Електрическите тротинетки Lime започват работа в София от днес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Електрическите тротинетки Lime започват работа в София от днес

Lime

Електрическите тротинетки Lime започват работа в София от днес

Компанията ще ги отдава под наем чрез приложение

Йоан Запрянов
19407 прочитания

Lime

© Lime


Най-голямата компания за споделени електрически тротинетки в света Lime започва работа в София от днес. Превозните средства, които нашумяха през последната година, ще могат да бъдат ползвани чрез мобилно приложение, в което вече може да се види картата на местата, откъдето могат да се взимат и оставят тротинетките. Отключването на тротинетка струва 1.50 лв., а след това цената е 30 стотинки на минута. Всяка от тротинетките ще бъде с ограничена максимална скорост до 20 км/ч.

Първоначално фирмата се очакваше да обяви дейността си през пролетта, но решението бе забавено. Една от причините за това са и опитите за регулация от страна на общината, след като вече станаха редица инциденти с частни тротинетки, основно защото все още е неясно къде е мястото на тротинетките на пътя.

Начало и в София

"В София започваме с по-малък брой тротинетки. Това, което мога да кажа, е, че ще бъдат поне 150", коментира пред "Капитал" мениджърът операции на Lime Тамаш Тот, който отговаря за разрастването към София, след като преди това е работил по започването на бизнеса на Lime в Будапеща и Букурещ.

Освен Lime през септември в същия сектор трябва да започне работа и българската Hobo, както и трети играч, който още не е обявил официално намеренията си. Рязкото навлизане на компаниите, както и големият брой собственици на електрически тротинетки повдига въпроса дали София разполага с нужната инфраструктура, след като от години имаше оплаквания от страна на пешеходци и велосипедисти, че столицата е град предимно за коли.

"София има много велоалеи, което е добро начало. Всичко е добре разделено, паркирането е уредено. Не виждам София като град с лоша инфраструктура или предизвикателство за Lime", казва Тот.

Голямата цел - по-малко коли

Голямата цел не само на Lime, но и останалите компании, които отдават електрически тротинетки през приложение, е една и съща - по-малко автомобили в града. Заради високата скорост, която тротинетките могат да развиват обаче, както и малкото на брой и тесни велоалеи в града новите превозни средства могат да се окажат също проблем, особено за пешеходците. Тротинетките на Lime, които се правят специално за фирмата, ще бъдат с ограничение 20 км/ч, но други могат да достигнат 30 км/ч. Често те се карат върху тротоарите и се стига до инциденти.

Lime няма да има офис в София, но ще има складове и сервизи за тротинетки, както и екип (Juicers), който да отговаря за зареждането им, прибирането на тези, които не са в изправност, и т.н. "На практика ще имаме местен екип, сред който няма да има мениджъри. Имаме също и големи ванове, които обикалят градовете, за да събират тротинетките, ако има нужда от това", казва Тот.

Тамаш Тот, мениджър операции в Lime

Lime е най-добре наложена в Западна Европа, където инфраструктурата е много по-добре оптимизирана за електрически тротинетки. София е оптимизирана преди всичко за коли. Проблем ли е инфраструктурата тук за вас?

- София има много велоалеи, което е добро начало. Аз съм от Будапеща, където започнахме работа през май. Там имаме добра инфраструктура, но не толкова зони за колела и пешеходци. Или пък Букурещ, където велоалеи на практика не съществуват. Хората карат по тротоара, там се паркират и коли и, изглежда, малко хора ги интересува. Тук в София аз виждам, че вече имате велоалеи, че всичко е добре разделено, паркирането е уредено. Не виждам София като град с лоша инфраструктура или предизвикателство.

Смятате ли, че ще има достатъчно пазар в София за вас и конкурентните компании?

- Да, защото София не е само центърът. Например смятам, че ще има голямо търсене в Бизнес парка и въобще на всички места, където има голям трафик и трябва да се намали броят на колите. Както казах, ние сме тук, за да решим конкретен проблем, и всички работим с една цел.

Най-голямата компания за споделени електрически тротинетки в света Lime започва работа в София от днес. Превозните средства, които нашумяха през последната година, ще могат да бъдат ползвани чрез мобилно приложение, в което вече може да се види картата на местата, откъдето могат да се взимат и оставят тротинетките. Отключването на тротинетка струва 1.50 лв., а след това цената е 30 стотинки на минута. Всяка от тротинетките ще бъде с ограничена максимална скорост до 20 км/ч.

Първоначално фирмата се очакваше да обяви дейността си през пролетта, но решението бе забавено. Една от причините за това са и опитите за регулация от страна на общината, след като вече станаха редица инциденти с частни тротинетки, основно защото все още е неясно къде е мястото на тротинетките на пътя.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    id_1 avatar :-P
    !D !калпав е новия вид Дневник!

    Че за двама дори за трима и семейно да не говорим то излиза луксозно такси.
    Проста сметка:
    10 мин.=10 лв,за двама
    или 20лв. семейно
    Успеха е гарантиран

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "!D !калпав е новия вид Дневник!":

    "Отключването на тротинетка струва 1.50 лв., а след това цената е 30 стотинки на минута". За цената на автобусен билет ще изминеш 3 км с тротинетката.

  • 3
    falkoneti avatar :-|
    falkoneti

    Тази цена не я прави алтернатива на транспорта а средство за забавление.

  • 4
    id_1 avatar :-P
    !D !калпав е новия вид Дневник!

    До коментар [#2] от "cinik":
    Три километра ако движим на пистата София Аеропрт.
    Иначе 10 мин.в София е преседяваш по светофарите за километър.Онзи 'вълшебник'-Крусев да се Св..."споменава" името му направи едни бутони да та пешеходеца да не смущава - Властелините на града/тенекийте на колела/.По-удобно от кОлето нЕма по местния стандарт.
    Да не говорим колко тарикатски цялата власт ползва обществен ресурс за личен лукс , паркира си 'превъзхосдтвото' по цял ден на далавера и вечерта кралски се оттеглят в подножието на планината.Та с тротинетката доста лабиринт-иране ще има около паркираните 'достойснтва'

  • 5
    chichka avatar :-|
    chichka

    Приемам залози... колко потрошени и загинали ще има за месец с новите тротинетки!

  • 6
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#5] от "chichka":

    При тия цени... няма да са много

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#5] от "chichka":

    Докато свикнат всички участници в движението. Но това е бъдещето. Ако не с наети, то с лични. Цените падат стремглаво.

  • 8
    iavorski avatar :-|
    iavorski

    Spark e по-евтин?!?!?!

  • 9
    finland avatar :-|
    Finland

    До коментар [#2] от "cinik":

    Много трябва да се внимава в началото https://www.theguardian.com/uk-news/2019/jul/13/tv-presenter-emily-hartridge-dies-in-scooter-crash

    https://www.youtube.com/watch?v=RrxanhkFrio

  • 10
    dnevniklive avatar :-|
    dnevniklive

    Не разбирам защо таксуват на минута. Така насърчават хората да се движат по-бързо, а от там и инцидентите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK