С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 30 авг 2019, 12:17, 7500 прочитания

Войната на капките за нос

Продуктите срещу хрема са един от малкото сегменти, които бележат двуцифрен ръст в продажбите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Продажбите на този пазар достигат 42.5 млн. лв. годишно, като за периода юни 2018 г. - юни 2019 г. той расте с 12%.
  • В борбата с хремата в България се конкурират 197 продукта.
  • Polpharma, която продава най-много опаковки капки, обвини Walmark за заблуждаваща реклама на нов продукт.
Течащият нос е масов и целогодишен проблем, с който милиони българи се борят с помощта на всички възможни продукти на фармацевтичната индустрия. Това показват данните за пазара на капки и спрейове за нос на световната маркетингова компания IQVIA. За периода от юни 2018 до юни тази година аптеките са продали 6.2 млн. опаковки от 197 различни вида продукти срещу хрема. Така пазарът само на капки и спрейове за нос достига 42.5 млн. лв. (12% годишно увеличение), което прави сегмента на борба с хремата един от малкото с двуцифрен ръст във фармацевтичния сектор.

Зад увеличените продажби се крият не особено приятни фактори като мръсния въздух и алергиите, които превръщат ринита в целогодишно изживяване. Има и много малък сегмент клиенти на аптеките, които ползват продуктите за всекидневна хигиена и за предпазване от вирусите и бактериите. Състезанието за клиенти доведе и до жалба срещу реклама на конкурентен продукт в Комисията за защита на конкуренцията. Полската Polpharma, която продава най-много опаковки капки, обвини чешката Walmark за заблуждаваща реклама на нов продукт. Тази практика не е често срещана във фармацевтичния сектор. И тъй като антимонополният орган разглежда подробно съдържанието на медикаментите и рекламата, а на този пазар се продават изцяло продукти без рецепта, които имат право да се рекламират свободно, целият бранш проследи с интерес първото дело по казуса.


Битка срещу хремата

Продажбите само на лекарства срещу хрема без рецепта са на обща стойност 33.1 млн. лв. за периода юни 2018 - юни 2019 г. За вниманието на клиентите се конкурират 54 вида капки за нос, които са регистрирани като лекарства без рецепта, като най-популярните 10 продукта (виж таблицата) акумулират 87% от продажбите в стойност и 88% като брой продадени опаковки. Лидер на пазара са капките и геловете за хрема на Polpharma - над 1.7 млн. опаковки за 3.7 млн. лв. На първо място по продажби в стойност е "Муконазал плюс" на Sanofi с продажби за 6.2 млн. лв. и 634 хил. опаковки, което е второ място по продажби в бройки. Продуктите срещу хрема най-често са на цени между 2 и 8 лв., но има и много капки и спрейове над този ценови коридор.

От първите 10 най-продавани лекарства срещу хрема шест съдържат съставката ксилометазолинов хидрохлорид (виж таблицата). Останалите три лекарства имат подобен ефект. Капките за нос - лекарства, действат веднага след прилагането им и най-общо свиват кръвоносните съдове и "пресушават" носа.



Тъй като част от капките за нос нямат бебешки и детски формули, се е развил цял един сегмент на солеви разтвори за нос. Те действат по два начина – ако разтворът е по-слаб, той само втечнява носния секрет и чисти носа, ако е по-силен – пресушава хремата и убива вредните микроорганизми. "Силните" солени разтвори са предназначени само за възрастни. През миналата година от тези продукти са продадени близо 1 млн. опаковки за над 10 млн. лв., като такива продукти имат и световни фармацевтични концерни като Sanofi, Pfizer и Bayer. През последните години в този сегмент, доминиран от морската вода, се появиха множество спрейове и капки, в които са добавени билкови продукти, които образуват филм и допълнително предпазват носа от алергени и вируси. Екстракти от билки вече има и в част от класическите капки за нос - лекарства, с цел да омекотяват и предпазват от разраняване.

Има и още един сегмент – капки, спрейове и таблетки на растителна основа, които не са достигнали един милион лева като продажби.

Какво искат потребителите

"Течащият нос е подобен на болката – клиентът иска моментално решение на проблема и продуктът да бъде бърз, ефективен и безопасен. Ако става въпрос за антбиотик или кардиологичен продукт, потребителите биха се замислили за безопасността, но при капките за нос се търси моментално облекчение и съотношението е силно изтеглено в полза на ефективността", коментира Валентина Белчева, маркетинг директор "Лекарства без рецепта" в "Санофи - България", които са лидер в сегмента. Тя отбелязва, че компаниите дълги години ограмотяват пациентите, че активните съставки в капките за нос изискват приложение не повече от 5 дни, но според наблюденията им хората често подценяват нежеланите лекарствени реакции, които могат да се появят. Белчева посочи, че компаниите производители не търсят аналогия между капките за нос и разтворите с морска вода, тъй като действат по различен начин.

"При всички назални продукти, съдържащи фенилефрин или ксилометазолин, има привикване към действието на активното вещество. Приложението на лекарствени продукти от тази група не трябва да надвишава седмица без прекъсване поради опасност от поява на медикаментозен ринит", коментира Петър Велчев, бранд мениджър "Респираторно здраве" в GlaxoSmithKline, която има два бранда, включително и за деца, в топ 10 на най-продаваните капки - Vibrocil и Otrivin.

