С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 13 сеп 2019, 10:22, 3537 прочитания

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София планира да вложи 400 млн. лв.
  • С първата порция от 80 млн. лв. вече е изградена нова пещ в Пловдив.
  • След инвестицията производството и приходите ще се удвоят, а 75% от продукцията ще са за износ.
Като начало - инвестиция 80 млн. лв., за пет години - 400 млн. лв. Това е програмата на португалската BA Glass, която преди две години и половина купи българския производител на бутилки и буркани "Дружба стъкларски заводи" с фабрики в Пловдив и София. И в двете фабрики ще заработи по още една пещ, с което те ще удвоят производството си. Основното обновяване ще стане през следващите две години. А резултатът ще е оборот от почти 400 млн. лв. и продажби зад граница на 75% от стъклените съдове.

Първата нова пещ


BA Glass стана собственик на двата завода, след като през 2017 г. купи бизнеса със стъклен амбалаж на гръцката Yioula. Още тогава става ясно, че българската компания ще има нужда от ново оборудване - както за да покрие растящото търсене, така и за да замени машини, които са към края на експлоатационния си живот.

Първото такова подновяване беше направено в завода в Пловдив, който още от соцвреме е най-големият производител на бутилки и буркани в Югоизточна Европа. Там португалската компания инвестира 83 млн. лв. в няколко проекта, като основната част от средствата - близо 60 млн. лв., са използвани за нова пещ със 70% по-голям капацитет (120 хил. тона стъкло годишно) и четири автоматизирани поточни линии, където ще се произвеждат бирени бутилки. Към пещта има също инспектиращи машини, които проверяват качеството, палетизатори, както и автоматизирана линия за опаковане. Компанията изгради също нов филтър за вредни емисии (азотни и серни оксиди), който пречиства газовете от всички пещи на завода. Инвестиция е направена и в 10 хил. кв.м закрит склад за готова продукция. По предварителни данни още тази година производството ще нарасне от 330 на 340 хил. тона стъклени опаковки, но по-съществен ръст - 380 хил. тона, ще има през 2020 г., когато новата пещ ще работи цяла година.

Удвояване в София и Пловдив



Пак в Пловдив догодина ще бъде изградена втора нова пещ на мястото друга съществуваща, при което капацитетът й ще бъде удвоен. В завода в София, където в момента работи една пещ, ще бъде построена втора, с което производството ще нарасне двойно. Паралелно с това вървят инвестиции в складове, инфраструктура и други по-малки проекти. "Тази модернизация се прави за следващите 20 години, така че оборудването трябва да е наистина добро и да отчита ръста на пазара", казва главният изпълнителен директор на BA Glass Сандра Сантуш. Общата инвестиция се очаква да достигне близо 400 млн. лв. за срок от пет години, макар че основната част от средствата ще бъде вложена догодина и по-догодина. Финансирането се осигурява от няколко чужди и местни банки. Разчетите на компанията показват, че инвестицията трябва да се изплати за срок до 10 години.

Освен всичко останало модернизацията е решаваща и за производителността на заводите. "Това е един от проблемите в България. Ако не подобрим производителността, няма как да поемем поскъпването на електроенергията, въглеродните емисии и разходите за труд, а заплатите неизбежно ще се увеличават", каза Сантуш.

С автоматизирането на производството компанията вече има нужда и от работници с нови умения. Част от хората в Пловдив са преминали преквалификация, но немалка част не са успели да отговорят на новите изисквания и е трябвало да бъдат заменени. В същото време, освен че подобряват производителността, новите технологии са и начин да бъдат задържани работниците, които все по-рядко са готови да вършат тежка ръчна работа. С допълнителните инвестиции в двата завода през следващите години компанията ще има нужда и от още хора.

Стъкло с бъдеще

Инвестициите в компанията са естествено следствие от промяната на собствеността, след като BA Glass придоби бизнеса с амбалажно стъкло на гръцката Yioula. Това включваше както двата български завода, така и производството в Гърция и Румъния. Собственост на Yioula остана третият й завод в страната - производителят на домакинско стъкло "Ново стъкло" в Нови пазар. Самата сделка пък беше част от стратегията за растеж на BA Glass, която от няколко години активно прави придобивания и вече има 12 завода в Европа. "Търсехме възможности за придобивания в Югоизточна Европа, защото това беше единствената част от континента, където не присъствахме. Така че когато гръцките собственици решиха да продават, това за нас беше добра възможност да разширим пазарите си", каза Сантуш.

Първото, което новите собственици правят, е да проучат възможностите за растеж в региона. А такъв се оказва, че има, тъй като на Балканите се използва много по-малко стъкло, отколкото в Западна Европа, за сметка на пластмасовите опаковки (РЕТ). За това също има добра причина. "Обикновено стъклото е свързано с по-скъпи продукти, което означава, че държави, където доходите растат, са тези, където потреблението на стъкло ще расте. Такъв е случаят на България и Румъния", смята Сантуш.

Голяма част от продукцията все пак ще е за износ, тъй като българският пазар е малък и тук се продават едва около 30% от произведения амбалаж. Останалата част се изнася в над 30 страни, основно в ЕС, но не само.

Бързите ефекти

Инвестицията в Пловдив значително е подобрила енергийната ефективност на завода, като потреблението на енергоизточници (основно природен газ, както и електричество) е спаднало с 38-40%. Тъй като природният газ означава и повече въглеродни емисии, които рязко поскъпнаха последната година, при подмяната на пещите целта на компанията е те да използват повече ток, независимо че и неговата цена се очаква да расте.

Разширяването на производството в България ще доведе и до по-големи продажби. От около 200 млн. лв. оборот при сделката с Yioula, през следващите пет години португалските собственици очакват приходите да нараснат близо два пъти. Това ще направи българската компания една от най-големите в групата.

Още през 2018 г. "Би Ей глас България" отчете 12% по-големи продажби благодарение на подобрената ефективност и успя да отбележи нетна печалба от 37.3 млн. лв. след загуба 6.3 млн. лв. за 2017 г. По думите на Сантуш това до голяма степен е резултат от преструктуриране, след като като в компанията са се влели нейни по-малки дъщерни дружества (за скрап, опаковки и т.н.). През миналата година "Би Ей глас" отчете и значително по-малки загуби от обезценки, след като през 2017 г. отписа инвестиция за 41.4 млн. лв. в Ivaglass Manufacturers, чрез което преди държеше непряко "Ново стъкло".

От компанията очакват резултатите да продължат да се подобряват. Според председателя на борда на директорите на BA Glass Карлуш Морейра да Силва след планираните инвестиции продажбите ще нараснат с 40% и ще достигнат 360 млн. лв., а по-голямата част от тях - около 270 млн. лв., ще са от износ (75%).

"Първата година никога не се получават фантастични резултати", казва Сантуш. И добавя: "Тази година също няма да са фантастични, тъй като заради строителството пещта не работи два месеца. След като приключим инвестициите в края на следващата година обаче, резултатите ще се усетят."
Фамилната португалска група

Компанията Barbosa e Almeida е създадена от Раул да Силва Барбоса и Домингеш де Алмейда през 1912 г. като търговец на бутилки. През 1930 г. започва производство в Португалия, а в края на миналия век и в Испания. Разширението на групата извън Иберийския полуостров започва през 2012 г., когато придобива два завода в Полша. В момента BA Glass има 12 завода в 7 държави - Португалия (3), Испания (2), Полша (2), Германия (1), Гърция (1), България (2) и Румъния (1). Годишното й производство е над 8 млрд. стъклени съда, а клиентите й са в над 80 държави по света. За 2018 г. оборотът на групата е 854 млн. евро, като нараства с 50 млн. евро. Оперативната печалба е 173 млн. евро, а нетният резултат е 97 млн. евро. В групата работят около 3900 души. BA Glass е собственост на фамилиите Морейра да Силва и Силва Доменгуш, които контролират 100% от акциите чрез три компании.
Двете български фабрики

Компанията "Би Ей глас България", както от началото на миналата година се нарича бившата "Дружба стъкларски заводи", беше придобита от португалската група BA Glass в началото на 2017 г. Дружеството беше създадено след вливане на "Стинд" (София) в "Дружба" (Пловдив) при покупката на двете предприятия от гръцката Yioula в края на 90-те години на миналия век. В момента в "Би Ей глас България" работят около 700 души, от които 200 в София и 500 в Пловдив. Компанията продава около 30% от продукцията си на местния пазар, останалите 70% за износ в над 30 държави, основно в ЕС.

"Би Ей глас" вече е най-големият единичен производител на стъкло в България, след като турският гигант Sisecam раздели производството си в Търговище на три компании. Сумарно обаче техният оборот е 536 млн. лв., а от Sisecam обявяват, че са инвестирали 800 млн. евро от стъпването си в България преди 13 години.
Държавата тук не насърчава инвестициите, затова пък контролира цели сектори
Сандра Сантуш, главен изпълнителен директор на BA Glass

Как оценявате бизнес средата в България, какви са плюсовете и минусите?

- Все още се запознавам със средата, но, разбира се, икономическият растеж е много привлекателен, ако се сравни с други страни в Европа. Това означава, че тук има добър потенциал. Предимство в България е данъчната среда, макар че не това определя една инвестиция, тъй като данъците може да се променят. Ако погледнем Балканския регион, друг плюс за България е, че е част от ЕС - законите са подобни на тези в другите европейски страни, познати са ни, така че за една европейска компания е сравнително лесно да дойде тук и да прави бизнес. Трябва да се отчете също, че макар България да не е въвела еврото, левът е обвързан с единната европейска валута и курсът е фиксиран. Това е един от важните елементи, които взимаме предвид, когато правим инвестиция.

Като недостатък отчитаме, че няма финансова подкрепа от държавата за инвестиции като нашата, а това е жалко. Разбира се, не грантовете са причината една компания да инвестира, но това би помогнало. България вероятно е единствената от седемте държави, в които работим, където нямаме никаква подкрепа. Друг недостатък е, че макар че последните години икономиката се отваря, все още има сектори, които са силно контролирани от държавата. Добре би било например да има конкуренция за природния газ. Няма достатъчно конкуренция и при други суровини и материали, които не са контролирани от държавата, като пясък например. Има възможности за различни доставчици, но те все още не са се появили. Предполагам, че това ще се промени, но ще отнеме време.

Трудно ли се намират квалифицирани работници?

- България има добри човешки ресурси, но е много трудно да ги привлечеш, защото икономиката расте и всички търсят работници. Безработицата в момента е около 5%, което е нищо. И в Пловдив, и в София конкуренцията за хора е голяма, така че е трудно. В същото време все още доста хора напускат страната. Заплатите биха ги задържали и ние сме наясно, че те ще продължат да растат. Необходимо е обаче да расте и производителността, защото иначе няма да се получи балансът. Истината е, че днес в България заплатите на служителите вече са доста високи, ако се сравнят с други страни. Разбира се, не във всички сектори, но ако погледнем нашата компания, ние вече плащаме доста високи заплати. Специално в администрацията ни брутната заплата тук е малко под тази в Португалия, но нетната е по-висока, защото данъците са по-ниски.

Как очаквате да се развива индустрията напред?

- Тенденциите в бизнеса са различни на различните континенти, но като цяло са свързани с доходите. В страни и региони, където доходите растат, потреблението на стъкло се увеличава. За това много помага и тенденцията за устойчивост и заместване на пластмасовите опаковки. Тук стъклото се бори с кеновете и има региони, където те се налагат повече. В крайна сметка потребителят е този, който решава. Като цяло стъкларската индустрия е стара, така че не може да расте много бурно, но все пак ще продължи да расте. Има място за развитие.

Друга тенденция е консолидацията на индустрията. В миналото имаше много малки играчи, докато днес вече се вижда концентрация. Придобиванията, които правим, също са част от тази тенденция. Преди 20 години оборотът ни беше 100 млн. евро, днес е близо 1 млрд. евро и това е резултат основно от придобивания и увеличаване на капацитета. За мултинационалните клиенти това е добре, защото имат един доставчик навсякъде по света. За местните клиенти не мисля, че има голямо значение, но така или иначе тенденцията съществува и тя ще се запази.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Градус" ще разпредели междинен дивидент за 5.4 млн. лв. "Градус" ще разпредели междинен дивидент за 5.4 млн. лв.

Предложението трябва да бъде гласувано на извънредно общо събрание през октомври

15 сеп 2019, 1265 прочитания

Международното летище в Букурещ ще се разшири с нов терминал Международното летище в Букурещ ще се разшири с нов терминал

Инвестицията се оценява на 700 млн. евро, търгът се очаква да бъде обявен до месец

15 сеп 2019, 1198 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Агрион" – безспорен лидер в управлението на земеделски активи

Всеки втори притежател на поземлени имоти разпознава името на компанията

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг