Колко ще струва фалитът на Thomas Cook
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колко ще струва фалитът на Thomas Cook

Reuters

Колко ще струва фалитът на Thomas Cook

Сривът на британския туроператор може да доведе до над 500 млн. паунда разходи за правителството и застрахователите

Пламена Кацарова
4519 прочитания

Reuters

© Reuters


След като в понеделник британската туристическа компания Thomas Cook обяви фалит и остави блокирани над 600 хил. туристи в цял свят, официалните данни показват, че колапсът на групата може да доведе до разходи за правителството и застрахователните компании от над 500 млн. паунда, съобщава Financial Times.

Големите разходи

Разходите за възстановяване на бъдещи резервации по програмата ATOL ще възлязат на близо 420 млн. паунда, наред с десетките милиони, дължими на хотелиери като обезщетение. В допълнение близо 100 млн. паунда ще са необходими за организиране на около 1000 полета, които да върнат клиентите на Thomas Cook във Великобритания.

Съгласно ATOL пътуващите в чужбина граждани на Великобритания няма да загубят парите си, нито да останат блокирани на чуждестранно летище, ако туристическата компания, която организира почивката им, фалира по време на нея. Ако това стане, преди клиентите да заминат, схемата ще им осигури ваканция със същата стойност или ще възстанови средствата им.

По последни оценки фондът на Atol Air Travel Trust разполага с нетни активи в размер на 170 млн. лири и застрахователна полица в размер на 400 млн. паунда – така сумата, която може да използва, достига 570 млн. паунда.

Финансовата криза от колапса на най-голямата британска туристическа компания бързо се разпространи, като засегна кредитори, доставчици, партньори, клиенти, както и наемодателите на нейните физически магазини на Острова. Банките, сред които Barclays, Morgan Stanley, Unicredit, Credit Suisse и Royal Bank of Scotland, са изправени пред предизвикателството да си върнат отпуснатите над 1.8 млрд. паунда след фалита на Thomas Cook. Консултантската компания AlixPartners прогнозира преди срива на туристическата компания, че едва 138 млн. паунда ще бъдат възстановени на заемодателите.

В търсене на виновен

Британските депутати обявиха, че ще проведат разследване за краха на компанията, като се съсредоточат върху счетоводните ѝ практики, заплащането на изпълнителните директори и ролята на нейните одитори. Комисията за бизнес, енергетика и индустриална стратегия заяви, че ще се опита да разпита главния изпълнителен директор на Thomas Cook Питър Фанкхаузер, както и финансовия директор и одиторите на компанията. "Колапсът на Thomas Cook повдига много сериозни въпроси относно действията на мениджмънта на компанията", коментира председателят на комисията Рейчъл Рийвс.

Човек, запознат с процедурата по несъстоятелност, заяви, че активите на туристическата група са "потискащи". Четиридесетте британски самолета на компанията са на средна възраст от около 11 години, а търговските ѝ обекти не са особено привлекателни. Най-голяма стойност вероятно ще бъде реализирана от слотовете на авиокомпанията, към които интерес проявяват превозвачи като Virgin Atlantic и Wizz Air, както и от самата марка Thomas Cook.

Очаква се и китайският конгломерат Fosun, който притежава 18% от Thomas Cook, да прояви интерес към закупуването на марката. Хотелските активи на туристическия гигант също биха могли да възстановят част от капитала. Компанията за недвижими имоти LMEY, която създаде хотелски фонд на стойност 150 млн. паунда чрез съвместно предприятие с Thomas Cook през 2018 г., заяви, че иска да изкупи дела от 42% на британска туристическа компания.

След като в понеделник британската туристическа компания Thomas Cook обяви фалит и остави блокирани над 600 хил. туристи в цял свят, официалните данни показват, че колапсът на групата може да доведе до разходи за правителството и застрахователните компании от над 500 млн. паунда, съобщава Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK