С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 сеп 2019, 11:11, 2930 прочитания

Водите на Михалково са национална ценност

Димитър Дългъчев – изпълнителен директор на "Михалково" АД

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Господин Дългъчев, защо хората пият бутилирана вода, след като вкъщи си имат чешма?

- Отговорът е един – оценили са качествата на бутилираната минерална вода. Имаме 63-годишна история в бутилирането на вода и качеството на водата ни се оценява високо вече от три поколения българи. Първо започнахме да предлагаме газираната вода, защото тя е изключително рядък природен феномен. Сега бутилираме и изворна вода, която хващаме на височина 1800 метра и я докарваме до фабриката ни с 11-километров водопровод.


Мислите ли, че вкусът на газираната михалковска вода е разпознаваем?

- Правили сме международни дегустации на нашата вода. Поканихме преди две години един от големите европейски водни сомелиери и той я оцени така: "Вкусът на вашата вода ми доставя удоволствие." И сравни газираната ни вода не с друга вода, а с... елитно френско шампанско. Каза, че най-доброто шампанско и най-добрата газирана от природата вода имат малки деликатни мехурчета, които не "дращят" езика. Природата по такъв начин е направила този микс от минерали, вода и естествен въглероден диоксид, че носи не само утоляване на жаждата, но и удоволствие. Може би това е причината "Михалково" АД да е лидер в производството на газирана вода в България с пазарен дял от над 60 на сто.

Водите на Михалково са национална ценност





Откъде извира газираната вода?

- Тя извира като гейзер от 76 метра дълбочина. На място улавяме въглеродния диоксид, който е от водата, и го връщаме отново в нея.

Къде се произвежда михалковската вода?

- Производствените ни мощности са в планината, на двата бряга на планинската Чуруковска река. Построихме една нова фабрика, а старата, която беше изградена преди години от "Тексим", я обновихме изцяло. В двете фабрики има 5 напълно автоматизирани поточни линии. Капацитетът ни достигна 45 милиона опаковки годишно. Всеки 24 часа тук, в Михалково, бутилираме около 240 000 литра вода.

Как подбирате хората, които да работят при вас?

- Радвам се, че имаме възможност да подбираме персонала си. Предпочитаме това да са млади хора от региона. Обучаваме ги, повишаваме квалификацията на целия екип. Имаме самочувствието, че най-високите заплати за целия регион се заработват тук, при нас. Допълнителен силен мотив да бъдем търсени за работа е, че новите работници се включват и в бизнеса ни. Една част от тях стават членове на кооперацията, а други – акционери. Това е рецептата за стабилност на екипа.

Каква е структурата на доходите на работещите тук?

- Пропорцията е приблизително едно към едно – доходът от заплата и доходът от дивиденти са почти равни. Прогнозирам, че през тази година ще бъде умножено по две – два пъти повече дивиденти, отколкото от трудово възнаграждение.

Идвали ли са големи компании да предлагат да купят вашата фирма?

- Това се случва често, не е тайна, че идват да ни ухажват. Но защо да се продадем? Не виждаме причина да го направим. Извървяваме си нашия пазарен път, трупаме нашия опит, разширяваме пазарни позиции със среден темп 4-5% годишно. Работим и имаме резултати.

Как ще изглежда след 5 години едно шише вода от Михалково?

- Водата ще бъде със същото превъзходно качество, което получаваме от природата. А ние работим за екологична ефективност на амбалажа на нашите води. Има европейска директива за оползотворяване на пластмасовите опаковки, като изискването е капачката да бъде неразделна част от бутилката. Още не сме видели някой да го е направил, но търсим решения. Вече разработваме и идея за по-големи бутилки от оборотно стъкло с вместимост 0.75 литра и 1 литър. Проучваме и потребителския вкус на българина – дали ще хареса по-голяма бутилка с метална капачка на винт или с традиционната метална капачка. Може би ще работим и двете. Идеята е да направим и кошница за бутилки от 0.75 литра, така че българинът да си ги взема вкъщи и после да ги връща в магазина.
Чешмата

Хората, които работят във фабриката за вода в Михалково, почетоха родопската традиция – направиха изящна чешма за 60-годишния юбилей на предприятието. В нея тече природно газираната вода от земята. В събота и неделя минават над 500 души и пълнят бутилки. Оценяват добре превъзходния вкус на водата. Но и чешмата е толкова красива, че задължително си правят снимки – това е станало ритуал, особено за по-младите ценители на михалковската вода. Водата в новата чешма е докарана от извора по тръба, дълга 500 метра. Тази вода специално се отклонява за хората – да я опитат и да си налеят безплатно. По пътя тя, разбира се, губи част от въглеродния диоксид. Въпреки това, когато си напълниш бутилката, се виждат малки мехурчета. Усеща се и специфичният вкус.
Живот, свързан с водата

Никола Бодуров работи във фабриката от 29 години. Той е кооператор в ТПК "Михалково", акционер в "Михалково" АД и член на съвета на директорите на "Михалково" АД. Когато поглежда назад, Никола Бодуров е убеден, че животът му е свързан с водата. В армията служи като пожарникар и последното потушено огнище е на 26 август 1990 година в Партийния дом. За малко поема по този път след казармата, но все пак се връща в родното Михалково и "за кратко" почва работа във фабриката за вода. И така – 29 години.
"Започнах като механик на машини. След това станах бригадир, от 2009 до 2015 година бях началник производство в цех стъкло. И работата все повече ми харесваше. Защото все повече я разбирах", казва днес Никола Бодуров. Сега той ръководи снабдяването на цялата компания. "В известен смисъл водата е съдбата на моя живот. Няма нищо случайно, в това съм убеден. Ако трябва да се върна назад – не бих променил нищо. Ако погледна напред – надявам се да продължа да работя тук", категоричен е той.

Капитал Градове: Пловдив

Текстът е часът от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив". Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 20 - 26 септември.

Какво ще прочетете в "Капитал Градове: Пловдив":

- Пловдив расте икономически и демографски, но е инфраструктурно неподготвен за това

- Буумтаун или как изглеждат икономическите характеристики на Пловдив

- Как се развива пазарът на имоти в града

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Един е-румънец в София 1 Един е-румънец в София

Андрей Попеску, директор на "eMAG България"

24 яну 2020, 1430 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Hyundai и ирландската Aptiv правят съвместна компания за автономни автомобили

Двете фирми инвестират 4 млрд. долара, за да развият технологията до 2022 г.

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10