С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
6 окт 2019, 12:55, 2258 прочитания

Най-купувани онлайн са дрехите, спортните стоки и обувките

Идеалният онлайн магазин е този, който прави отстъпки, промоции и поддържа по-ниски цени, отчита проучване на Pragmatica

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пестенето на време е най-важният фактор при избора на хората да пазаруват по интернет. Това показва специално проучване за нагласите на потребителите към онлайн търговията, проведено от агенция Pragmatica съвместно с Metrica. Анкетирани са 400 души, живеещи в големите градове, които са направили поне една покупка онлайн през последните шест месеца, уточни Диньо Маджаров, изпълнителен директор на Pragmatica. Резултатите от проучването бяха представени на специална пресконференция.

Възможността за пазаруване в удобно за клиента време (57.5%) е друга причина за интереса към интернет магазините. Близо половината от участниците в анкетата са убедени, че онлайн пазаруването предлага по-голямо разнообразие от продукти и услуги, а за 45% определяща е по-ниската цена.


Какво и как се купува

Най-купувани онлайн са дрехите, спортните стоки и обувките (46% от запитаните споделят, че са правили такива покупки в последните 3 месеца), следвани от туристически услуги – пакети, резервации, пътувания (39%) и козметика, парфюми (33%). Билетите за различни събития, книги, списания и вестници също са сред често купуваните онлайн. Техника за дома, смартфони, таблети и лаптопи са купували 20% от запитаните, а стоки за дома – 18%. През интернет най-малко се купуват филми, музика, фотоапарати, камери и др. електронно оборудване, както и компютърен софтуер (9%), отчита проучването на Pragmatica.

Лаптопът е най-разпространеното устройство, през което пазаруват анкетираните (65.5%), но мобилният телефон го догонва (60.3%).



За почти половината от участниците наложеният платеж (в брой при доставка) е предпочитан метод на разплащане. Тридесет процента плащат с дебитна или кредитна карта. Повече от половината от запитаните предпочитат продуктът да им бъде доставен в офис на куриерска компания, а 47.5% - на адрес.

Идеалният онлайн магазин

Идеалният онлайн магазин за близо 30% от участниците в проучването е този, който прави отстъпки, промоции и поддържа по-ниски цени. Лесната ориентация и навигация и разнообразието от продукти са следващ критерий. За 13% от запитаните идеален е този интернет магазин, който дава реалистична представа за продукта (снимки, видеа, подробно описание). Важни фактори са също наличието на коректни, любезни и компетентни служители (12.8%), бързата доставка (11.1%), както и безплатната доставка (включена в цената на продукта), отчита Pragmatica.

Надежден ли е търговецът

Близо 80% от анкетираните на са имали проблеми при онлайн пазаруването. Тези с проблемите са се сблъсквали с различни ситуации: "Продуктът не отговаряше на очакванията ми" (48.2%), "Получавал/а съм продукт с по-ниско качество" (37.6%), "Не ми доставиха продукта" (37.6%), "Доставката отне повече време от обявеното", "Бавна реакция при възникнал проблем".

Осемдесет процента от запитаните твърдят, че се чувстват сигурни, когато пазаруват онлайн. Пак толкова са заявили, че пазаруват само от големи и доказани магазини, а не от нови и неизвестни.

Над 70% от участниците в проучването преценяват дали търговецът е надежден, като четат отзиви за него в интернет. Близо 40% проверяват дали компанията има физически адрес и посочен телефонен номер. Да не изисква прекалено много лични данни и информация е показателно за над една трета от анкетираните. Други се ориентират по цената на продукта, като за тях е съмнително, ако тя е прекалено ниска. Малка част от анкетираните (6.8%) гледат домейна на сайта да е български.
Интересът към фулфилмънт (fulfillment) услугите

Само 9% от онлайн търговците са ползвали или ползват фулфилмънт (fulfillment) услугите за електронни магазини, показва представително проучване, проведено от Pragmatica, съвместно с Metrica.

Фулфилмънт услугите представляват целия процес по обслужване на поръчките в онлайн магазин: складиране на стока, приемане и обработване на поръчки, експедиция на поръчки и работа с куриери, отчетност и допълнителни съпътстващи процеси, коментира Милена Рамчева, изпълнителен директор на Metrica (компания, която предоставя такива услуги).

Участниците в анкетата са посочили различни причини за резервираността си към fulfillment: "Сами се справяме с всичко", "За момента ни е малък бизнесът", "Продаваме технологични продукти, които има нужда да се подберат от специалист. Без консултация заявка не се обработва." Сред възможните притеснения са: "Бизнесът ми става напълно зависим от друга фирма" и "Излишни разходи."

Според Милена Рамчева целта на фулфилмънта е да бъде в помощ и на бизнеса, и на потребителите. "От една страна, помагаме на онлайн търговците, които имат нужда от съдействие в оперативните и логистичните процеси, за да имат достатъчно ресурс да се фокусират върху самия продукт и неговото маркетиране. От друга страна, крайният потребител получава не само продукта, но и професионално обслужване от поръчката до доставката.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 224 прочитания

Потребителите на Revolut в България надхвърлиха 100 хил. души 2 Потребителите на Revolut в България надхвърлиха 100 хил. души

Компанията е наела JP Morgan и планира да проведе нов кръг от финансиране за 1.5 млрд. долара

15 окт 2019, 1314 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Allianz критикува ЕЦБ заради лихвите

Най-големият европейски застраховател смята, че Марио Драги "политизира паричната политика в региона"

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов