С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 окт 2019, 13:48, 937 прочитания

Данните са петролът на бъдещето

Рик Вера, иноватор и стратегически съветник на световни компании като Hewlett-Packard Enterprise (HPE), за предизвикателствата пред бизнеса и как технологиите могат да помогнат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През следващото десетилетие ще продължи бурното развитие на технологиите, което ще промени както ежедневието на хората, така и бизнеса. Рик Вера е иноватор, стратегически съветник на компании като Hewlett-Packard Enterprise (HPE), а освен това специализира в консултирането на организациите как да оползотворяват максимално възможностите на технологиите. Той ще е гост-лектор на конференцията Intelligent IT. Bridge to Artificial Intelligence, която ще се проведе на 23 октомври в "София Тех Парк" и е организирана от Hewlett Packard Enterprise operated by Selectium.

Какви са основните предизвикателства пред бизнес мениджърите днес?
- За мен това е несигурността. Всички мениджъри вече са наясно, че технологиите са променили хората, обществото и бизнес средата. Осъзнават, че ако задържат бизнес модела и компанията си в старите норми няма да оцелеят до 2030 г. Знаят, че трябва да променят организацията си в нещо ново. Проблемът е, че никой, дори и аз, не знае точно какъв ще бъде светът през 2030 г. Не знам какво ще правят хората, какви ще са устройствата, какво ще е обществото.


Голямото предизвикателство за компаниите е да влязат в това, което наричам "зоната на здрача" – зоната между старите и новите норми. Трябва да започнеш да се движиш към идеята каква компания искаш да имаш през 2030 г. дори да не знаеш какво точно ще е бъдещето. Никой не може да го предвиди, но можем да си представим вариантите за потенциално развитие и като компания трябва да се движим в една от тези посоки.

Затова гъвкавостта и адаптивността стават много важни. Чарлз Дарвин казва, че не най-силните или интелигентните видове ще оцелеят, а тези, които най-добре се адаптират към промените. И тъй като времената и бизнес средата се променят драматично, ще оцелеят най-гъвкавите компании. Досега ръководителите бяха свикнали да създават стабилни компании, базирани на процеси, процедури и метрики. Повечето мениджъри бъркат метриките със стратегията. Това не е едно и също. Много бизнес лидери трябва да забравят това, което са научили.

Как могат да постигнат това и да се справят с тези предизвикателства по-лесно?



- Вярвам много в т.нар. формула на промяната. Тя не е моя, има я и в Уикипедия. Основата е, че хората не обичат да се променят. В природата на човек е да живее в последователности, в които е свикнал. Това не е промяна. Има формула за преодоляване на естествената съпротива срещу нея. В нея има три фактора, които се умножават, и затова трябва да са налични. Първият е, че е нужно да има основателна причина да се промениш. Именно това се опитвам да обясня на хората - че винаги има такава основателна причина да промениш себе си като бизнес лидер и компанията си. Правя това не като ги плаша, защото тогава нищо няма да се случи. Правя го, като описвам какво се е случило и какво ще се случи. Вторият е, че хората трябва да имат визия. Мениджърите не трябва да се концентрират върху това защо ги е страх. Не можеш да спреш промените, които се случват в обществото и бизнес средата. По-добре се съсредоточи върху създаването на визия каква компания искаш да имаш до 2030 г.

В миналото мениджърите не се занимаваха със създаването на визия. Тяхната работа беше да я реализират. Сега мениджърите виждат, че имат златна възможност да създават визията и съответно бъдещето на компанията си. Това е възможност, която се появява веднъж в живота, и затова винаги казвам, че е много важно да се възползват. Това е мечтата на всеки предприемач – пазарът е отворен, има много възможности. След това мениджърите могат да се върнат и към това, в което са най-добри, и да започнат да реализират тази визия. Направете целта постижима, определете първата стъпка за екипа си и той да може да я извърши. Дефинирайте и втората стъпка, макар и да не знаете кога и къде ще сте.

Как могат технологиите да помогнат в този процес?

- Наблюдавам колко много хората и обществото са се променили през последните 10 години заради технологиите. Когато говоря за 2030 г., хората често ми казват, че това е много далеч. Аз ги питам колко добре помнят финансовата криза през 2008 г. Те казват, че я помнят сякаш е било вчера. Тогава им разказвам за промените, новите технологии и тяхното отражение върху обществото, които липсваха през 2008 г. Например iPhone точно по това време тръгваше. Хората не осъзнават колко много техният личен и бизнес живот се е променил оттогава досега.

Влиянието на технологиите е неизбежно и ще става все по-голямо. Това, което знам със сигурност, е, че през 2030 г. всички компании ще трябва да се възползват от предимствата, които им дават технологиите. Всички ще трябва да събират, обработват и анализират данни чрез технологии като изкуствен интелект (AI). За мен това е нещо добро. Например влиянието им в периода 2000 – 2020 г. беше доста "разбиващо" за компаниите. Практически всички големи сектори бяха "разбити" заради технологиите, защото не ги очакваха. Сега всички знаят за тези технологии и че те ни променят. Знаем какво предстои. Знаем, че следващата вълна е комбинация от Big Data, AI и роботизация.

Новата вълна Big Data и AI ще помогне на компаниите на две нива. Първо, дори и да не промениш бизнес модела си, можеш да го подобриш чрез тези две технологии. Може да планираш по-добре, да предвиждаш по-добре, да подобриш отношенията с клиентите чрез Big Data и AI, без да променяш бизнес модела си. Така свикваш да използваш тези технологии в организацията и тогава започваш да мислиш за следващата стъпка. Вече имаш данните, алгоритмите, достъпността до технологиите чрез компании като HPE и започваш да мислиш как да ги използваш по нови начини за нови бизнес модели. Компаниите вече ще изчисляват не само приходите си, което ще е винаги важно, но и какъв обем данни са получили. Данните са петролът на бъдещето. Ако не започнеш да ги събираш и обработваш по правилен начин днес, никога нямаш да имаш достатъчно "петрол" и "енергия" за бъдещето.

Как може изкуственият интелект да помогне?

- В момента компаниите се състоят от хора. Хората са алгоритми. Алгоритъм е поредица от действия, които водят до резултат. Връзването на обувките е алгоритъм. Когато правя няколко неща едно след друго, накрая има резултат. Всичко, което правим в една компания, е алгоритъм. В отдела по планиране алгоритъмът включва осигуряване на данни и хора, които ги анализират, а резултатът е план. Всичко, което е сложно и с много параметри, в съвсем близко бъдеще ще се извършва от дигитални алгоритми. Те могат да изчисляват много по-бързо и ефикасно от хората.

Досега имаше три проблема. Първият е, че нямаше данни. Благодарение на IoT (Интернет на нещата) и факта, че всички хора и крайни устройства са свързани, този проблем е решен и вече има много данни. Вторият е, че нямаше достатъчно изчислителна мощ. Компютрите стават по-бързи на всеки две години, така че и този проблем се решава. Третият е, че ни трябваха компютри, които могат да се учат и да поумняват постоянно. Сега вече сме създали Deep Learning алгоритми, които се учат от резултатите на различни алгоритми и автоматично се адаптират.

Тези алгоритми могат да правят основните неща за една компания много по-добре, отколкото хората, като това важи дори и за креативността. Креативността е взимане на елементи и обединяването им в нещо ново. Ако това е креативността, Deep Learning алгоритъм може много бързо да създава нови неща като продукти, услуги, бизнес модели. Това вече се случва.

Какво са интелигентни ИТ решения и какво можем да очакваме от бъдещето на информационните технологии?

- Базовите ИТ системи ще станат по-леки и по-гъвкави. Ще има много повече plug-and-play решения. Ако искаме компаниите да са гъвкави, тогава и основните им ИТ системи трябва да станат такива. Това ще е предизвикателство. Също така вярвам, че ИТ специалистите ще трябва да мислят повече за резултатите от алгоритмите, отколкото за програмирането им. Deep Learning алгоритмите ще се програмират и обучават сами. Ще трябва да им осигуряваме данните, но и да им задаваме целите.

Трябват ни ИТ специалисти, които могат да говорят на бизнес език, да разбират взаимодействията с клиентите, как да ги поставим в центъра, как да се свържем с множество клиенти, но да взаимодействаме с всеки поотделно. Това е моделът на Spotify – има различен Spotify за всеки клиент. Това е бъдещето. Трябват ни ИТ хора, които могат да говорят с психолози, антрополози и други специалисти, които разбират хората. Защото трябва да обучаваме алгоритмите да разбират хората.

Изкуственият интелект е мозък, но не човешки. Ще трябва да кажем на този мозък как работят хората, за да може той да ги разбира. Това ще бъде най-голямото предизвикателство.

Как това се свързва със Centric модела и какви са ползите от него?

- Имам книга по темата, като нейното подзаглавие е "Да се свържем с много ангажирани личности", като за мен това е магическата формула на бъдещето. Как една компания може да се свърже с много хора, но да взаимодейства с тях индивидуално. Ако имаш 10 млн. клиенти, как да направиш така, че всеки от тях да усеща, че е центърът на Вселената. В миналото това беше възможно само ако имаш малко клиенти или огромен брой служители, които да говорят с тях, което обаче е твърде скъпо. Затова компаниите спряха да го правят. Чрез Big Data и AI организациите скоро ще могат да се свързват с много хора, но чрез алгоритмите да създават нещо специално за всеки клиент. Точно както правят Spotify и Netflix. Силно вярвам, че няма как да поставиш клиента в центъра без технологиите и точно те възвръщат човешката връзка.

Какво прави HPE в тази посока?

- Това, което харесвам в HPE, е как правят точно тези технологии достъпни за всички компании. Технологиите могат да се използват не само за много големи организации, а за всички. Компанията предлага достъп на малки, средни и големи фирми до тези умни технологии, съхранение, обработка и активиране на данни. Силно вярвам, че технологиите са платформа за компаниите да постигнат повече.

Дълго време ИТ системите бяха просто помощник, но сега са основният инструмент за фирмите да се сближат с клиентите, да са по-гъвкави и да могат да са по-конкурентни. Всички започват наравно и имат един и същ потенциал. Ако е достатъчно бърза, ако събере правилните данни и дефинира целите си, всяка компания може да превземе света.

Какво ви води в София?

- Ще участвам в конференцията на HPE "Интелигентни ИТ решения. Посока: Изкуствен интелект". Ще споделя опита си с бизнес лидерите как да се възползваме от технологиите. Прогнозирам, че през следващите 10 години компаниите ще оцелеят, ако използват технологии като Big Data и AI. Фирмите, които не го направят, вероятно няма да оцелеят. Затова казвам на всички: "Възползвайте се от тази възможност!" Ще ви е трудно сами, но може да говорите с представителите на HPE и техните партньори, които да ви помогнат. След като не знаем какво ще е бъдещето, всяка фирма може да си го създаде. Преди това не беше вярно, но чрез технологиите вече е възможно.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КЗК глоби с 65 хил. лв. "Агрия груп холдинг" за покупка на компания без одобрение КЗК глоби с 65 хил. лв. "Агрия груп холдинг" за покупка на компания без одобрение

Ако регулаторът прилага същата логика, би трябвало да санкционира последната сделка за "Техномаркет" с над 10 млн. лв.

18 ное 2019, 524 прочитания

Saudi Aramco пуска 1.5% от акциите си на борсата в Саудитска Арабия Saudi Aramco пуска 1.5% от акциите си на борсата в Саудитска Арабия

Най-голямата компания в света по приходи официално започна процедурата за първоначално публично предлагане

18 ное 2019, 387 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Словенската Adria Airways иска да бъде обявена във фалит

Авикомпанията изпълняваше полети и до София

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10