С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 сеп 2019, 12:20, 4036 прочитания

Неясното бъдеще на ябълката

Apple показа новото си портфолио на годишното си събитие на 10 септември

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • На 10 септември Аpple представи три нови модела iPhone, нов умен часовник, нов iPad, както и стрийминг услуга и гейминг абонамент.
  • Перлата в короната на компанията вече не са единствено смартфоните и тя залага все повече на други продукти и услуги.
  • Позициите на гиганта от Купертино са под въпрос заради засилващата се конкуренция в лицето на Samsung, Huawei и Google.
В миналото еуфорията около годишното събитие на Apple, на което компанията представя новото си портфолио от продукти, беше осезаема седмици преди него. Дори сюжетът на биографичния филм на Дани Бойл от 2015 г. за Стив Джобс се върти почти единствено в отрязъка от време между задкулисните драми по подготовката и излизането на сцената на тогавашния главен изпълнителен директор на компанията. Този формат се оказа толкова успешен, че се наложи като еталон в индустрията при представянето на новите продукти в смартфон сегмента. Тази година събитието беше очаквано с не по-малък ентусиазъм от страна на фенове и инвеститори, но сякаш те знаеха, че на него няма да видят нещо зрелищно. Това се усети и на фондовата борса – след дебюта на новите устройства аĸциитe нa ĸoмпaниятa отбелязаха само минимален ръст и леко пoвишиxa пaзapнaтa ѝ oцeнĸa дo 970 млрд. долара.

Без изненади


На 10 септември компанията от Купертино представи новото си портфолио от продукти - три нови модела iPhone, нов умен часовник, нов iPad, както и стрийминг услуга и гейминг абонамент. Отвъд телефоните това, което Apple показа не се различаваше значително от очакванията на анализаторите, които предположиха засилващия се фокус върху услуги като стрийминг платформата Apple TV+ и гейминг абонамента Arcade.

По отношение на телефоните големи изненади също нямаше. Дизайнът на моделите е практически същият като на миналогодишния iPhone. Kамерите и по-мощните процесори са новостите в устройствата - по-евтиният iPhone 11 е с двойна камера, докато другите два модела ще имат по 3 сензора на гърба, всеки по 12МР. Моделите iPhone 11, iPhone 11 Pro и iPhone 11 Pro Max са на цени от съответно 699, 999 и 1099 долара. Първият (и най-евтиният) показва, че в Apple са наясно, че трябва да покриват колкото се може повече ценови сегменти.

Когато преди две години Аpple за пръв път прехвърли бариерата за цена на iPhone от 1000 долара, настана фурор. Анализаторите се притесняваха, че iPhone X ще бъде провал и че клиентите няма да реагират добре на високата цена. Редица американски медии дори се шегуваха, че потребителите ще трябва да взимат кредити, за да си купят устройството. Това обаче не се случи – потребителският интерес беше толкова голям, че приходите от iPhone достигнаха рекордните 62 млрд. долара през ваканционното тримесечие, скок от 13% спрямо предходната година.



Преди годишното събитие на Apple анализаторите от консултантската компания Simon-Kucher & Partners заявиха, че потребителите са готови за следващия етап – iPhone на границата от 2000 долара. Чрез свое проучване измежду над 10 хил. души в САЩ анализаторите стигат до извода, че 10% от потребителите на пазара на нови iPhone устройства са готови да платят 2000 долара за модел от най-висок клас, докато 25% от анкетираните заявяват, че биха дали повече от 1800 долара. "За всеки влак си има пътници, така както има iPhone за различните хора", коментира управляващият партньор в Simon-Kucher Мадхаван Рамануам.

Проучването, разбира се, беше направено преди Apple да
представи новата си гама телефони. Процентът на клиентите, склонни да дадат такава сума, може да бъде значително по-нисък, ако потребителите, които очакват големи технологични подобрения в новите устройства, не бъдат удовлетворени. Цената на новите устройства обаче не се доближи до тези граници вероятно заради редица очаквани, но липсващи функции – 5G свързаност, по-сериозен редизайн и т.н. Компанията подходи по-скоро предпазливо – предложи добро качество на достъпна цена, след като през последните години отбеляза спад у хората, които са склонни да сменят телефона си с по-нов модел от серията всяка година.

Анализаторите твърдят, че новият смартфон ще бъде изправен пред редица предизвикателства – конкурентите като Samsung вече започват да предлагат сгъваеми телефони и ултрабърза 5G връзка. От друга страна, Аpple представи устройства със същия размер на екрана, модернизирани процесори и за първи път камера с три сензора. Макар това да звучи вълнуващо, набиращият скорост конкурент от Азия Huawei влага такава технология в устройствата си от близо две години. "Изглежда Apple e загубила част от ентусиазма си, що се отнася до продуктови иновации", коментира пред Financial Times технологичният анализатор от RBC Capital Markets Марк Механи.

В сегмента на смартфоните, където Apple реализира повече от половината от годишните си приходи, някогашният доминант на пазара изпитва все по-големи трудности да не изостава от конкуренти като Samsung, Huawei и Google по отношение на живота на батерията, времето за зареждане и обектива на камерата. "Вълнението е приглушено, Apple трябва да излезе с нещо по-добро от това, което досега е правила, тъй като конкуренцията е значително по-силна", коментира пред FT анализаторът от IHS Markit Уейн Лам.

Следващият пробив

Apple все още зависи от iPhone и несъмнено иска да разполага с най-доброто устройство в бранша, но компанията от Купертино е помислила и за "спасителен пояс". Техгигантът продължава да развива не само другите устройства, които произвежда, но и залага все повече на различни услуги – от стрийминг платформи до кредитни карти. Смартчасовниците Apple Watch и слушалките AirPods и Beats продължават да бележат ръст на продажбите, а услугите на компанията се ползват от над 420 млн. души. "Хардуерът несъмнено е важен, но не е задължително да притежава "магията", с която потребителите са свикнали - диференциацията и иновациите започват да идват от другаде за Apple", каза пред Financial Times технологичният анализатор в CCS Insight Джеф Блебър.

Събитието във вторник продължава да бъде "събитието на iPhone", но смартфоните вече далеч не са звездата на вечерта - те се превръщат в градивните елементи за по-широките амбиции на Apple. Критиците отдавна смятат, че от смъртта на Стив Джобс през 2011 г. иновациите в Apple рязко са спаднали. Но липсата на нова вълна от продукти, която да направи пробив като този от мащаба на iPhone през последните години, може да е знак за това, че пазарът на смартфони достига зрялост. Не е задължително обаче конкурентите на Apple да вземат лидерската позиция, що се отнася до иновации. Въпреки че Samsung предяви претенцията да е изпреварил американския гигант при сгъваемите телефони, дебютът им не беше особено успешен.

И докато данните за продажбите предполагат, че Аpple губи битката за превъзходство на пазара на смартфони, други индикатори показват, че гигантът от Купертино всъщност печели войната. Факт е, че продажбите на iPhone през последното тримесечие паднаха с 14% до 39 млн. бройки, докато продажбите на мобилни телефони на Samsung и Huawei нараснаха съответно с 4% до 75 млн. устройства и 16% до 58 млн. бройки. В същото време Apple печели много повече от всеки пласиран смартфон от конкурентите си.

Промяна на фокуса на компанията от продажбите на смартфони към изграждането на "инсталирана база" от потребители, които надхвърлят милиард, е формирала несравнима екосистема от продукти, която се оказва изключително доходоносна. През изминалото тримесечие Apple е продала 5.7 млн. смартчасовника, контролирайки 46% от световния пазар на подобен тип интелигентни устройства, показват данни на Strategy Analytics. През същия период тя е продала 14 млн. броя AirPods, като това отговаря на дял от 53% от пазара на безжични слушалки.

Тази екосистема бива допълнена от кредитната карта на компанията и ще бъде разширена с пускането на стрийминг услугата Apple TV+ и гейминг абонамента Arcade тази есен. Компанията дава и ранна заявка за лидерство в нововъзникващия сегмент за очила с добавена реалност, който се очаква да се удвои между 2017 и 2022 г., според Gartner. "Приключи ерата, в която iPhone е най-важният продукт за Apple", коментира Лам.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница

Кооперация "Панда" - притежател на марката за цял свят, финализира преговори с чуждестранни партньори

22 окт 2019, 1005 прочитания

Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

За поредна година на първо място попада Apple

22 окт 2019, 760 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Иновативната земеделска техника пести разходи и оптимизира производството

Даниел Минев, изпълнителен директор на "Интерагри България" АД, за успехите на компанията и тенденциите на пазара на агротехника

Още от Капитал
Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10