С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 сеп 2019, 11:50, 7539 прочитания

Европейските електрически автомобили набират скорост

Нов доклад предвижда шесткратно увеличение на производството на електрически превозни средства в Европа до 2025 г., въпреки че китайските производители продължават да доминират в сектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ще се движи ли Европа с електрически коли скоро? Доклад на базираната в Брюксел неправителствена организация "Транспорт и околна среда" предвижда бум на производството на електрически автомобили на континента през следващите години. Въпреки това обаче лидер в индустрията остава Китай, а Европа значително изостава от азиатската страна.

Проучването предвижда производството да скочи шест пъти, за да достигне 4 млн. електрически или хибридни превозни средства до 2025 г. Днес те представляват около 4% от общото европейско производство на коли, но се очаква делът им да скочи значително през следващите шест години. През 2025 г. се очаква 9% от всички произведени автомобили на континента да са хибридни, а 13% - електрически.


Нова възможност за европейската индустрия

Докладът описва подробно инвестициите, направени от европейските производители на автомобили, стимулирани от промяната на регулациите. Според Reuters те планират да инвестират 145 млрд. долара за електрификация през следващите няколко години. Това би помогнало за увеличаване на броя на електрическите модели от днешните 80 на 333 през 2025 г.

Същевременно преходът към електрически автомобили е нова възможност за индустрията – очаква се 250 хил. работни места да бъдат създадени само във веригите за доставки на батерии. Не всички производители на автомобили са ангажирани в еднаква степен. Взимайки предвид настоящите проекти в електрическата мобилност, индустрията се очаква да бъде доминирана от Volkswagen, PSA, алианса Renault-Nissan и Daimler.



Въпросът е дали тези произведени в Европа превозни средства ще се движат по европейските пътища. Изследователите от "Транспорт и околна среда" смятат, че да. Електрическите автомобили се нуждаят от специфична инфраструктура, като мрежа за презареждане, каквато не всички страни притежават - особено по-слабо развитите страни. Но европейските фабрики няма да доставят на най-големия пазар за автомобили в света Китай. Чуждестранните производители на автомобили са задължени да работят с местни компании, ако искат да правят и продават автомобили в Китай.

Следователно инвестициите се очаква да произведат резултат, но междувременно продажбите на електрически автомобили в Европа все още не са значителни, докато Китай запазва водещата си позиция. Повече от половината от всички електрически автомобили в света са в Китай, тъй като запасите на страната почти се удвоиха между 2017 и 2018 г.

Разпределение на световния парк от електрически автомобили по страни, в %


Лидерът Китай

Господството на Китай в сектора не е случайно. Азиатският гигант провежда решителна и проактивна политика, която включва субсидии за купувачи, регистрационна квота за електрически превозни средства и електрификация на обществените и публичните паркове. Тази стратегия помогна да се създаде цял индустриален сектор за електрически превозни средства. Батериите са в основата на това - наслаждавайки се на достъпа си до редките метали, необходими за производството на батерии, Китай контролира над 60% от световния пазар.

Тази индустриална политика увеличи значително дела на електрическите превозни средства сред продажбите на нови автомобили в Китай. Европа от своя страна изостава значително – електрическите коли предствляват едва 2% от продажбите на нови автомобили в Германия, Франция и Великобритания. Норвегия е самотното изключение с 46%.

Електрическите превозни средства като дял от продажбите на нови автомобили, в %


Промяната на регламентите на ЕС, по-специално по-строгият лимит на въглеродни емисии, идващ през 2020 г., би трябвало да подкрепи продажбите на превозни средства с ниски емисии. По този начин публичната политика косвено насърчава електрическите автомобили, които не допринасят за отделянето на вредни емисии и замърсяването на въздуха за разлика от двигателите с вътрешно горене, работещи на бензин и дизел.

Нищо от това непременно не прави сектора чист. Като се има предвид процесът на изграждане (включващ местно замърсяване) и необходимостта от производство на електроенергия (евентуално невъзобновяема), електрическите автомобили са несъвършена алтернатива, която няма да реши по-фундаментални проблеми на личния автомобил като вид транспорт.

Статията е публикувана в рамките на проекта EDJNET, в който "Капитал" е партньор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България е 55-а от 132 държави по конкурентоспособност на талантите България е 55-а от 132 държави по конкурентоспособност на талантите

Начинът на живот дава предимство на страната, но проблем остава привличането на кадри, показва глобалният индекс GTCI

28 яну 2020, 712 прочитания

"Кауфланд България", "Лигна груп" и "Лидл България" взеха наградите на германската икономика "Кауфланд България", "Лигна груп" и "Лидл България" взеха наградите на германската икономика

Германско-българската камара връчва своите награди за 16-а поредна година

28 яну 2020, 1383 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Инвеститорите изтеглят милиарди от Великобритания заради страх от Brexit без сделка

Над 4 млрд. долара са напуснали Ситито от май досега

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10