Деница Петкова, маркетинг мениджър на "Софарма трейдинг", които са вносители на продуктите на италианската Aboca, отбелязва, че на пазара на капки и спрейове за нос са се появили множество конкуренти на формулите ветерани на капките за нос. "Ксилометазолиновият хидрохлорид, който най-често се използва в класическите продукти, е изключително пристрастяващ – в един момент клиентите просто капят, за да дишат", казва тя и допълва, че стремежът на производителите през последните години е продуктите срещу хрема да включват натурални съставки, които едновременно предпазват от вируси, бактерии, дим, смог, полени, не дразнят лигавицата и не водят до пристрастяване.

"Пациентите не са пристрастени към ксилометазолина, а към дишането и отпушването на носа. Капките трябва да се използват пет дни и ако не помагат, да се търси друго решение, концентрация или комбинация", допълва и Сава Огнянов, изпълнителен директор на "Полфарма" .
Как да се откажа

"Препоръката ми е капки за нос да не се използват повече от 5-7 дни. Според клинично проучване, ако се ползват 30 дни, един час след прилагането им отокът на лигавицата се връща в състояние все едно не са използвани", коментира д-р Александър Гацов, специалист по отоларингология в "Аджибадем Сити клиник болница Токуда". Той съветва пациентите, които са ползвали дълго време капки за нос, да потърсят веднага лекарска помощ и да спрат употребата им.

"Първоначално трябва да започнат с промивки със солени разтвори. Повечето пациенти трудно се съгласяват, защото тази консервативна терапия не дава мигновени резултати и носът им остава частично запушен", казва д-р Гацов. Ако има оток, лекарите препоръчват и локални кортикостероидни капки, продукти за отбъбване, антиалергични продукти и др. Крайният вариант за справяне с разрастването на носната лигавица, предизвикано от капките за нос, са операциите. В единия случай се "обгарят" раковините на носа под обща упойка, в другия се намалява лигавицата с местна упойка. И двете операции са много болезнени. През миналата година НЗОК е платила 32.1 млн. лв. за операции в тази област на над 31 хил. души, като почти половината от тях имат проблеми, предизвикани от злоупотреба с капки за нос.

Вредно или натурално

Най-голямата компания в капките за нос като брой продадени опаковки - Polpharma, видя в рекламата на най-големия вносител на хранителни добавки Walmark опит за дискредитиране на продукта й, който съдържа най-често ползваното вещество в капките за нос – ксилометазолинов хидрохлорид, и заведе дело в КЗК за заблуждаваща реклама и недобросъвестна търговска практика.

През миналата година Walmark започва да налага продукта си "Синулан експрес Форте" чрез телевизионна реклама. В нея се посочва, че той съдържа натурални съставки. В края на рекламата в печат, оцветен в червено и с червени букви, е изписано "натурални съставки", а в средата - "Не съдържа ксилометазолинов хидрохлорид". Според Polpharma това въвежда потребителите в заблуда, че активната съставка ксилометазолинов хидрохлорид, която се съдържа в произвежданите от нея лекарства, е вредна и липсата й е предимство за потребителя.

От Walmark посочват, че само са искали да изтъкнат естествения произход на "Синулан", който не попада в една категория с лекарствата, защото е медицинско изделие и действието му е различно. Освен това двата бранда не могат да бъдат преки конкуренти, тъй като цената на "Ксилометазолин" е средно 2.30 лв., а "Синулан" струва 13.74 лв. КЗК разглежда подробно пазара, решава, че няма нарушение, и изтъква, че лекарствата с ксилометазолинов хидрохлорид са разрешени за употреба от лекарствената агенция и не могат да се считат за вредни.
Двете сблъскали се компании остават на мнението си отпреди процеса.
"През годините сме излъчвали ясни послания към клиентите с цел да им обясним ползите от нашите продукти. В конкретния случай рекламата не само не е заблуждаваща, а дава допълнителни разяснения, които да позволят хората да вземат информирано решение", казва Десислава Райчинова-Митева, управител на "Валмарк България".
Сава Огнянов, изпълнителен директор на "Полфарма", съобщи, че е обжалвал решението на КЗК. "Това не е битка между компании, а как да бъде поднесена рекламата. За мен е опасно да се сравняват продукти, които са лекарства, и такива, които не са. Пазарът ще расте, хората имат нужда от продукти на достъпна цена и с доказан ефект. Ксилометазолинът се използва по цял свят от възрастни и деца, той не е опасен и затова искахме тази реклама да бъде разгледана от КЗК", казва Огнянов. Той допълва, че рекламата не е повлияла върху продажбите на неговите продукти.
Топ-10 на най-продаваните капки за нос (в стойност):
Muconasal Plus
Xylometazolin
Otrivin
Vibrocil
Olynth
Nasic
Olynth Hydra
Cinnabsin
Xylogel
Vicks Sinex Aloe
По данни от компаниите

Капитал #35

Текстът е част от седмичния "Капитал". В броя ще видите още:

  • Нашествието на тротинетките
  • Бразилската политика и пожарите в Амазония
  • Какво е добре да се знае за виртуалните банки

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 1697 прочитания

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 1286 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Къщата на Красимир Гергов пак излиза за продажба, но на по-висока цена

Сградата на софийската улица "Оборище" този път се предлага от частен съдебен изпълнител за 11.4 млн. лв.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит