Най-купувани онлайн са дрехите, спортните стоки и обувките
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-купувани онлайн са дрехите, спортните стоки и обувките

Диньо Маджаров и Милена Рамчева представиха резултатите от проучвания за нагласи към онлайн пазаруването и онлайн бизнеса

Най-купувани онлайн са дрехите, спортните стоки и обувките

Идеалният онлайн магазин е този, който прави отстъпки, промоции и поддържа по-ниски цени, отчита проучване на Pragmatica

Мара Георгиева
5567 прочитания

Диньо Маджаров и Милена Рамчева представиха резултатите от проучвания за нагласи към онлайн пазаруването и онлайн бизнеса

© Metrica


Пестенето на време е най-важният фактор при избора на хората да пазаруват по интернет. Това показва специално проучване за нагласите на потребителите към онлайн търговията, проведено от агенция Pragmatica съвместно с Metrica. Анкетирани са 400 души, живеещи в големите градове, които са направили поне една покупка онлайн през последните шест месеца, уточни Диньо Маджаров, изпълнителен директор на Pragmatica. Резултатите от проучването бяха представени на специална пресконференция.

Възможността за пазаруване в удобно за клиента време (57.5%) е друга причина за интереса към интернет магазините. Близо половината от участниците в анкетата са убедени, че онлайн пазаруването предлага по-голямо разнообразие от продукти и услуги, а за 45% определяща е по-ниската цена.

Какво и как се купува

Най-купувани онлайн са дрехите, спортните стоки и обувките (46% от запитаните споделят, че са правили такива покупки в последните 3 месеца), следвани от туристически услуги – пакети, резервации, пътувания (39%) и козметика, парфюми (33%). Билетите за различни събития, книги, списания и вестници също са сред често купуваните онлайн. Техника за дома, смартфони, таблети и лаптопи са купували 20% от запитаните, а стоки за дома – 18%. През интернет най-малко се купуват филми, музика, фотоапарати, камери и др. електронно оборудване, както и компютърен софтуер (9%), отчита проучването на Pragmatica.

Лаптопът е най-разпространеното устройство, през което пазаруват анкетираните (65.5%), но мобилният телефон го догонва (60.3%).

За почти половината от участниците наложеният платеж (в брой при доставка) е предпочитан метод на разплащане. Тридесет процента плащат с дебитна или кредитна карта. Повече от половината от запитаните предпочитат продуктът да им бъде доставен в офис на куриерска компания, а 47.5% - на адрес.

Идеалният онлайн магазин

Идеалният онлайн магазин за близо 30% от участниците в проучването е този, който прави отстъпки, промоции и поддържа по-ниски цени. Лесната ориентация и навигация и разнообразието от продукти са следващ критерий. За 13% от запитаните идеален е този интернет магазин, който дава реалистична представа за продукта (снимки, видеа, подробно описание). Важни фактори са също наличието на коректни, любезни и компетентни служители (12.8%), бързата доставка (11.1%), както и безплатната доставка (включена в цената на продукта), отчита Pragmatica.

Надежден ли е търговецът

Близо 80% от анкетираните на са имали проблеми при онлайн пазаруването. Тези с проблемите са се сблъсквали с различни ситуации: "Продуктът не отговаряше на очакванията ми" (48.2%), "Получавал/а съм продукт с по-ниско качество" (37.6%), "Не ми доставиха продукта" (37.6%), "Доставката отне повече време от обявеното", "Бавна реакция при възникнал проблем".

Осемдесет процента от запитаните твърдят, че се чувстват сигурни, когато пазаруват онлайн. Пак толкова са заявили, че пазаруват само от големи и доказани магазини, а не от нови и неизвестни.

Над 70% от участниците в проучването преценяват дали търговецът е надежден, като четат отзиви за него в интернет. Близо 40% проверяват дали компанията има физически адрес и посочен телефонен номер. Да не изисква прекалено много лични данни и информация е показателно за над една трета от анкетираните. Други се ориентират по цената на продукта, като за тях е съмнително, ако тя е прекалено ниска. Малка част от анкетираните (6.8%) гледат домейна на сайта да е български.

Интересът към фулфилмънт (fulfillment) услугите

Само 9% от онлайн търговците са ползвали или ползват фулфилмънт (fulfillment) услугите за електронни магазини, показва представително проучване, проведено от Pragmatica, съвместно с Metrica.

Фулфилмънт услугите представляват целия процес по обслужване на поръчките в онлайн магазин: складиране на стока, приемане и обработване на поръчки, експедиция на поръчки и работа с куриери, отчетност и допълнителни съпътстващи процеси, коментира Милена Рамчева, изпълнителен директор на Metrica (компания, която предоставя такива услуги).

Участниците в анкетата са посочили различни причини за резервираността си към fulfillment: "Сами се справяме с всичко", "За момента ни е малък бизнесът", "Продаваме технологични продукти, които има нужда да се подберат от специалист. Без консултация заявка не се обработва." Сред възможните притеснения са: "Бизнесът ми става напълно зависим от друга фирма" и "Излишни разходи."

Според Милена Рамчева целта на фулфилмънта е да бъде в помощ и на бизнеса, и на потребителите. "От една страна, помагаме на онлайн търговците, които имат нужда от съдействие в оперативните и логистичните процеси, за да имат достатъчно ресурс да се фокусират върху самия продукт и неговото маркетиране. От друга страна, крайният потребител получава не само продукта, но и професионално обслужване от поръчката до доставката.

Пестенето на време е най-важният фактор при избора на хората да пазаруват по интернет. Това показва специално проучване за нагласите на потребителите към онлайн търговията, проведено от агенция Pragmatica съвместно с Metrica. Анкетирани са 400 души, живеещи в големите градове, които са направили поне една покупка онлайн през последните шест месеца, уточни Диньо Маджаров, изпълнителен директор на Pragmatica. Резултатите от проучването бяха представени на специална пресконференция.

Възможността за пазаруване в удобно за клиента време (57.5%) е друга причина за интереса към интернет магазините. Близо половината от участниците в анкетата са убедени, че онлайн пазаруването предлага по-голямо разнообразие от продукти и услуги, а за 45% определяща е по-ниската цена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK