С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 24 авг 2019, 12:15, 2343 прочитания

Какво научиха авиокомпаниите от NASA

Превозвачите използват космическите технологии, които улесняват полетите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 2019 г. се навършиха 50 години от историческото кацане на Луната. Годишнината е повод да си припомним интересните връзки между авиокомпаниите и Американската аерокосмическа агенция NASA и общото между обикновения полет и космическите технологии, пише Financial Times.

WiFi


WiFi на борда на пътническите самолети е сравнително нова технология, която променя цялото пътуване. Въпреки това пилотите от години имат достъп до WiFi. Мрежата на самолетите е възможна благодарение на връзката между спътниците с антени, разположени в задната част на самолета. Пилотите я използват за връзка с инженери и други, до които изпращат текстови съобщения. Освен това те получават и обновени метеорологични прогнози и информация за обстановката на летищата.

Освен това пилотите имат и достъп до сателитна телефонна линия - Batphone, която използват, за да се свържат с доктор, ако възникне проблем с някой от пътниците. При самолетите Boeing 787 има възможност телефонът да се използва и от кабинния екипаж или от пътник с медицинско образование, който директно да разговаря с лекар.

GPS навигация



GPS навигацията, разбира се, също зависи от сателитите. По-интересна обаче е инерционната навигация, която всъщност е разработена по време на мисиите Apollo. Тя се използва и в обикновените пътнически самолети и служи за избиране на най-правилния маршрут при преминаване през облаци. Чрез тази навигация може още да се отчете местоположението на самолета, без да се разчита на външни фактори, като сателити например. Това се случва, като се анализират данните от последното местоположение и изминатото разстояние.

CRM

Друга разработена от NASA технология е CRM, или Crew Resource Management. Тя е създадена в края на 70-те години и за разлика от предишните тя се фокусира върху "човешкия фактор", а именно екипния дух и личностните качества, необходими за летателния екипаж. Днес обучението по CRM е едно от най-важните части в двегодишния пилотски курс.

Space-Based ADS-B

Space-Based ADS-B е технология, която позволява на повече самолети да летят по оптимизирани маршрути, при по-ефективни скорости и надморска височина, като по този начин се намалява разходът на гориво средно с 600 кг на полет. Това показват данните на британската компания NATS, предоставяща навигационна техника за самолети.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ЕVN инвестира 23 млн. лв. в пловдивската топлофиакция ЕVN инвестира 23 млн. лв. в пловдивската топлофиакция

Целта е до 2021 г. да бъде увеличена топлинната мощност със 100 мегавата

19 ное 2019, 521 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Компанията на Ли Кашин купува най-голямата британска верига пъбове Greene King за 5.6 млрд. долара

Най-богатият човек в Хонконг придобива 3100 заведения, пивоварна и хотели в Англия, Уелс и Шотландия

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10