Полет със субсидия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Полет със субсидия

Полет със субсидия

15 млн. лв от бюджета ще бъдат насочени за субсидиране на чартъри в слабите месеци по Черноморието

Деница Ватева
6046 прочитания

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • - Премиерът Бойко Борисов обяви, че държавата е готова да даде 15 млн. лв. за подпомагане на туристически чартъри.
  • - Сумата ще важи за две години в "слабите" месеци по Черноморието, друг е въпросът, че договарянето за сезон 2020 е към края си. - Плюс на идеята е, че може да доведе нови клиенти, минус - че с парите на всички ще се субсидира конкретен частен сектор.

"Мога да ви обещая 10-15 млн. лв. за чартърните полети... Десет каза Горанов, от мен имате още пет -15.(...) Нашето правителство освен самолети, танкове и кораби - да пълним Черно море, може да очаквате да подпомогне туризма в тази му част. И да ви доведем от София до Варна магистралата." Думите са от изказване на премиера Бойко Борисов, който сряза лентата на нова многофункционална зала в курортния комплекс "Албена" и даде да се разбере, че дългогодишната идея да бъдат субсидирани туристическите чартъри има голям шанс скоро да бъде материализирана.

Новото обещание на Борисов обаче трябва да бъде облечено в конкретен проект. А той, изглежда, се бави - дотолкова, че е възможно да бъдат изпуснати договарянето и ранните записвания за следващия сезон. На този етап може да се каже единствено, че обмисляният механизъм ще е за полетите извън най-силните месеци за туризма, ще важи за две години и ще се прилага за Черноморието. Вероятно ще се ползва моделът на непряко подпомагане чрез национална реклама, популярен сред държавите в ЕС. А идеята вече събра и критики: резонен е въпросът защо държавата да подпомага определен частен бизнес.

Концепция с дълга история

Борисов заговори за субсидиите след реплика на председателя на борда на директорите на "Албена" Радосвет Радев. Той заяви, че туристическият бизнес не очаква от министър-председателя да води туристи, но "очакваме знак, с който да покажете на всички, че българският туризъм за българското правителство е точно толкова важен, колкото за вашите колеги", визирайки Гърция, Хърватия и други държави. Борисов отвърна, че през тази година България изведнъж е попаднала "в доста нелоялна конкуренция" заради стимулирането на чартърите от съседни държави и е необходимо сдружението на общините, туристическият бизнес и Министерството на туризма да изготвят план как да се помогне на сектора в тази посока.

Всъщност идеята съвсем не е нова и държавен стимул за чартърните полети до България бе обещаван от правителството още през 2015 г., но така и не бе реализиран. През тази година на фона на тежкия сезон по морето за него се заговори отново: първоначално през зимата по време на туристически форум с участието на премиерите на България и Русия, а впоследствие и от самото Министерство на туризма.

Пилотно на Черноморието

Ресорният министър Николина Ангелкова на няколко пъти заявява, че въпросният механизъм ще бъде представен скоро, но все още няма много информация какво точно ще представлява той. От отговори на ведомството до "Капитал" се разбира, че идеята е да се приложи пилотно за Черноморието, а впоследствие е възможно и да обхване и други курорти. Донякъде има логика - бизнесът по морето носи около 70% от всички приходи в сектора, които за миналата година се изчисляват на 8.4 млрд. лв. Целта е да се покрият сезоните през 2020 и 2021 г., а обсъжданият бюджет от 15 млн. лв. ще бъде само за този механизъм и ще е в допълнение на средствата за национална туристическа реклама, които годишно са над 10 млн. лв. Програмата с чартърите ще се прилага за месеците в крилата на сезона по морето - май, юни и септември, с цел той да се "удължи", тъй като в момента е заключен основно в два месеца: юли и август.

На този етап обаче няма яснота каква точно ще е схемата за подпомагане, нито какви ще са критериите за получаването на подобна помощ. От туристическото министерство съобщават, че "идеята на механизма е да се насърчи организираният туризъм чрез реклама, насочена към основните входящи пазари за страната ни според конкретните интереси на основните потребители на всеки пазар". Именно непряко субсидиране чрез реклама е най-често ползваният метод сред европейските държави, които искат да привлекат повече туристически чартъри (виж карето). В българския случай цел очевидно трябва да бъдат държави като Германия, Русия, Великобритания, централноевропейските държави като Полша и др., ако се говори за основните пазари.

Въпросът е, че ако правителството не се обедини бързо около конкретен проект, държавната помощ може да се окаже безсмислена за сезон 2020: традиционно в морския туризъм следващият сезон и полетните програми се договорят през лятото на предходния, а ключовите ранни записвания на някои от пазарите започват още през октомври.

Плюсове и минуси

Според Лъчезар Богданов от Института за пазарна икономика по-голям ефект би имало, ако се работи за по-голяма свързаност на България целогодишно и чрез редовни и нискотарифни авиолинии. Това би позволило да се развият и други ниши, включително и индивидуалните пътувания. Преди година нискотарифните авиопревозвачи увеличиха полетите си до морските курорти, но за лято 2019 Rayanair рязко сви полетната си програма до Бургас, оставайки само с три линии при 11 предходната година.

Някои анализатори са дори още по-крайни, според тях не е редно с парите на всички данъкоплатци да се подпомага един конкретен сектор.

Малък плюс на идеята е, че ако е насочена само към слабите месеци, тя наистина може да доведе до нови приходи и клиенти за така или иначе построените бетонни курорти по Черноморието. Негативите обаче, от друга страна, биха били, че субсидиите изкривяват сектора, най-малкото защото няма да достигат до всички в него. А и винаги стои въпросът кой изчисли, че допълнителните бюджетни средства ще донесат по-висока добавена стойност. С много малки изключения България рядко е ползвала по-гъвкави форми на национален маркетинг, въпреки че и в момента разполага с пари за промотиране на дестинацията и не е проблем дори да пренасочи част от тях за стимулиране на чартъри. Обикновено националната реклама се заключава в участие на международни изложения и реклами в медии в отделни държави. Дори и тази дейност обаче често е съпътствана със скандали и съмнения за ефективността й, включително заради създаването на спорни клипове, туристически лога, постни щандове за изложения и какво ли не. Същевременно общините събират туристическа такса, но с малки изключения не ползват тези средства за стимулиране на организирания туризъм въпреки периодичните призиви на бизнеса това да се случи. Дали сега ще има осезаема промяна в "българския" модел предстои да стане ясно съвсем скоро.

Какво правят другите държави

Практиката да се подпомага организираният туризъм се прилага от години в редица държави, основно в Средиземноморието. Много често освен за туристически полети важи и за круизни кораби. Пряко субсидиране на чартъри прилагат Турция, Египет и други държави, понякога чрез дотации за ползваните горива. Специално в съседна Турция, която българският сектор определя като един от най-сериозните си конкуренти, въведената субсидия за чартърен полет през 2016 г. бе увеличена на 6 хил. долара, след като туризмът се срина след поредица от терористични атаки. От тази година страната прилага нова система, според която дотациите се определят по скала между 1500 и 9 хил. долара за полет, като най-високите суми са за тези извън най-активните месеци. Има и допълнителни надбавки - например сумата нараства за самолети с над 150 места, както и за полети от определени държави, сред които Германия, Великобритания и др. При круизите схемата е малко по-различна, но на същия принцип: Турция изплаща субсидия между 25 и 45 долара за всеки доведен турист от круизен кораб, като сумата отново зависи от сезона и може да нарасне, ако се ползват по-малки пристанища. Южната ни съседка обаче не е част от ЕС и може да си позволи подобни субсидии, без да бъде разследвана за непозволена държавна помощ.

Другият много популярен начин, по който различни европейски държави и региони на практика непряко субсидират чартърните полети и организиран туризъм, е чрез маркетингови дейности - реклами на дестинацията в каталози, уебсайтове и други канали на всички големи туроператори, които реализират полети до конкретната държава. В доста случаи бюджетите се увеличават, ако туроператорът например разшири програмата си. Сходен модел се прилага и за привличането на нискотарифни авиокомпании в почти цяла Европа, като той бе тестван и в България: пловдивските общини преди време създадоха фонд, чрез който финансираха реклама в платформите на Rayanair, която пък стъпи на местното летище, а морските използваха модела и за летище Бургас.

Съществуват и друг тип програми за насърчаване на организирания туризъм: например програмата "+55" в Испания, при която правителството съфинансира процент от разходите за организиране на почивка на туристи над 55 години, които посещават курортите извън активния сезон. С други програми се съфинансират разходи за детски и младежки пътувания, прилагани на локално ниво в някои европейски държави.
Темата накратко
  • - Премиерът Бойко Борисов обяви, че държавата е готова да даде 15 млн. лв. за подпомагане на туристически чартъри.
  • - Сумата ще важи за две години в "слабите" месеци по Черноморието, друг е въпросът, че договарянето за сезон 2020 е към края си. - Плюс на идеята е, че може да доведе нови клиенти, минус - че с парите на всички ще се субсидира конкретен частен сектор.

"Мога да ви обещая 10-15 млн. лв. за чартърните полети... Десет каза Горанов, от мен имате още пет -15.(...) Нашето правителство освен самолети, танкове и кораби - да пълним Черно море, може да очаквате да подпомогне туризма в тази му част. И да ви доведем от София до Варна магистралата." Думите са от изказване на премиера Бойко Борисов, който сряза лентата на нова многофункционална зала в курортния комплекс "Албена" и даде да се разбере, че дългогодишната идея да бъдат субсидирани туристическите чартъри има голям шанс скоро да бъде материализирана.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    Повече ефект ще има субсидирането на редовни целогодишни и сезонни (мин. 6 месеца) полети до Варна и Бургас, а защо не и до Пловдив, защото България изостава именно в броя на индивидуалните туристи и точно там е скритият запас, чрез който туризмът може да нарасне. Редовните полети ще се ползват и от местното население и това от съседните области (вместо да летят от София, Букурещ и Истанбул), от бизнеса, емигрантите, чуждите студенти, съответно след като спре субсидирането, много от линиите ще бъдат добре разработени и ще продължат да съществуват, което не може да се каже за чартърните, зависещи изцяло от туроператорите.
    Но само субсидии не са достатъчни, нужни са и други мерки за удължаване на сезона, като например хотелите да работят задължително поне 6-7 месеца в годината, да разполагат с отопляеми външни басейни и пр. екстри, което ще намали и броя на хотелите от ниска категория и ще вдигне нивото на туризма, а с това и заплатите.
    Да се наблегне и на рекламата в Румъния и Украйна, откъдето с леки автомобили и организирано с автобуси могат да дойдат най-голям брой туристи извън топ сезона. Да се построи магистрала Черно море, както и продължение на север към Варна-Русе-Букурещ и Варна-Констанца-Одеса.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Израел предлага по 50-60 евро на докаран турист в зависимост от дестинацията. Същото може да направим и ние. И не би било непозволена държавна помощ защото ще е отворена към всяка авиокомпания.

    Друият инструмент е т.н. Рublic service obligation. ЕС е създал тази възможност за субсидиране на непечеливши маршрути. обявява се конкурс и която компания поиска най-малка субсидия за редовен целогодишен полет до съответната дестинация печели.

  • 3
    ruark avatar :-|
    ruark

    най дразнещото на черноморието са скъпите шезлонги и чадъри. това не е продукт а рекет. чадърите трябва да са междудругото. но това е най лесният начин за събиране на пари, тоест правене на бизнес. даже и баничарят прави продукт и се иска опит за направянето на баницата, продажбата и, купуване на продукти, наеми осигуровки, данъци и др.
    докато чадърите се купуват еднократно и всичко друго е рекет.
    плажната ивица трябва да е свободна и хотелите да стопанисват чадъри и плажове, както е на повечето места.
    Фрапиращ случай. Един приятел беше преди години с приятелката му мисля на слънчев бряг. седнали били на плажната ивица във водата, и дошъл някъв тип да им търси такса, при положение че не са си взели чадър. Чадърите били толкова близо до морето, че оня тип си помислил че притежава и водата..... без коментар повече.
    туриста се чувства рекетиран и излъгън и раздразнен. Той взима генерално решение че никога няма да ходи повече там и го прави.
    Няма да има силни сезони, докато не се сменят още поне едно поколение, Никоя държава е е прокопсала с мускулни и мутренски управляващи, понеже те не могът да създават бизнес, тоест продукт носещ облага на клиента. Във фитнесцентъра и анаболи не се учи бизнес туризъм а се учи да се гледа страшно и да се надуват мускули за да могът тези да изглеждат така все едно че ще се борят с тигри и крокодили.....


  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Ами успех! В Германия обсъждат налагане на данък върху нискотарифните полети. Ако почнем да субсидираме, ще пълним директно немския бюджет.

  • 5
    touroperator avatar :-|
    touroperator

    Поредната ялова идея на родното ни министерство на туризма.
    Странно е, че сериозна медия като Капитал не си зададе основния въпрос - как би се тълкувало от ЕС нерегламентираната държава помощ към конкретни тур оператори за определен вид туризъм като субсидиране на чартърни полети. Защото това беше изначално идеята.
    И ако тези 15 млн няма да са за субсидиране на чартъри (там санкциите от ЕС ни са в кърпа вързани), а за реклама, добре е да си зададем въпроса има ли смисъл да се наливат пари за реклама точно на този вид туризъм? Наистина ли някой смята, че отливът на туристи от традиционните ни пазари се дължи на липсата на реклама?

  • 6
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181


    До коментар [#] от "
    ruark
    ":

    Средната цена на шезлонг в България е 5-6 лева, на чадър пак толкова. Ако това е скъпо, то къде сме тръгнали да развиваме туризъм изобщо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK