// K2: Бизнесът / Компании
Volkswagen е изправен пред най-големия колективен иск в историята на Германия
Близо 450 хил. души търсят отговорност от компанията заради "дизелгейт"
Делото се очаква да продължи няколко години. |
Нов механизъм
Но резултатът е невъзможно да се предвиди, тъй като това е първият подобен иск в Германия според процедурата, приета заради "дизелгейт". Целта на новата процедура е да се улесни колективното обезщетение за потребителите, които смятат, че са ощетени от големите компании. Такава практика има в САЩ, но се среща рядко в повечето европейски страни. След разкритията за нарушенията на VW през 2015 г. десетки хиляди потребители наводниха 100-те регионални съдилища в Германия с индивидуални искове.
До края на 2018 г. частните застрахователни компании са изплатили около 380 млн. евро по 144 хил. индивидуални иска срещу VW според данни на Германската застрахователна асоциация (GDV).
Колективният иск беше подаден въпреки успеха на американските адвокати, които призовават ищците да предприемат индивидуални действия. Около 35 676 собственици на автомобили се оттеглиха от списъка за един ден преди две седмици според официалните данни, вероятно подтикнати от агресивни рекламни кампании на адвокатски кантори, които обещават да осигурят до 18 хил. евро на засегнато превозно средство.
Сред застъпниците на индивидуални искове е Кристофър Ротер, адвокат ветеран, който е събрал над 100 млн. евро от британски и американски фондове, за да финансира плана си.
Ротер, който също е представлявал клиенти на компанията в САЩ срещу VW, предлага да поеме съдебните разноски на тези, които решат да предявят собствени искове, в замяна на до 25% от всяко споразумение или обезщетение.
Според Ротер неговите 12 хил. нови клиенти имат по-голям шанс при индивидуални искове.
Но Ралф Зауер, адвокат, представляващ както отделни ищци, така и Федерацията на германските организации на потребителите, която инициира колективния иск, смята, че на VW ще е по-евтино да даде на всички, включени в общия иск, по 5000 евро, отколкото да изплати 300 хил. индивидуални иска, както и съответните правни и съдебни такси.
"Те не искат да четат за "дизелгейт" в медиите след пет години, те искат голямо споразумение и всичко да се реши", казва Зауер. От своя страна VW не предвижда да изплаща големи суми. "Трудно е да си представим, че ще бъде сключено отделно споразумение с всеки ищец", заявиха от компанията.
Скандалът
Скандалът избухна през 2015 г., когато германската група призна, че е оборудвала 11 млн. автомобила със софтуер, манипулиращ отчетените емисии. Оттогава това й струва над 30 млрд. евро за съдебни разходи, глоби и обезщетения, изплатени основно в САЩ, припомня AFP. Засега VW е платил само три глоби в Германия на обща стойност от 2.3 млрд. евро, но остава застрашен от поредица граждански и наказателни дела.
Миналата седмица главният изпълнителен директор Херберт Дис, председателят на изпълнителния съвет Ханс Дитер Пьоч и бившият главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн бяха обвинени, че умишлено са информирали пазарите твърде късно за разходите, които скандалът се е очаквало да причини на компанията.
Още по темата
Вебер поиска Брюксел да разследва сделката за завода на Volkswagen
Политическите реакции срещу избора на Турция продължават, макар той да изглежда окончателен
6 окт 2019Мотоциклетите в Европа стават по-търсени
Докато продажбите на автомобили се свиват, има скок в продажбите на мотори
12 сеп 2019Европейските електрически автомобили набират скорост
Нов доклад предвижда шесткратно увеличение на производството на електрически превозни средства в Европа до 2025 г., въпреки че китайските производители продължават да доминират в сектора
2 сеп 2019Проблемите в германската автомобилна индустрия растат
Търговското напрежение, свиването на пазара в Китай и преминаването към електромобилите са само някои от проблемите в сектора
7 авг 2019
Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"
6 дек 2019, 834 прочитания

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"
6 дек 2019, 590 прочитания
6 дек 2019, 4069 прочитания
6 дек 2019, 2889 прочитания
6 дек 2019, 2336 прочитания
6 дек 2019, 2264 прочитания
6 дек 2019, 1916 прочитания
Сред лекторите на конференцията ще е една от 20те най-влиятелни фигури в ритейла - Андрю Бъсби