Изборът на Турция от страна на Volkswagen за строежа на нов завод изглежда окончателен, но политическите реакции от решението продължават. Последна засега е тази на председателя на групата на Европейската народна партия в ЕП Манфред Вебер. В писмо до Европейската комисия той призова условията на сделката за производство в Маниса до Измир да бъдат разгледани от Брюксел.
За сметка на България
"Беше съобщено, че Volkswagen е избрал Турция заради благоприятния данъчен режим и заради значителните държавни субсидии. Считаме, че подобни договорки повдигат сериозни притеснения за конкурентни въпроси във вреда на Европейския съюз", се казва в писмото на Вебер. Той допълва, че страните членки са обвързани със строги правила за държавната помощ, докато Турция може да гарантира такава помощ на производство, което ще бъде изнасяно "на нашия европейски пазар за сметка на страни като България".
Писмото дойде, след като в началото на седмицата имаше подобна реакция и от група евродепутати от различни фракции, водени от представителя на Зелените Райнхард Бютикофер. "Като имаме предвид все по-лошото състояние на правовата държава, на медийната свобода и на демокрацията под управлението на президента Ердоган, решението на ръководството на концерна VW предизвиква потрес", обяви Бютикофер.
От Еврокомисията потвърдиха пред "Капитал", че са наясно с реакциите срещу инвестицията на германския автогигант. "Получихме писмата от евродепутатите по повод инвестицията на VW и ще отговорим. Да, има правни норми, които регулират отношенията между Турция и ЕС, които могат да бъдат използвани", заяви говорител на ЕК.
Възможните реакции
Въпреки това възможните ходове на Брюксел не са много. Според запознати, за да може тя да се намеси, Турция трябва да я уведоми за държавна помощ или да има сключен договор, в който има държавна помощ. В първия случай ЕК може да откаже на Турция отпускането й. Но ако Турция не нотифицира ЕК, тогава трябва да се намеси Главна дирекция "Конкуренция" и да започне разследване, което може да продължи дълго, през което време заводът вече може да е построен. Не бива да се забравя и политическият въпрос с бежанците в Турция, който също може да бъде използван от Анкара.
Строежът на завода в Маниса за над 1 млрд. евро трябва да започне през следващата година и да е готов до 2022, когато ще започне производство. В него ще работят над 4000 души, а годишният му капацитет е около 300 000 коли от моделите Volkswagen Passat и Skoda Superb.
Изборът на Турция от страна на Volkswagen за строежа на нов завод изглежда окончателен, но политическите реакции от решението продължават. Последна засега е тази на председателя на групата на Европейската народна партия в ЕП Манфред Вебер. В писмо до Европейската комисия той призова условията на сделката за производство в Маниса до Измир да бъдат разгледани от Брюксел.
10 коментара
Какво може да кажем ние "магаретата", за борбата на лъвовете...
Гледах интервю -
Не било честно :::::! В икономиката има силни и слаби , но не и честни.
Какво имаме ние , дори хора не останаха , които да работят.
Турция има : : :
1 - Работна ръка - може и да добавим 1м бежанци към това число .
2 - Евтина енергия , - Турски поток , пък нека наще му викат балкански.
3 - Голям пазар - включително Русия , без зависимост от ембарго .
4 - Обезценена валута .
До коментар [#2] от "xyha":
Глупости. Ако имаме 2 млрд. за хвърчаща ламарина, имаме 400 млн. за завод. Глупаво е че не теглихме една звучна на правилата и да предложим същите условия като Турция. При равни финансови условия ние просто сме по-добрия вариант. За 2 г. могат да си обучат кадри спокойно.
ЕК може да направи само едно - да покаже на Фолксваген, че финансово мотивираният им избор ще се окажа с отрицателна доходност. Едно многомилионно дело би било инструментално в тази насока.
Ще видим ли официална позиция на България с нарушаване на правата за конкуренция или пак ще сме мухльовци без мнение и страхливци кой какво ще каже.
До коментар [#2] от "xyha":
Може и още да се дописва за предимствата на Турция:
5. Традиции в автомобилостроенето и наличие на квалифицирана работна ръка;
6. Инфраструктура - заводът ще е на няколко км. от средиземноморско пристанище;
7. Пряка ангажираност на държавата;
8. Много от комплектуващите елементи и части се произвеждат в Турция;
9. Слаби синдикати и липса на защита правата на работниците;
10. В завода на Фиат в Измир този модел е изпробван от години и работи.
Явно Боко е опищял орталъка пред Мути и другите му "прекрасни приятели" от Дойчланд. Един вид - двойкаджията иска от даскала да му отмени изпита!
Сопри се, бре, банкянецо! Ще ни направиш за смях пред целия свят! Там не е като в Булгаристан - като не можеш да си решиш някакъв бизнес проблем по нормалния начин, да сезираш прокуратурата. Ай сиктир вече от изцепки и банкянски изгъ*ици.
По-скоро се замисли над следното: какво значи немците да предпочетат една ориенталска сатрапска деспотия, пред една (уж) европейска държава. Сам си вади изводите. Ако можеш да мислиш толкоз, нали. Ето това е истинското мнение на (бизнеса в) Германия за БГ - а не това, което се опитваш да ни внушаваш с твоите прегръдки, целувки (и н'ам още кво) с Мути и приятели.
Интересно , с какво Турция е мотивирала своите защитници в този форум . Аз се досещам , но не е много за писане...
До коментар [#5] от "beky":
Аха , а и религията им пречи да крадат. Честа практика в нашите заводи е служителите да компенсират ниските заплати по втория начин . :-)
До коментар [#3] от "Георги Георгиев":
Не ме разбирай погрешно знам , че сме по-добри :-) Тезата ми беше , че не турците са ни виновни , а иглата е в нашето око.
До коментар [#2] от "xyha":
До коментар [#6] от "kdo52372883":
Не сте прави. Против регламента на ЕС е да предлагаш държавна помощ на частна компания, тоест ние не можем да кажем на VW "Елате тука пичове ще ви опростим данъците". Турците между другото също не могат, но на тях им е ясно, че вратата към ЕС е затворена и не им пука.
Сега обаче, ако ЕК се задейства, завода може да им излезе двойно (глоба между 400 милиона и 1 милиард евро за VW). Според мен ще има соломоново решение - завод в Турция, 1-2 заводчета тук.