Какво научиха авиокомпаниите от NASA
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво научиха авиокомпаниите от NASA

Всички технологии като GPS и WiFi, които пътническите авиокомпании заимстваха от NASA

Какво научиха авиокомпаниите от NASA

Превозвачите използват космическите технологии, които улесняват полетите

2638 прочитания

Всички технологии като GPS и WiFi, които пътническите авиокомпании заимстваха от NASA

© Reuters


През 2019 г. се навършиха 50 години от историческото кацане на Луната. Годишнината е повод да си припомним интересните връзки между авиокомпаниите и Американската аерокосмическа агенция NASA и общото между обикновения полет и космическите технологии, пише Financial Times.

WiFi

WiFi на борда на пътническите самолети е сравнително нова технология, която променя цялото пътуване. Въпреки това пилотите от години имат достъп до WiFi. Мрежата на самолетите е възможна благодарение на връзката между спътниците с антени, разположени в задната част на самолета. Пилотите я използват за връзка с инженери и други, до които изпращат текстови съобщения. Освен това те получават и обновени метеорологични прогнози и информация за обстановката на летищата.

Освен това пилотите имат и достъп до сателитна телефонна линия - Batphone, която използват, за да се свържат с доктор, ако възникне проблем с някой от пътниците. При самолетите Boeing 787 има възможност телефонът да се използва и от кабинния екипаж или от пътник с медицинско образование, който директно да разговаря с лекар.

GPS навигация

GPS навигацията, разбира се, също зависи от сателитите. По-интересна обаче е инерционната навигация, която всъщност е разработена по време на мисиите Apollo. Тя се използва и в обикновените пътнически самолети и служи за избиране на най-правилния маршрут при преминаване през облаци. Чрез тази навигация може още да се отчете местоположението на самолета, без да се разчита на външни фактори, като сателити например. Това се случва, като се анализират данните от последното местоположение и изминатото разстояние.

CRM

Друга разработена от NASA технология е CRM, или Crew Resource Management. Тя е създадена в края на 70-те години и за разлика от предишните тя се фокусира върху "човешкия фактор", а именно екипния дух и личностните качества, необходими за летателния екипаж. Днес обучението по CRM е едно от най-важните части в двегодишния пилотски курс.

Space-Based ADS-B

Space-Based ADS-B е технология, която позволява на повече самолети да летят по оптимизирани маршрути, при по-ефективни скорости и надморска височина, като по този начин се намалява разходът на гориво средно с 600 кг на полет. Това показват данните на британската компания NATS, предоставяща навигационна техника за самолети.


1 коментар
  • 1
    messera avatar :-?
    Willy Messerschmitt

    Странно ама всички нововъведения в света на авияцията,насочването,навигацията и....идват от Запада и основно от САЩ!Къде е самая передовая ....?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK