С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 окт 2019, 13:37, 1978 прочитания

Напук на големите

Михаел Цее, основател на Rowe Mineralölwerk, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Михаел Цее е създател на германската компания за моторни масла и смазочни материали Rowe Mineralölwerk и успява да я превърне в един от големите независими производители в света. Роден е във Фльорсхайм-Далсхайм, където основава и компанията си. Преди това е работил за Shell International в Хага и Абърдийн като инженер по добива. Работил е и във FUCHS Interoil, където достига мениджър продажби на смазочни материали за Северна и Южна Европа и Далечния изток. След това през 1995 г. създава и Rowe като едноличен собственик. Има диплома за инженер за приложни науки от Университета в Бинген.
Компанията

Rowe Mineralölwerk е основана през февруари 1995 г. във Фльорсхайм-Далсхайм в област Райнхесен. Започва като изцяло семейна фирма, но бързо разширява дейността си и още през 2000 г. се мести в Бубенхайм, където изгражда свой завод. В края на 2013 г. централата на компанията се установява във Вормс, след като там е изграден нов, по-голям завод. Бизнесът на компанията се разраства и продуктите й днес се изнасят в над 90 държави. От 2017 г. дружеството работи с нулев въглероден отпечатък. Днес продукцията на Rowe надхвърля 80 хил. тона на година при максимален капацитет 200 хил. тона и включва минерални масла, редукторни и хидравлични масла, смазочни материали за индустрията и металообработването, био смазочни материали, добавки за горива, антифриз и средства против обледеняване на стъклата, както и различни продукти за поддръжка на автомобила. Приходите на компанията за 2018 г. достигнаха 140 млн. евро, а в нея работят над 250 души. Има и представителство в България, което отговаря за международните продажби.

Как се захванахте самостоятелно с този бизнес?

- След като завърших образованието си, работих за Shell в Холандия в областта на добива. След това постъпих на работа във Fuchs Petrolub, който е най-големият независим производител на масла. Компанията не е толкова известна, защото се занимава основно с индустриални клиенти и не залага толкова на маркетинг, а на знания и ноу-хау. След 8 години и половина там реших да започна свой бизнес. Основната причина беше, че в управлението на Fuchs нямаше много място за инженери като мен. Така през 1995 г. започнах много малък бизнес сам. Беше много трудно в началото, защото смазочните продукти са стоки, на които потребителите трябва да имат доверие, тъй като ги слагат в любимите си коли или трактори, с които работят постоянно. Така че в началото бях принуден да правя всичко, от което мога да изкарам пари - течност за чистачки, пълнене на климатици и др. Така постепенно се научих, че компанията може да расте, защото не се страхувам да правя неща, които другите не искат, стига да отговарят на стратегията ни.


Сам ли правихте всичко в началото?

- Бях си сам мениджър, сам произвеждах и пълних бутилките. Продавах буквално от врата на врата. Във Fuchs бях натрупал някакви връзки с международни клиенти. Но ми отне година, за да убедя двама от тях да ми се доверят. А те ми се довериха, защото не бяха много доволни от Fuchs, тъй като беше прекалено голяма организация за тях. Днес не можеш да продаваш така - дори принтирах сам етикетите. Така започна всичко и след като привлякох първите клиенти, все повече и повече други започнаха да идват. Първият ми цех беше в къщата на баща ми, който беше починал предишната година. Беше малък, едва 250 кв.м - вътре имаше складова част, цистерни, уреди за смесване и т.н. - и то по средата на жилищен район. В един момент започнаха да идват и по-големите резервоари и цистерни и съседите ни не бяха доволни. След време намерихме един стар цех за производство на мебели на 10 км, който беше фалирал, защото мебелната индустрия срещаше сериозни затруднения по това време. В крайна сметка го взехме и се преместихме на площ от 8000 кв.м. Банките ни се довериха и ни отпуснаха заем.

Започнахме дейност там точно в първия ден на новия век. Бяхме десет души, работихме като луди по Коледа да пренесем всичко в новата фабрика. И проработи - по това време вече имахме по-големи клиенти като Metro и бизнесът растеше. След още девет години и това място ни отесня - вече правихме оборот от 55-60 млн. евро, и започнахме да търсим друго място. Намерихме място наблизо - във Вормс, и днес този завод е най-модерният на обща площ от 110 000 кв.м, а застроената е 42 000 кв.м. Всички процеси и оборудване са вътре, което е нещо необичайно за бизнеса с масла - повечето компании държат резервоарите навън, но аз не исках да работя по този начин заради влагата и други външни фактори. Ето защо много често наши посетители не могат да ни открият, защото търсят да се ориентират по резервоари отвън. Запазихме и двете фабрики - в старата е около 30% от производството ни и прави неща като спирачна течност, антифриз и други продукти. Към 2013 г. преместихме централата си, а в средата на 2014 г. и производството на масла. Преди това време основахме и наша компания за оборудване за пълнене на течности - така правим автоматизираните поточни линии, нужни за нашето производство. А през 2011 г. основахме и компания за пластмасови бутилки и капачки за нашите нужди. Така правим всичко вътре в компанията, което означава, че не сме зависими от доставчици и можем да предложим бързи доставки. В наши дни много компании предпочитат да аутсорсват различни дейности и процеси навън, но аз предпочитам да не съм зависим от никого, ако е възможно.



Пластмасовите бутилки само за вашето производство ли са?

- Не, продаваме и на клиенти. А отделно произвеждаме и собствени марки на автопроизводители като Mercedes, BMW, Volkswagen и др. Пълним в нашите заводи и продукти на най-големите японски и корейски производители на масла, които нямат заводи в Европа - те разчитат на нас и системата ни за контрол на качеството е сред водещите в бизнеса. Така че растем през всички тези години и вече достигаме общи годишни приходи от 155-160 млн. евро във всичките ни компании.

В колко държави изнасяте?

- В над 90 държави. И всичко е произведено в Германия, нямаме заводи по света. Имаме представителства в много държави, а в България сме от 2002 г. Тук работим с партньор - "Евро 07". Тук основахме и Rowe International, която е компания - майка на всички наши клонове извън Германия. Управляваме ги оттук и Германия.

Какви са плановете ви за бъдещето в толкова конкурентен сектор за независима компания като вашата?

- Трудно е, но има едно основно предимство - имаме продукт, произведен в Германия. Клиентите имат доверие на качеството ни. Много потребители по света нямат доверие на "домашните" си марки и залагат на компания като нашата - все пак става въпрос за любимата им кола или трактор и не искат да спестяват пари за масла. Което е и много мъдро решение. Нужно е много време и усилия, за да наложиш такъв продукт, на който хората да имат доверие.

Дъщеря ви също участва в управлението. Как ще развивате компанията занапред?

- Да, от четири години, но все още съм млад (смее се). Основната ни цел е да ставаме все по-ефективни в производството, защото след време ще имаме микс от различен тип автомобили - напълно електрифицирани, хибриди, с двигатели с вътрешно горене и дори такива с горивни клетки. Така че ще има различни технологии, а единствената категория, в която няма много смазочни материали, са електромобилите. Но не очаквам да достигнат бързо много голям дял, защото около тях има доста въпросителни - например откъде ще идва целият този литий и кобалт. В момента по света има почти 1.4 млрд. коли, които през следващите десет години ще достигнат 2 млрд. А очакванията са годишният пазарен дял на електромобилите и хибридите (които също имат двигател с вътрешно горене) тогава да достигне най-много 25%. Което означава, че те пак ще са малка част от всичките коли по пътищата. Така че очаквам бизнесът ни да продължи да расте - в момента имаме пазарен дял в глобален план под 1%, така че има потенциал.

Ако имахте възможност да се върнете назад, бихте ли променил нещо в кариерата си?

- Не.

Кое е най-трудното решение, което сте взимали досега в кариерата си на мениджър?

- Толкова са много, че не мога да се сетя за едно конкретно. Няма точен момент, за който да кажа: ето това беше много важно.

Трудно ли беше за вас като инженер да станете мениджър?

- Когато започваш от нулата и можеш да се учиш в движение в малък мащаб - по-скоро не. Но като предприемач трябва да имаш желание постоянно да се учиш, да проверяваш и питаш. Всеки месец ми изпращат отчет за производството и дейността и всеки път имам въпроси. По числата и данните можеш да научиш много за компанията си - как се харчат парите, но и дали едно мениджърско решение да повериш повече отговорност на някого е повлияло върху резултатите.

Също така в движение се учих и за химическата страна на бизнеса - във Fuchs бях приложен инженер, занимаващ се с продажбите, и нямах дълбоки познания за "рецептите" на смазочните материали, както и контрола над процесите. В голямата компания всеки отговаря за някаква малка част от бизнеса. При нас държа всеки да има далеч по-широки познания и да разсъждава далеч по-мащабно. Също така подкрепям всеки да споделя знанията и уменията си, а не да ги пази за себе си, защото така спира прогреса на компанията.

Трудно ли е да следите всичко, когато компанията вече е толкова голяма?

- По-скоро в международните операции, защото не можеш да знаеш всичко, което се случва в Краков, САЩ или Румъния. Което ме смущава, защото виждам само числата, но нямам усещане как се развива бизнесът на място. В България е различно, защото съм женен за българка и прекарвам много време тук.
Q&A

Как популяризирате основните си марки?

- Опитваме се да налагаме основния си бранд Rowe по света и чрез различни спонсорства с футболни отбори като "Борусия" (Дортмунд), "Майнц 05", "Херта" (Берлин), както и два отбора във Втора лига - Дармщат и Санкт Паули. Преговаряме да навлезем и в английската Висша лига. Опитваме се да сме видими всеки уикенд.

Спонсорирате и моторни спортове?

- Основен акционер съм в отбор в шампионата по издържливост GD3, който участва в състезания като 24 часа на Спа, на Нюрбургринг и др. Работили сме пет години с Mercedes, три с BMW и сега сме в началото на партньорство с Porsche. Името на отбора е Rowe Racing.

Капитал #40

Статията е част от брой #40 на седмичния "Капитал" (4 - 10 октомври). В броя ще прочетете още:

- Какво казват икономистите за глобалната икономика
- Нов голям офис проект в "Хладилника"
- Колко струва издръжката на домашен любимец

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика

Предприятието е второто на групата в Европа, което въведе системи за оптимизация на производството

8 дек 2019, 3802 прочитания

На първо място инженер На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

6 дек 2019, 6003 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мениджмънт" Затваряне
Лекторите на HR and Leadership Forum 2019: Краси Георгиев

Ултрамаратонец, треньор, мотивационен лектор

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10