и добавим това, че са модерни и имат възможност да се движат на ток, популярността им няма да закъснее. Очертава се това да е следващата транспортна революция.

Днес една от най-горещите теми е тази за микромобилността. Става въпрос за тези супермалки скутерчета и електрически велосипеди, които срещаме все по-често по улиците. Удобни и (където е възможно) енергийно и пространствено ефикасни, сега те са "новото допълнение" на пътя. Не за всички това обаче е нещо хубаво - срещат се много критики относно къде биват оставяни (или по-скоро зарязвани), възникват и проблеми, свързани с безопасността като безотговорното шофиране или големия шанс някой да падне от толкова малко превозно средство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK