Американските търговци ускоряват откъсването си от китайските доставчици
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Американските търговци ускоряват откъсването си от китайските доставчици

Това е поредната последица от търговската война между САЩ и Китай

Американските търговци ускоряват откъсването си от китайските доставчици

Те се насочват към производители от Тайланд и Виетнам

4123 прочитания

Това е поредната последица от търговската война между САЩ и Китай

© Reuters


Американските търговски компании вече са започнали да спират доставката на стоки от китайски производители поради по-високите мита, обявени от президента Доналд Тръмп. Вместо от Китай те започват да доставят всичко - от колела до мебели, от страни като Виетнам, Камбоджа и Тайланд, пише Financial Times.

Китайските стоки и американските производители

Това решение на малките американски търговци е в резултат на влезлите в сила от 1 септември нови мита върху китайския внос. Те са в размер на 15% и общата им стойност е 112 млрд. долара. Търговската война между Вашингтон и Пекин обаче не е първопричината за намаляването на доверието към Китай и съответно по-малкото доставки оттам. От години американският купувач е все по-скептичен поради нарастващите разходи за заплати в азиатската страна и съответно на продуктите.

Очаква се все повече американски търговци да спират доставките си от Китай поради заплахите на Тръмп, който обещава да се наложи мита на повече стоки като будилници и бебешки дрехи.

Американските компании

Майкъл Кейси, председател и главен изпълнителен директор на детската верига за дрехи Carter's, заяви, че компанията планира да намали дела на продуктите, доставени от Китай, до края на годината. Той казва още, че китайските стоки вече трябва да са по-малко от целия обем продажби - 20%, а не 30%, както досега. Веригата вече доставя най-много стоки от Камбоджа.

Друга компания, която намалява вноса си от Китай, е American Eagle, която доставя около 30% от стоките си от страната. Компанията планира да намали този дял до 20% през следващите 12 - 18 месеца, заяви Робърт Мадоре, главен финансов директор, пред анализатори от Wall Street миналата седмица.

Робърт Уолстром, изпълнителен директор на компанията за дизайнерски чанти Vera Bradley, заяви, че компанията планира да намали броя на произвежданите в Китай чанти до по-малко от една четвърт до края на фискалната година.

Цените

Американските търговци на дребно прилагат различни тактики за защита на маржовете и избягване на покачването на цените. Някои от тях разчитат и на това доставчиците да поемат основната част от разходите. Миналата седмица Target заяви, че ще откаже да приеме нови увеличения на разходите, свързани с по-високите мита.

Малките търговци пък предупредиха, че пренареждането на веригите за доставки е сложно, а някои казват, че се съпротивляват на натиска от страна на инвеститорите да вземат прибързани решения.

Китай или алтернативните доставчици?

Крейг Джонсън, президент на Customer Growth Partners, заяви, че преместването на производството на стоки като облекло, обувки и други може да е обосновано, но пък, от друга страна, не е ясно доколко в другите държави, потенциални производители, има необходимите съоръжения и дали персоналът е обучен.

Нирадж Шах, съосновател на компанията за електронна търговия с домашни стоки Wayfair, смята, че въпреки митата има някои категории на производството, които "все още не е икономически разумно да се местят" от Китай. "Но освен това виждаме, че доставчиците агресивно се местят", отбеляза Шах и добави, че заради сложността, свързана с преместването на производството, са нужни няколко месеца за вземане на подобно решение, а в това време производството намалява.

Американските търговски компании вече са започнали да спират доставката на стоки от китайски производители поради по-високите мита, обявени от президента Доналд Тръмп. Вместо от Китай те започват да доставят всичко - от колела до мебели, от страни като Виетнам, Камбоджа и Тайланд, пише Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    slon avatar :-|
    slon

    Яко, така поне и други държави ще се възползват от създалата се ситуация.
    Надявам се също така, че китайците не правят експорт до тези трети страни, за да заобиколят митата или ако го правят, то поне да им е по-трудно :)

  • 2
    tanyotanev avatar :-|
  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "T.Tanev":

    Бих казал, че причината в случая е друга. Не, че не си личи двойния стандарт на Капитал.

    Шивашките стоки отдавна почнаха да се местят от Китай на Юг, защото в Китай вече е скъпо. От друга страна на търговците им е много по-лесно да сменят доставчиците, от колкото продуктови компании, които разчитат да продават в Китай. Там политиката играе роля и едва ли биха се отказали от пазара си само заради молбата на Тръмп.

    Като цяло смятам, че Тръмп има огромно влияние чрез митата, но не и чрез своята подкана преди няколко дена.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK