С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
7 окт 2019, 13:37, 1553 прочитания

Напук на големите

Михаел Цее, основател на Rowe Mineralölwerk, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Михаел Цее е създател на германската компания за моторни масла и смазочни материали Rowe Mineralölwerk и успява да я превърне в един от големите независими производители в света. Роден е във Фльорсхайм-Далсхайм, където основава и компанията си. Преди това е работил за Shell International в Хага и Абърдийн като инженер по добива. Работил е и във FUCHS Interoil, където достига мениджър продажби на смазочни материали за Северна и Южна Европа и Далечния изток. След това през 1995 г. създава и Rowe като едноличен собственик. Има диплома за инженер за приложни науки от Университета в Бинген.
Компанията

Rowe Mineralölwerk е основана през февруари 1995 г. във Фльорсхайм-Далсхайм в област Райнхесен. Започва като изцяло семейна фирма, но бързо разширява дейността си и още през 2000 г. се мести в Бубенхайм, където изгражда свой завод. В края на 2013 г. централата на компанията се установява във Вормс, след като там е изграден нов, по-голям завод. Бизнесът на компанията се разраства и продуктите й днес се изнасят в над 90 държави. От 2017 г. дружеството работи с нулев въглероден отпечатък. Днес продукцията на Rowe надхвърля 80 хил. тона на година при максимален капацитет 200 хил. тона и включва минерални масла, редукторни и хидравлични масла, смазочни материали за индустрията и металообработването, био смазочни материали, добавки за горива, антифриз и средства против обледеняване на стъклата, както и различни продукти за поддръжка на автомобила. Приходите на компанията за 2018 г. достигнаха 140 млн. евро, а в нея работят над 250 души. Има и представителство в България, което отговаря за международните продажби.

Как се захванахте самостоятелно с този бизнес?

- След като завърших образованието си, работих за Shell в Холандия в областта на добива. След това постъпих на работа във Fuchs Petrolub, който е най-големият независим производител на масла. Компанията не е толкова известна, защото се занимава основно с индустриални клиенти и не залага толкова на маркетинг, а на знания и ноу-хау. След 8 години и половина там реших да започна свой бизнес. Основната причина беше, че в управлението на Fuchs нямаше много място за инженери като мен. Така през 1995 г. започнах много малък бизнес сам. Беше много трудно в началото, защото смазочните продукти са стоки, на които потребителите трябва да имат доверие, тъй като ги слагат в любимите си коли или трактори, с които работят постоянно. Така че в началото бях принуден да правя всичко, от което мога да изкарам пари - течност за чистачки, пълнене на климатици и др. Така постепенно се научих, че компанията може да расте, защото не се страхувам да правя неща, които другите не искат, стига да отговарят на стратегията ни.


Сам ли правихте всичко в началото?

- Бях си сам мениджър, сам произвеждах и пълних бутилките. Продавах буквално от врата на врата. Във Fuchs бях натрупал някакви връзки с международни клиенти. Но ми отне година, за да убедя двама от тях да ми се доверят. А те ми се довериха, защото не бяха много доволни от Fuchs, тъй като беше прекалено голяма организация за тях. Днес не можеш да продаваш така - дори принтирах сам етикетите. Така започна всичко и след като привлякох първите клиенти, все повече и повече други започнаха да идват. Първият ми цех беше в къщата на баща ми, който беше починал предишната година. Беше малък, едва 250 кв.м - вътре имаше складова част, цистерни, уреди за смесване и т.н. - и то по средата на жилищен район. В един момент започнаха да идват и по-големите резервоари и цистерни и съседите ни не бяха доволни. След време намерихме един стар цех за производство на мебели на 10 км, който беше фалирал, защото мебелната индустрия срещаше сериозни затруднения по това време. В крайна сметка го взехме и се преместихме на площ от 8000 кв.м. Банките ни се довериха и ни отпуснаха заем.

Започнахме дейност там точно в първия ден на новия век. Бяхме десет души, работихме като луди по Коледа да пренесем всичко в новата фабрика. И проработи - по това време вече имахме по-големи клиенти като Metro и бизнесът растеше. След още девет години и това място ни отесня - вече правихме оборот от 55-60 млн. евро, и започнахме да търсим друго място. Намерихме място наблизо - във Вормс, и днес този завод е най-модерният на обща площ от 110 000 кв.м, а застроената е 42 000 кв.м. Всички процеси и оборудване са вътре, което е нещо необичайно за бизнеса с масла - повечето компании държат резервоарите навън, но аз не исках да работя по този начин заради влагата и други външни фактори. Ето защо много често наши посетители не могат да ни открият, защото търсят да се ориентират по резервоари отвън. Запазихме и двете фабрики - в старата е около 30% от производството ни и прави неща като спирачна течност, антифриз и други продукти. Към 2013 г. преместихме централата си, а в средата на 2014 г. и производството на масла. Преди това време основахме и наша компания за оборудване за пълнене на течности - така правим автоматизираните поточни линии, нужни за нашето производство. А през 2011 г. основахме и компания за пластмасови бутилки и капачки за нашите нужди. Така правим всичко вътре в компанията, което означава, че не сме зависими от доставчици и можем да предложим бързи доставки. В наши дни много компании предпочитат да аутсорсват различни дейности и процеси навън, но аз предпочитам да не съм зависим от никого, ако е възможно.



Пластмасовите бутилки само за вашето производство ли са?

- Не, продаваме и на клиенти. А отделно произвеждаме и собствени марки на автопроизводители като Mercedes, BMW, Volkswagen и др. Пълним в нашите заводи и продукти на най-големите японски и корейски производители на масла, които нямат заводи в Европа - те разчитат на нас и системата ни за контрол на качеството е сред водещите в бизнеса. Така че растем през всички тези години и вече достигаме общи годишни приходи от 155-160 млн. евро във всичките ни компании.

В колко държави изнасяте?

- В над 90 държави. И всичко е произведено в Германия, нямаме заводи по света. Имаме представителства в много държави, а в България сме от 2002 г. Тук работим с партньор - "Евро 07". Тук основахме и Rowe International, която е компания - майка на всички наши клонове извън Германия. Управляваме ги оттук и Германия.

Какви са плановете ви за бъдещето в толкова конкурентен сектор за независима компания като вашата?

- Трудно е, но има едно основно предимство - имаме продукт, произведен в Германия. Клиентите имат доверие на качеството ни. Много потребители по света нямат доверие на "домашните" си марки и залагат на компания като нашата - все пак става въпрос за любимата им кола или трактор и не искат да спестяват пари за масла. Което е и много мъдро решение. Нужно е много време и усилия, за да наложиш такъв продукт, на който хората да имат доверие.

Дъщеря ви също участва в управлението. Как ще развивате компанията занапред?

- Да, от четири години, но все още съм млад (смее се). Основната ни цел е да ставаме все по-ефективни в производството, защото след време ще имаме микс от различен тип автомобили - напълно електрифицирани, хибриди, с двигатели с вътрешно горене и дори такива с горивни клетки. Така че ще има различни технологии, а единствената категория, в която няма много смазочни материали, са електромобилите. Но не очаквам да достигнат бързо много голям дял, защото около тях има доста въпросителни - например откъде ще идва целият този литий и кобалт. В момента по света има почти 1.4 млрд. коли, които през следващите десет години ще достигнат 2 млрд. А очакванията са годишният пазарен дял на електромобилите и хибридите (които също имат двигател с вътрешно горене) тогава да достигне най-много 25%. Което означава, че те пак ще са малка част от всичките коли по пътищата. Така че очаквам бизнесът ни да продължи да расте - в момента имаме пазарен дял в глобален план под 1%, така че има потенциал.

Ако имахте възможност да се върнете назад, бихте ли променил нещо в кариерата си?

- Не.

Кое е най-трудното решение, което сте взимали досега в кариерата си на мениджър?

- Толкова са много, че не мога да се сетя за едно конкретно. Няма точен момент, за който да кажа: ето това беше много важно.

Трудно ли беше за вас като инженер да станете мениджър?

- Когато започваш от нулата и можеш да се учиш в движение в малък мащаб - по-скоро не. Но като предприемач трябва да имаш желание постоянно да се учиш, да проверяваш и питаш. Всеки месец ми изпращат отчет за производството и дейността и всеки път имам въпроси. По числата и данните можеш да научиш много за компанията си - как се харчат парите, но и дали едно мениджърско решение да повериш повече отговорност на някого е повлияло върху резултатите.

Също така в движение се учих и за химическата страна на бизнеса - във Fuchs бях приложен инженер, занимаващ се с продажбите, и нямах дълбоки познания за "рецептите" на смазочните материали, както и контрола над процесите. В голямата компания всеки отговаря за някаква малка част от бизнеса. При нас държа всеки да има далеч по-широки познания и да разсъждава далеч по-мащабно. Също така подкрепям всеки да споделя знанията и уменията си, а не да ги пази за себе си, защото така спира прогреса на компанията.

Трудно ли е да следите всичко, когато компанията вече е толкова голяма?

- По-скоро в международните операции, защото не можеш да знаеш всичко, което се случва в Краков, САЩ или Румъния. Което ме смущава, защото виждам само числата, но нямам усещане как се развива бизнесът на място. В България е различно, защото съм женен за българка и прекарвам много време тук.
Q&A

Как популяризирате основните си марки?

- Опитваме се да налагаме основния си бранд Rowe по света и чрез различни спонсорства с футболни отбори като "Борусия" (Дортмунд), "Майнц 05", "Херта" (Берлин), както и два отбора във Втора лига - Дармщат и Санкт Паули. Преговаряме да навлезем и в английската Висша лига. Опитваме се да сме видими всеки уикенд.

Спонсорирате и моторни спортове?

- Основен акционер съм в отбор в шампионата по издържливост GD3, който участва в състезания като 24 часа на Спа, на Нюрбургринг и др. Работили сме пет години с Mercedes, три с BMW и сега сме в началото на партньорство с Porsche. Името на отбора е Rowe Racing.

Капитал #40

Статията е част от брой #40 на седмичния "Капитал" (4 - 10 октомври). В броя ще прочетете още:

- Какво казват икономистите за глобалната икономика
- Нов голям офис проект в "Хладилника"
- Колко струва издръжката на домашен любимец

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие

Основател на People in Flow и лектор на HR and Leadership Forum 2019

14 окт 2019, 1130 прочитания

Да иновираш в традиционен бизнес Да иновираш в традиционен бизнес

Жил Богар, главен изпълнителен директор на Pernod Ricard EMEA & LATAM

11 окт 2019, 1471 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мениджмънт" Затваряне
Лекторите на HR and Leadership Forum 2019: Краси Георгиев

Ултрамаратонец, треньор, мотивационен лектор

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие